KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Inge »

Goedemiddag,

Ooit wilde ik niet teveel geld uitgeven aan een keukenmachine en toen de Solis Queen pro 808 gekocht. Op zich gaat het mixen met de plathaak en het kloppen prima, maar deeg is nooit gelukt. Het deeg draait maar rond (zoals je zoveel leest bij dit soort machines).

Nu wordt het tijd om een nieuwe te kopen alleen welke?
Ik wil geen machine die alleen brood kan kneden want dit doe ik te weinig.
Ik heb zitten kijken/lezen voor een kitchen aid artisan en een Kenwood Kmix. Voor beide lees ik net zoveel positieve als negatieve dingen.(vooral betreft deeg kneden)
Of is er een hele andere optie voor wat ik er mee doe? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Wat doe ik er precies mee:
Ik gebruik de machine voornamelijk voor kloppen van slagroom/eieren, deeg voor cake of taart, dus dit moet op de nieuwe machine ook zeker mogelijk zijn.
Ik wil er ook pastadeeg mee gaan maken.
Meer dan 2 broden per keer zal het niet gaan worden dus als het goed werkt door 2x achter elkaar 1 brood deeg te maken is dat voor mij prima.
Ook zal ik niet wekelijks brood gaan bakken het zal regelmatig een brood/broodjes/pastadeeg gaan worden.

Ook lees ik regelmatig dat je een andere haak kan kopen maar dat je dan geen garantie hebt op je machine. heeft iemand hier ervaringen mee?
Ik lees graag jullie reacties.

Groeten Inge
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door lekkermelig »

Ik ben bang dat voor beide machines geldt: als je er een redelijke hoeveelheid deeg mee kneedt gaan ze redelijk snel kapot. Ik heb eigenlijk nog nooit echt enthousiaste verhalen gehoord over deze machines. De K-mix is niet zo duur maar nogal licht, zeker voor deeg. En de Artisan is misschien wel mooi, maar niet echt bijzonder geschikt voor deeg. Beide merken hebben ook zwaardere en vooral duurdere modellen. Ik ken redelijk wat mensen die de dure versies van Kenwood gebruiken, en zelfs daar hoor ik niet echt hele enthousisaste verhalen over de degelijkheid.
Als je iets zoekt wat alles goed kan: dat bestaat vrijwel niet. Je zou eens naar Ankarsrum kunnen kijken, maar dat is redelijk prijzig, en de meningen over het kneden zijn verdeeld. Het kan veel kneden, maar is iets bewerkelijker dan andere mixers. Je kan er in principe wel alles mee, en de apparaten zijn behoorlijk degelijk.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Vitamine C »

KitchenAid artisan heb ik laatst laten repareren. Voor deeg niet geschikt.
Zou dan voor zwaardere variant gaan.

Lees anders de test van Levine

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... t.html?m=1
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Bobbee »

Ik heb een Ankarsrum in bezit en daarvoor een Bosch universal plus. Beide alleskunners. De Bosch is goedkoop en kan goed kloppen mixen en kneden. De Ankarsrum doet dat ook maar kost meer, beide machines moet je aan wennen. De Bosch moet je bijvoorbeeld geen water bijwassen als hij eenmaal kneed. Dan gebeurt er niks meer dus al het water erin en meel en aanzetten. Voor thuis zou ik 1 van deze machines kiezen als je een alleskunner wilt hebben. De Bosch kun je bestellen in Duitsland.
Ik heb zelf nu net een Famag Grilletta gekocht omdat ik enkel deeg maak, geen koekjes etc. Waarschijnlijk gaat mijn ankarsrum im de verkoop maar ik wil nog niet beslissen.

Succes met de zoektocht.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Inge »

Bedankt voor de reacties dus ook bij niet wekelijks gebruik zijn beide machines niet aan te bevelen.
De recensie van Levine had ik al gelezen alleen leek mij al verouderd.
Heeft iemand ervaringen met de zwaardere kitchenaids van dit moment?
Zo ja welke?
Ik hoor het graag :-)
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Bobbee »

Wat grappig dat je toch naar de kitchenaid vraagt...als je die mooi vindt dan moet je gewoon die kopen. Misschien gebruik je hem zo weinig voor zware taken dat hij het bij jou lang volhoudt en is het ook een sierstuk op het aanrecht.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Inge »

Hahahaha nou het hoeft niet perse een KA te worden maar de veelzijdigheid vind ik zo fijn vandaar dat ik daar weer op terug kom en helaas geen plek of centjes voor meerdere apparaten
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Levinebaktbrood »

Inge schreef: zo 02 feb 2020, 20:29 Bedankt voor de reacties dus ook bij niet wekelijks gebruik zijn beide machines niet aan te bevelen.
De recensie van Levine had ik al gelezen alleen leek mij al verouderd.
Heeft iemand ervaringen met de zwaardere kitchenaids van dit moment?
Zo ja welke?
Ik hoor het graag :-)
De testen zijn zeker niet verouderd. We hebben toen ook de zwaardere Kitchenaid getest, dat is de machine met de kom met een inhoud van 6,9 liter.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Inge »

Oke dank je wel voor je reactie 😀
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Vitamine C »

Dus test nog even goed lezen ;)
Gebruikersavatar
mppronk
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 16:22

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door mppronk »

Ik zou voor wat anders kiezen, namelijk voor een Ankarsum

Inmiddels een jaar in bezit en ik maak deeg voor brood, cakes, slagroom en zanddeeg.
Brood kan tot 5 kilo volgens de beschrijvingen, ik ga niet verder dan deeg voor 3 a 4 broden. Dan vraag ik niet het maximum van de machine.
Cakes en zanddeeg maak ik met de plastic kom die er bij zit en de haken die daarbij horen. Slagroom en eiwit gaan ook de plastic kom met de ballonkloppers.

Welicht iets duurder, maar je hebt een complete machine met 7 jaar garantie als je hem nieuw koopt.

Succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door guzzi »

Dik tevreden met de Kitchenaid 6.9 liter (7580).

De eerste die ik opgestuurd kreeg van de Bijenkorf was denk ik een inruiler of een demo ofzo want die deugde niet (zie de posts daarover elders) en zag er ook niet helemaal nieuw uit....

Dat heeft de Bijenkorf netjes opgelost en de tweede heb ik bij de keukenloods gekocht en die doet het dus perfect.

Wel krankzinnig duur maar dat ben ik al weer vergeten :angel:
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Bobbee »

Die heb je nog maar sinds december dus net aan 2 maanden. Even afwachten hoelang hij het volhoudt. Een Ankarsrum gaat zeker 10, 20 jaar mee. Die krijg je niet stuk.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door guzzi »

Afgesproken, zien we elkaar hier op 18 februari 2030 (als ik het zelf dan nog doe) :thumbup:
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Rik59 »

guzzi schreef: di 18 feb 2020, 23:03 Afgesproken, zien we elkaar hier op 18 februari 2030 (als ik het zelf dan nog doe) :thumbup:
Ga je uitbesteden Guzzi?? :D :D
Groot gelijk!!! Delegeren doet brood smeren!! :thumbup: :thumbup:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door Gebaxke »

Wellicht niet helemaal over het onderwerp, maar toch.
Een kitchenaid Artisan mixer is geen goede kneedmachine zonder dat je af en toe handmatig wat mee helpt. Als je dat niets uitmaakt, kun je er prima brood mee bakken. 500 gram meel met toevoegingen en niet meer adviseer ik je.
Er worden spiraal kneedhaken verkocht voor de Artisan. Ja dat kneed beter maar molt wel je machine naar verloop van tijd. Ik spreek uit ervaring.
Zie hieronder een filmpje. Met name op het einde van de kneedtijd zie je machine rechts (met de spiraal kneedhaak) flink op en neer klappen. Ook hoorde ik bij het gebruik van een spiraal kneedhaak de motor “doorslippen” dat doet hij bij overbelasting en is uiteindelijk niet goed voor je machine.

Ik gebruik nu een kitchenaid heavy duty met een rvs spiraal haak. Maximaal 1200 gram meel met toevoegingen voor twee broden. Dat werkt prima.

https://youtu.be/JByyg73E6w8
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door KeesR »

Ankarsrum was mijn eerste en zal denk ik ook mijn laatste zijn. Je zult het deeg er niet snel mee overkneden.
Gebruikersavatar
kaatver
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 11:37

Re: KA artisan of een Kenwood Kmix of heel wat anders?

Bericht door kaatver »

Mijn schoonmoeder heeft haar Elektrolux, zo heette de Ankarsrum vroeger, al sedert 1977. En die werkt nog altijd!
Plaats reactie