Zou dit wat zijn?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan

Zou dit wat zijn?

Bericht door Stephan »

Nieuwsgierig geworden naar de machines van Maxima eens gebeld met de importeur. Ze worden 'buiten Europa' geproduceerd (ik denk dan gelijk aan China) en hij gaf toe, ze gaan minder lang mee dan een Bear, maar ze kosten ook stukken minder. Is er iemand met ervaringen (positief/negatief)?
Gebruikersavatar
jcvdvrede
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 00:37
Locatie: Rilland, Zeeland

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door jcvdvrede »

Beste Stephan,
Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een maxima planeetmenger van 10 liter. Ik gebruik hem wekelijks 3 of 4 keer.
Het beste resultaat bereik ik met een hoeveelheid van min. 1 kg bloem t/m 3 kg. Tot dit mement zeer tevreden.
Gr. Joop van de Vrede
Gebruikersavatar
Stephan

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Stephan »

Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik 2e hands een Kenwood Chef op de kop getikt, dus voorlopig is er geen noodzaak een andere machine te kopen. Ik houd je tip echter in het achterhoofd, mocht ik ooit toe zijn aan een machine met een grotere capaciteit (want bij die Kenwood moet ik zeker niet meer dan 1 kg bloem gebruiken).
Gebruikersavatar
rovermgfan

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door rovermgfan »

Hallo,

Ik zie dat je ervaring hebt met de Maxima mengers.
Ik zit te twijfelen tussen de Maxima 5l. en de Kitchenaid Pro 600. Ze liggen qua prijs ongeveer bijeen. Moet wel zeggen dat ik de KA vanuit US ga bestellen.
Hoe tevreden ben jij erover?
Mij zit het gewicht een beetje tegen, 32kg is een beetje veel om op het aanrecht te zetten.

Dirk
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Ballie »

Hou dan wel het voltage van het apparaat in de gaten. US apparatuur is over het algemeen 110 volt bij 60 hertz, terwijl wij apparatuur nodig hebben die werkt op 240 volt bij 50 hertz.

Er is wel apparatuur die beiden standaarden ondersteund, maar dat zijn over het algemeen portable apparaten die via een transformator werken. Zoals bijv. laptops, portable DVD Spelers en scheerapparaten. Bij keuken apparatuur ben ik het nog niet tegengekomen. Dus even goed naar de specificaties kijken voor je tot aanschaf overgaat. 't Zou zonde zijn als je een berg geld uitgeeft aan een apparaat om het vervolgens niet te kunnen gebruiken.

Oh, en voor ik het vergeet, hou ook rekening met hoge kosten voor verzending en de invoerrechten. En dan komt er ook (nog een keer) BTW over het totaalbedrag. Ook wanneer je die in de US al hebt betaald.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Levinebaktbrood »

Je hebt als je een KA uit de USA haalt een omvormer nodig. Maar waarom zoveel moeite doen?

Ik denk dat je uiteindelijk niet goedkoper uit bent met de KA. De Maxima 5 liter kost bij Kookpunt 325 euro: http://www.kookpunt.nl/maxima-planeetme ... duct/5951/
Het gewicht is 29 kilo. Kan met gemak op een aanrecht staan, ik heb 2 machines die net zo zwaar zijn en ze staan regelmatig allebei op mijn aanrecht :o
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
rovermgfan

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door rovermgfan »

Ballie schreef:Hou dan wel het voltage van het apparaat. US apparatuur is over het algemeen 110 volt bij 60 hertz, terwijl wij apparatuur nodig hebben die werken op 240 volt bij 50 hertz.

Er is wel apparatuur die beiden standaarden ondersteund, maar dat zijn over het algemeen portable apparaten die via een transformator werken. Zoals bijv. laptops, portable DVD Spelers en scheerapparaten. Bij keuken apparatuur ben ik het nog niet tegengekomen. Dus even goed naar de specificaties kijken voor je tot aanschaf overgaat. 't Zou zonde zijn als je een berg geld uitgeeft aan een apparaat om het vervolgens niet te kunnen gebruiken.

Oh, en voor ik het vergeet, hou ook rekening met hoge kosten voor verzending en de invoerrechten. En dan komt er ook (nog een keer) BTW over het totaalbedrag. Ook wanneer je die in de US al hebt betaald.
De omvormer wordt erbij geleverd.
Het hele toestel kost mij rond de 500€.
Ik heb met de verkoper kunnen regelen dat hij het toestel als "gebruikt" opstuurt, met een factuur niet hoger dan 250€. Dan vervallen de invoerrechten en BTW.
Heb vanmiddag even met de douane hier in België gebeld :roll:
Gebruikersavatar
rovermgfan

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door rovermgfan »

Levinebaktbrood schreef:Je hebt als je een KA uit de USA haalt een omvormer nodig. Maar waarom zoveel moeite doen?

Ik denk dat je uiteindelijk niet goedkoper uit bent met de KA. De Maxima 5 liter kost bij Kookpunt 325 euro: http://www.kookpunt.nl/maxima-planeetme ... duct/5951/
Het gewicht is 29 kilo. Kan met gemak op een aanrecht staan, ik heb 2 machines die net zo zwaar zijn en ze staan regelmatig allebei op mijn aanrecht :o
Probleem is dat die 2.5cm te hoog is voor op ons aanrecht :roll: :roll:
Ik weet niet waar ik h"m zou moeten zetten?
Ik zie nog wel.

Bedankt, Dirk
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Merlijn »

0.5 cm bij mij, en je wilt ook wat ruimte tussen kastje en machine hebben, dus 1 cm.. Grr voor die prijs was het precies wat ik zocht, die Bear is me echt te duur :-(
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Ballie »

Denk dan eens na over die Bosch Mum...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Mielzen

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Mielzen »

Goedemorgen allen,

na vergelijken, wikken en wegen tot ik er bij neerviel: de kogel is door de kerk. Vandaag verwacht ik mijn Maxima 10 liter spiraalkneder!

Alles staat klaar om direct aan de slag te gaan. Voorlopig minpuntje: de bak kan er niet af. De praktijk zal moeten uitwijzen of dat héél
erg lastig is of niet. Een 10 liter waar de bak af én waarvan me de prijs aanstond heb ik niet kunnen vinden.
Tweedehands was zeker een optie maar ook die waren very prijzig. Een paar keer per week moet ik 3.3 kg zwaar deeg (40 tot 60% rogge) kneden.
Dat is voor deze spiraalkneder als ik het goed heb begrepen zo ongeveer de minimale hoeveelheid en voor een KA of Bear dan weer net te veel.
Ik heb me ook het advies van Levine ter harte genomen en inderdaad voor een spiraalkneder gekozen.

Gelet op eerdere posts heb ik de indruk dat er wel behoefte is aan info over deze kneder? Mocht dat zo zijn dan doe ik dat met alle plezier.

Milie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Levinebaktbrood »

Spannend Milie :2th:. Ben heel benieuwd naar de kneedcapaciteiten van de machine, hoor graag je bevindingen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Mielzen

mijn Maxima 10 liter kneder

Bericht door Mielzen »

Hallo,

het was schrikken hoor. Een reuzeding van 68 kilo. Gelukkig heb ik er een mooi passend nisje voor waar ie kan staan als ie niet gebruikt word.
Verder een 9,90 Euro ding op wieltjes van de bouwmarkt en hij is perfect hanteerbaar: uit het nisje voor gebruik, naar de spoelbak als ie gepoetst moet worden, naar de woonkamer om 'm te showen.

Ik geniet van het gemak waarmee het apparaat mijn deeg kneed, geweldig. Tot nu toe was de gebruikte hoeveelheid deeg 4,5 kg, maar die beperking zit 'm voorlopig niet in het apparaat maar in de ovencapaciteit. Nieuwe oven? Haha, zo kom je van het een in het ander.

Met 4,5 kg deeg geeft ie geen krimp, trilt niet, maakt 10% van het geluid van mijn Kenwood Major. Een genot.

Top ding dus met als enig nadeel het schoonmaken. De bak kan er niet af en daar moet je dan ook even 10 minuten voor uittrekken. Tot nu toe had ik dat er graag voor over.

hartelijke groeten aan alle broodbakkers, Milie
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Melinda »

@ Millie: foto's vinden wij leuk... ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Mielzen

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Mielzen »

De foto's zijn gemaakt, nu zou ik nog moeten weten waar en hoe.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Melinda »

Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door PeterD »

Ik overweeg de aanschaf van de Maxima MSM 10L en begrijp dat dat precies de machine is die Milie (Mielzen) sinds kort in gebruik heeft.
Milie, Kun je aangeven wat de minimale hoeveelheid deeg is die met deze machine gekneed kan worden? En bevalt de machine nog steeds? En denk je dat het schoonmaken ook op de lange termijn een lastige klus blijft?
Op het moment gebruik ik een Kenwood Chef die met 2 kilo echt aan zijn max zit. Graag zou ik meer deeg willen kneden, maar tegelijkertijd ook gewoon 2 tot 3 kilo kunnen blijven doen.
Bij Rofco heb ik gezien dat de verschillende kneders allemaal een minimale deegcapaciteit van 2 kilo hebben. Omdat het ook spiraalkneders zijn neem ik aan dat het in die zin vergelijkbaar is.
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Melinda »

PeterD schreef:Ik overweeg de aanschaf van de Maxima MSM 10L en begrijp dat dat precies de machine is die Milie (Mielzen) sinds kort in gebruik heeft.
Milie, Kun je aangeven wat de minimale hoeveelheid deeg is die met deze machine gekneed kan worden? En bevalt de machine nog steeds? En denk je dat het schoonmaken ook op de lange termijn een lastige klus blijft?
Op het moment gebruik ik een Kenwood Chef die met 2 kilo echt aan zijn max zit. Graag zou ik meer deeg willen kneden, maar tegelijkertijd ook gewoon 2 tot 3 kilo kunnen blijven doen.
Bij Rofco heb ik gezien dat de verschillende kneders allemaal een minimale deegcapaciteit van 2 kilo hebben. Omdat het ook spiraalkneders zijn neem ik aan dat het in die zin vergelijkbaar is.
Volgens mij is de minimale deegcapaciteit van de Rofco KN4 800 gr. Maximaal = 4 kg. Dat is het dubbele van de Kenwood Chef.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Mielzen

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Mielzen »

Peter,

mijn eerste kennismaking met de Maxima 10 Liter was met 2,2 kg. deeg. Perfect hoor. Echt niet zo dat ie het dan niet goed doet. Maar ik maak vrij plakkerig deeg dat geen bol vormt, dus hoe dat gaat weet ik (nog) niet. Als je even geduld hebt zal ik het uitproberen als het buiten wat afgekoeld is (dit weekend). Tot nu toe heb ik max. 4,4 kg er in gemaakt omdat meer ik
niet in mijn oven kan bakken. Maar als ik zie hoe moeiteloos dat allemaal gaat kan ie nog flink meer.
En ja, het schoonmaken is lastig. Maar ik gebruik 'm 1 x per week en dat is te doen.

groeten, Milie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Levinebaktbrood »

In de Rofco KN4 kun je ook deeg voor 1 brood kneden.

Schoonmaken van zo'n spiraalkneder is een fluitje van een cent, zo gebeurd dus. Ik laat de deegresten even opdrogen, spuit met een plantenspuit de binnenkant met water nat en dan kun je met behulp van een deegkrabber en een stuk keukenpapier de kom zo schoonvegen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door PeterD »

Bedankt voor de antwoorden zover.

De KN4 zou voor de langere termijn te klein zijn, omdat ik graag steeds meer deeg tegelijk wil kunnen maken. 4 Kilo zou voor nu goed zij, maar op termijn te weinig. Nu ken ik de prijs van de KN4 niet, maar de MSM 10L is qua prijs lastig te verslaan.

Over het schoonmaken maak ik me eigenlijk het minste zorgen. Ik zou nog een Maxima DSM 20 kunnen overwegen waarvan de kom kan worden afgenomen. Maar ik denk dat het prijsverschil dan te groot wordt voor dat kleine beetje meer gemak bij schoonmaken.

Vraag blijft of die minimale hoeveelheid deeg van (rond de) 2,2 kilo ook zou gelden voor het grotere model. Het principe van het mengen is hetzelfde, echter is de deegkom breder en hoger. Iemand?
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door brood daar zit wat in »

PeterD schreef:De KN4 zou voor de langere termijn te klein zijn, omdat ik graag steeds meer deeg tegelijk wil kunnen maken. 4 Kilo zou voor nu goed zij, maar op termijn te weinig. Nu ken ik de prijs van de KN4 niet, maar de MSM 10L is qua prijs lastig te verslaan.
Ik heb pas geleden een prijslijst van Rofco gekregen en daar zijn de prijzen € 995 voor de KN4 - € 1750 voor de N20.
Verder kan ik je geen advies geven, maar hoop dat je genoeg hebt aan de prijs. Mocht je de tussenliggende prijzen willen weten, dan hoor ik het wel.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Levinebaktbrood »

Bedenk wel dat je in de KN4 in ± 10 minuten een perfect deeg kunt kneden. Je kunt er altijd nog voor kiezen om verschillende degen achter elkaar te kneden.

Ik ben ooit begonnen met een andere spiraalkneder, maar die heb ik van ellende weer teruggestuurd. Was goedkoper dan de Rofco, maar voldeed absoluut niet. Dus kijk niet alleen naar de prijs maar ook naar de kneedeigenschappen en constructie van de machine.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
eric

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door eric »

Olalala,

Ik heb ondertussen op dit forum meer dan genoeg info bij elkaar kunnen rapen in mijn zoektocht naar een degelijke spiraalkneder, waarvoor dank aan allen.
Mijn besluit is genomen : de Rofco KN4.
De voorbije maandag heb ik contact gehad met Micha van Rofco en wil graag het volgende met jullie delen :
Huidige levertijd : eind september
Prijs : 995 incl. btw
Maar... op de jaarbeurs in Gent van 14/11/2013 t.e.m. 22/11/2013 waar Rofco ook aanwezig zal zijn
is er korting op hun aanbod. Helaas ken ik de grote niet (nog niet) van deze korting.
Misschien is het ook voor u de verplaatsing waard, als je weet dat een uitstapje naar de binnenstad gegarandeerd de moeite loont.

groet
eric
Gebruikersavatar
eric

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door eric »

eric schreef:Olalala,

Ik heb ondertussen op dit forum meer dan genoeg info bij elkaar kunnen rapen in mijn zoektocht naar een degelijke spiraalkneder, waarvoor dank aan allen.
Mijn besluit is genomen : de Rofco KN4.
De voorbije maandag heb ik contact gehad met Micha van Rofco en wil graag het volgende met jullie delen :
Huidige levertijd : eind september
Prijs : 995 incl. btw
Maar... op de jaarbeurs in Gent van 14/11/2013 t.e.m. 22/11/2013 waar Rofco ook aanwezig zal zijn
is er korting op hun aanbod. Helaas ken ik de grote niet (nog niet) van deze korting.
Misschien is het ook voor u de verplaatsing waard, als je weet dat een uitstapje naar de binnenstad gegarandeerd de moeite loont.

groet
eric

rechtzetting:

De beurs vindt plaats in september en niet in november, dus 14/09 t.e.m. 22/09/2013
En helaas heb ik jullie misschien blij gemaakt met een dode mus, de korting op deze beurs is namelijk
alleen van toepassing voor de Belgische klanten.
In Nederland wordt er op een andere manier gewerkt, zo heeft Micha mij laten weten.
Sorry voor het ongemak.

groet,
eric
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door PeterD »

Op hoeveel toeren per minuut (RPM) draait een Rofco spiraalkneder? Heeft iemand daar informatie over? De Maxima 10L draait op 165RPM en de 20L op 185RPM. Bij beide draait de kom 15RPM in tegengestelde richting.
Mijn gevoel zegt dat 165 en 185RPM vrij snel is. Klopt dat? De mixer die ik zoek moet juist korte tijd op lage snelheid kneden, waarna het handwerk (stretch & folds) het overneemt.

Zonder een oordeel te vellen over de kwaliteit van een Rofco of Maxima (ik ken ze beide niet) kost een Rofco KN4 EUR 995 en een Maxima 10L EUR 478. De maxima kan een dubbele hoeveelheid deeg aan volgens de specificaties. Daarmee blijft de Maxima voor mij, in elk geval op papier, een aantrekkelijke machine.

@Milie, Heb je de Maxima 10L dit weekend nog gebruikt?
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Ballie »

Dat zal de maximale snelheid zijn die de machine kan halen. Of het verstandig is om die hoge snelheid ook te gebruiken wanneer je een brood- of ander gistdeeg maakt, is een ander verhaal. Je produceert meer wrijving in het deeg, dus meer warmte waardoor het deeg te warm kan worden en het gist het niet na kan vertellen. Daarnaast trek je dan eenvoudig de gluten naar de eeuwige bakvelden. Ofwel, je overkneedt het deeg met als resultaat een droog, zwaar/massief brood.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door lekkermelig »

Ik vraag me af of die Rofco kneders wel meerdere standen hebben, volgens mij heeft Levine wel eens hier gepost dat ze maar een stand hebben.
Wat betreft de wrijving: Volgens mij hebben spiraalkneders een stuk minder wrijving dan een planeetmenger, maar je kan in allebei de types inderdaad je deeg wel overkneden, maar een spiraalmixer is wel een stuk vriendelijker voor je deeg.
De reden dat de gemiddelde thuisbakker eerder een planeetmenger heeft: centjes en gebruiksgemak. In een planeetmenger kan je nog eens wat anders mengen, dus hoef je niet nog een andere mixer te kopen voor je niet-deeg activiteiten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Levinebaktbrood »

Mijn KN4 kneder van Rofco heeft inderdaad maar 1 stand/snelheid en die is langzaam. De grotere kneder die er binnenkort bijkomt volgens mij ook.

In de Bear wordt het deeg snel warm, meer dan in de Rofco kneder. Deeg gekneed met de standaardhaak in de KitchenAid wordt niet snel warm, in de Espressions Mixmaster ook niet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door PeterD »

Bedankt voor de reacties.

@Ballie. Dus je bevestigt min of meer dat 165RPM inderdaad vrij snel is? Dat is namelijk ook mijn gevoel. Op het moment gebruik ik mijn Kenwood en die is traploos in te stellen. Op de stand die ik meestal gebruik draait hij opgeveer 60RPM (overigens niet gemeten; gevoelsmatig=niet nauwkeurig), maar dan draait de haak zelf per 'round' ook nog 3 keer.

Volgens mij heeft de Maxima die ik op het oog heb maar één stand. Dus wanneer het te snel is, zal het nooit wat worden. Wanneer echter een spiraalkneder 'vriendelijker' is voor het deeg, zoals Wil stelt, zou ik me over de snelheid dan weer iets minder zorgen maken.

Mijn doel van kneden met een machine is matige ontwikkeling van het deeg en dan door middel van rusten en stretch & folds verder te ontwikkelen. Dat komt de smaak en structuur alleen maar ten goede. Zou een iets te hoge snelheid te compenseren zijn door korter te kneden? Nu kneed ik maximaal 7 minuten. Dan zou het een idee zijn om dit terug te brengen naar 4 of zelfs 3 minuten. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat om deeg goed te ontwikkelen er zo'n 900 tot 1000 kneedbewegingen nodig zijn. Met 165RPM (de ronddraaiende kom even buiten beschouwing gelaten) x 3 tot 4 minuten is dat 495 tot 660 kneedbewegingen. Dat zou moeten volstaan voor een matige ontwikkeling.
Het is een niet erg wetenschappelijke benadering, al deze aannames. Maar klopt het een beetje?

Het alternatief is om voor grotere hoeveelheden deeg (>2 kilogram) met de hand te mengen en meer stretch & folds te doen. Ik heb onlangs 3 kilogram deeg op deze manier met de hand staan mengen en dat is nog best goed te doen, maar of dat bij 6, 7 of 8 kilogram ook nog te doen is valt te bezien. Heeft iemand daar ervaring mee? Maar misschien dat deze vraag en het antwoord er op beter verplaatst kan worden naar het Technieken-Deegkneden onderdeel van dit forum.
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
Evert
Deegkneder
Berichten: 116
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 23:48

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door Evert »

Nu mijn Maxima MPM7 terug moet begin ik ook te twijfelen. Die MSM10 heeft ook zo zijn voordelen. ;S
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zou dit wat zijn?

Bericht door lekkermelig »

Peter,

Grote hoeveelheden zijn best mogelijk met de hand, kijk maar eens

http://www.sourdoughhome.com/index.php? ... tchandfold

Vooral doorlezen naar een linkje onderaan, daar staat namelijk een link naar nog een pagina me zo'n 40 foto's van nog grotere hoeveelheden.

Zelf heb ik laatst 6 kilo pizzadeeg gemaakt voor een buurtfeest, maar dat heb ik maar in drie keer in de Bear gestopt. Vond ik toch wat relaxter. Maar ook bijvoorbeeld Tartine Bread kan je zonder apparatuur prima maken, kijk maar eens naar deze weekendbakery post:
http://www.weekendbakery.com/posts/our- ... yle-bread/

Succes!
WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie