Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Lamb's Bread »

Beste broodbakkers,

Ik heb uiteraard eerst gezocht op dit forum ( met mijn neus natuurlijk :D ), maar het is me toch niet helemaal duidelijk; Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Na een aantal pogingen met deeg mengen met mijn handen en/of handmixer om brood(jes) of pizza te maken dacht ik, zou het niet leuk zijn om een kneedmachine in huis te hebben? Toevallig had ik een financiële meevaller en ik dacht dat ik voor max 200 euro toch ruime keus zou moeten hebben uit goede kneedmachines. Na het lezen van een aantal topics hier op het forum kom ik er achter dat je voor 200 euro niets fatsoenlijks kan kopen en ik dacht nog wel dat het een royaal bedrag was :? Ik begrijp niet waarom je niet iets goeds kan kopen voor 200 euro. Waar hebben we het eigenlijk over? Een stevige elektromotor, wat tandwielen en een kom plus deeghaak. Dat moet de wereld toch niet kosten in deze tijd?

Het vreemde vind ik, ze zijn er wel, budget kneedmachines en als ik de recensies lees, dan moeten het nog goede apparaten zijn ook. Neem bijvoorbeeld nou eens deze:
de Bourgini keukenmachine 4,5 liter voor 79,99 euro.
https://www.blokker.nl/p/bourgini-keuke ... js/1555915
Een score van 4,5/5 met 395 beoordelingen, dat is niet mis. Het zou overigens niet voor het eerst zijn dat ik een apparaat koop met zulke goede recensies en dat het product me alsnog tegenvalt, dus ik weet best dat dat lang niet altijd wat zegt, maar ik vraag me nu toch af of dit wel of niet wat is en vooral waarom wel of niet. Dit is maar een voorbeeld, er zijn er nog wel meer te vinden.

Wat ik ook niet snap dat de bbm als alternatief wordt gegeven als je een "klein" budget hebt. Zo'n bbm zit toch veel meer techniek in dan dat je nodig hebt? Waarom zou een bbm van beter kwaliteit zijn, dan wanneer je alleen een kneder hebt, zonder de oven die je toch niet van plan bent te gebruiken.

Ik wil natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, dat weet ik, dat wil ik altijd (en wie niet). Maar in dit geval is het best een duur dubbeltje, 200 euro. Ik wil het apparaat gebruiken om af en toe een brood, stokbrood, pizza, uienbrood te maken. Niet voor dagelijks gebruik dus, daarom lijkt zo'n duur apparaat mij ook iets te veel van het goede. Is het niet zo dat zo'n Bear Teddy, om maar wat te noemen, gewoon het beste resultaat geeft als je echt serieus bent met broodbakken, maar dat voor iemand die het wel leuk vind om af en toe een broodje te maken zo'n budget apparaat prima volstaat? Of valt er echt geen goed resultaat de behalen met de goedkopere modellen?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door lekkermelig »

De meeste budget apparaten gaan na een tijdje gewoon stuk als je een serieuze hoeveelheid deeg kneedt. Je mag het best proberen, maar ga dan ook meteen maar sparen voor de volgende....
Er zijn trouwens ook mensen met een Bear die gewoon stuk gaat. Ik heb er een die al een jaar of zes mee gaat, en ik kneed meestal gemiddeld zo'n 5 kilo deeg per week schat ik. En ook sommige andere dure kneders van bv KitchenAid (van die kekke kleurtjes) houden het niet altijd lang vol. Ook van Kenwood bezitters hoor ik wisselende verhalen.
Eigenlijk zijn alle planeetmengers niet zo geschikt voor brood. Daarvoor moet je feitelijk een spiraalkneder hebben, die zijn vrij onverwoestbaar.

Als je niet veel bakt, en geen reuma of andere fysieke beperkingen hebt zou ik zeggen: begin gewoon eens met de hand te kneden. Kost wat tijd, maar geeft wel veel voldoening. Als je veel gaat bakken kan je altijd nog wat aanschaffen.
Er zijn ook andere methoden waarbij je met weinig tot geen kneden prima broden kan bakken. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Stretch and Fold, of No Knead methodes. Je kan bijvoorbeeld eens videos googlen over Ken Forkish, die ook in zijn uitstekende en erg inspirerende Flour Water salt yeast boek de methode beschrijft.

Succes!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door papagena »

Ik ben het eens met alles wat hierboven staat. In het geval van kneders is goedkoop duurkoop. Neemt niet weg dat, als je ergens een tweedehands broodbakmachientje kunt scoren om mee te kneden datgewoon zou moeten doen. Ik heb een machientje van 7,50 uit de kringloop en het draait al jaren.

Verder, en dit is natuurlijk zo vaag als maar kan, maar iets in mij vermoedt dat een deel van die mensen die in blinde paniek kneedmachines, broodbakmachines etc. hebben aangeschaft, hier na de vakantie of zo rond Sinterklaas wel weer van af moeten. Hou Marktplaats in de gaten.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Rik59 »

Beneden ook zo'n klopper staan van 1000 watt... cakeje gaat prima... maar moet er geen 500 gram bloem ingooien voor een deeg want dan laat ie je alle hoeken van de keuken zien...

Draaide een Kenwood van toen dure guldens naar de kl...
Bijna nog een andere machine...

Daarna nooit spijt gehad van de 500 tikken voor m'n Famag...

Maar gaat uw gang... en zorg voor een goede reservepot... :(
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Levinebaktbrood »

Op mijn blog staan 4 artikelen over kneedmachines. Een aantal leden van dit Broodbakforum hebben verschillende machines getest.

Dit is deel 1.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Lamb's Bread »

Bedankt voor alle reacties!

Als ik het goed begrijp betaal je dus vooral voor de levensduur van zo'n apparaat. Nou ben ik niet van plan om al mijn brood voor de hele week zelf te gaan maken. Ik heb meer in gedachten om af en toe in het weekend een lekker broodje te bakken, gewoon één, dus dat is denk ik 500gr bloem als ik het goed heb, geen grote hoeveelheden in ieder geval. Zo'n echt (duur) apparaat gaat het sowieso niet worden, daar heb ik het geld niet voor. Ik heb ook geen dure oven, maar een combi magnetron, dus top kwaliteit ga ik denk ik niet bakken, maar het zal allicht lekkerder zijn dan de voorverpakte afbakbroodjes uit de supermarkt waar ik het nu mee doe.

De vraag die mij het meest bezighoud is eigenlijk nog niet beantwoord. Hoe kan het nou dat de goedkope apparaten volgens jullie onder de maat presenteren, terwijl de recensies op de verkoopsites zeer lovend zijn? Worden wij met zijn alle nou zo in de maling genomen door de online winkels? Ik sluit het niet uit hoor, maar ben wel erg benieuwd naar jullie mening daarover.

@Levinebaktbrood
Ik heb je test gelezen (had ik al gedaan). De goedkoopste optie, de Clatronic KM 3632 is niet meer te koop. Er is wel een ander model te koop, de Clatronic KM 3630, die is nog goedkoper ook, 89,95 euro. Of die vergelijkbare resultaten geeft valt natuurlijk niet op voorhand te zeggen. Er staat wel bij "Is niet geschikt voor zwaar deeg." Wat verstaat men onder zwaar deeg denk je? Ik denk als ik hier aan begin dat ik ook wel volkoren brood wil maken, is dat ook zwaar deeg?
https://www.bol.com/nl/p/clatronic-km-3 ... ifications
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Jette »

Over deze machines weet ik niets, maar recensies zijn bijzonder makkelijk te manipuleren en zeggen (lang niet altijd) ook iets over de kwaliteit van een product. Al was het maar omdat veel mensen hun product anders gebruiken en belasten en die omstandigheden vaak niet vermelden in hun recensie.
Het is niet exact hetzelfde, maar als je bv terugkijkt naar een aflevering van Rambam over The Fork (voorheen Iens, geloof ik)/ recensiesites, zie je daarvan (weliswaar in extremen) een voorbeeld. Bij bol.com heb ik meermalen meegemaakt dat een negatieve recensie niet werd geplaatst, en een positieve wel. Of er worden soms negatieve reacties toegelaten of toegevoegd omdat mensen daar aan denken te kunnen aflezen dat het 'echte' recensies zijn, maar als dat in verhouding is, kan dat ook een truukje zijn, net als het feit dat veel mensen toch kijken naar het product dat de meeste reviews heeft. Dat kán iets zeggen, maar hoeft niet: het groeps-effect van 'de meeste mensen kopen die, dus dan zal het wel goed zijn' speelt ook mee, en dat kun je deels afleiden aan de hoeveelheid recensies.
Kijk vooral op onafhankelijke sites, het liefst met test waarin de omstandigheden van gebruik bv heel goed worden uitgelegd. Is zeker niet altijd te vinden, maar zoals hierboven genoemd wel.
Los van dit alles is het denk ik aan jou om te beslissen wat je met je geld doet, en kijken wat de investering en het risico waard is. Je zou voor de zekerheid de garantievoorwaarden kunnen lezen en hoe de betreffende fabrikant om gaat met klachten, dat geeft je mogelijk een extra zekerheid.
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Lamb's Bread »

Dank je wel Jette voor je uitgebreide reactie.
Ik ben bang dat je wel gelijk hebt. Eigenlijk vermoede ik dit al langer, maar had de hoop dat het niet zo erg was als jij het nu voor schetst. Het komt ook omdat in het in het begin van online verkopen nog niet zo ernstig was, dit is er langzaam ingeslopen. Ergens hoop je dat het lezen van recensies op de verkoop sites zelf nog nuttig is, maar ik ben bang dat je ze inderdaad beter kan overslaan. Best lastig in deze tijd van informatie dat je diezelfde informatie bijna nooit kan vertrouwen.

Over een aankoop ga ik nog even door twijfelen. Misschien neem ik wel het risico zoals jij dat mooi beschrijft. Ik ben er nog niet over uit.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door lekkermelig »

Nogmaals: als je niet van plan bent om grote hoeveelheden te bakken zou ik geen machine kopen. Gewoon kneden, of van de stretch and fold methodes gebruik maken.Ik zou het in ieder geval eens proberen voordat je iets koopt. Ik bak best wel regelmatig stokbroden, en eerlijk gezegd vind ik een kneedmachine voor vier stokbroodjes bijvoorbeeld al volstrekt overbodig. Ook bak ik wel desembroden waarbij ik de kneder soms laat staan. Mijn voornaamste reden om de machine wel te gebruiken: de stretch and fold methodes kosten misschien niet veel energie, maar wel tijd. Omdat je bijvoorbeeld het deeg eens per 20 min of per half uur moet rekken en vouwen. Machines zijn vooral handig als je echt veel bakt, snel zere handen krijgt of weinig tijd hebt.

En wat die mooie recenties betreft: die worden vooral geschreven als mensen de machine net hebben, en dat is ie nog niet in rook op gegaan. Verder geven vrijwel alle leveranciers veel te rooskleurige specificaties op van hun machines en zijn de kneedhaken maar zozo. Als je die dan vervangt door een kneedhaak die het beter doet, belast je de machine weer (te?) zwaar.
Wat betreft de testen waar Levine naar verwijst: we hebben met een aantal mensen een setje machines vergeleken die we konden lenen/gebruiken en Levine en ik hebben daarna die artikelen geschreven. Maar we zijn natuurlijk geen consumenten organisatie. Duurzaamheid kunnen we helemaal niet bekijken, alleen of de machines goed konden kneden, met welke capaciteit etc. Je kan best geluk hebben dat zo'n goedkoop geval wat langer mee gaat, maar als je niet zoveel geld hebt zou ik het zeker niet aan zoiets uitgeven. Dan kan je idd beter in een ultragoedkope broodbakmachine investeren.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Lamb's Bread »

Ook jij bedankt voor je uitgebreide reacties Lekkermelig!

Jullie zijn er allemaal duidelijk over, geen goedkoop apparaat aanschaffen. Ik had natuurlijk gehoopt op een ander advies, maar het viel al een beetje te verwachten na het lezen van verschillende topics op dit forum. Ik zal zoals jij al zegt eens wat vaker gaan proberen met de hand te kneden. In mijn voorstel topic had ik al beschreven waarom ik daar niet heel gek op ben, dus dat ga ik hier niet nog een keer doen. Misschien als ik het wat vaker doe en er iets meer handigheid in krijg dat het ook makkelijker gaat, dat zal vast wel. Jammer dat ik vanmorgen al weer twee pizza bodems uit de super heb meegenomen, die kan ik dan ook beter met de hand gaan maken. Ik heb dat in het verleden wel geprobeerd, maar was niet zo tevreden over het resultaat.
papagena schreef: do 09 apr 2020, 18:46...Verder, en dit is natuurlijk zo vaag als maar kan, maar iets in mij vermoedt dat een deel van die mensen die in blinde paniek kneedmachines, broodbakmachines etc. hebben aangeschaft, hier na de vakantie of zo rond Sinterklaas wel weer van af moeten...
Ik vind het leuk dat je dat zegt. Voor een deel komt mijn interesse naar het bakken van brood hier ook vandaan. Ik heb redelijk wat bloem ingeslagen in februari toen ik de bui al zag hangen. Ik gebruik aardig wat bloem in mijn keuken, maar (nog) niet voor het bakken van brood. Mijn gedachten was dat als er echt nood aan de man zou komen dat ik dat brood bakken ook wel onder de knie zou krijgen. Ik weet dat veel mensen het hamsteren veroordelen, maar als je in gesprek raakt met de mensen die dat doen, dan kom je er vaak achter dat ze zelf ook wel het één en andere hadden ingeslagen. Ik schaam me er niet voor. Ik heb de verantwoording een heel gezin van voedsel te voorzien. Ik vat jouw opmerking niet op als kritiek hoor, maar wilde dit toch even kwijt, omdat ik er liever eerlijk over ben :)

Jouw vermoeden zie ik ook wel wat in, straks komt er een golf van apparaten op de tweedehands markt. Wie weet kan ik daar een graantje in meepikken :D
Maar goed, ik zit dus met aardig wat meel in huis en om van de noodzaak een deugd te maken ben ik (waarschijnlijk ik niet alleen) op het idee gekomen om wat vaker zelf brood te maken. Of dit een bevlieging is, of niet weet ik niet van te voren, maar ik ben altijd al gek op koken geweest, dus het zou zo maar een blijvende hobby kunnen worden.
Gebruikersavatar
Inge
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 16:14

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Inge »

Ik dacht vroeger ook ik hoef niet zo’n duur apparaat omdat ik maar af en toe een broodje maak dus een goedkopere solis gekocht.
Voor de cakes en taarten ed prima maar een fatsoenlijk deeg heb ik er nooit mee kunnen kneden. Het deeg wilde niet goed rijzen en het brood bleef daardoor compact. Uiteindelijk dus geen brood meer gekneed en werd mijn apparaat alleen voor cakes, taarten en slagroom gebruikt. Daarna gaan sparen voor uiteindelijk een kitchenaid 6,9 l en hier kan ik wel mijn brooddeeg mee kneden. Het af en toe een broodje is inmiddels al aardig wat broden geworden, waarom het werkt nu dus blijven proberen om net zo’n mooi brood te krijgen als je hier op het forum voorbij ziet komen 😜Mijn advies spaar door en koop een goede maar dat is een eigen keus 😀
Gebruikersavatar
Lamb's Bread
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: do 09 apr 2020, 11:00

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Lamb's Bread »

Die kitchenaid is helemaal een mooi apparaat Inge, maar wat een prijs zeg, pffff.

Ik ben er gedeeltelijk uit nu. Ik ga niet een goedkope kneedmachine kopen, jullie hebben mij overtuigd dat dat geen verstandige uitgave is. Bij deze bedankt voor alle reacties.

Wat ga ik dan wel doen?
Ik ben nu sterk in overweging om een goeie BBM te kopen. Ik heb al aardig wat gelezen op dit forum en de Panasonics die goed schijnen te zijn vallen binnen mijn budget. Een bijkomend voordeel is dat ik op die manier ook niet aan mijn gebrekkige combimagnetron verbonden ben. Ik las al dat deze apparaten ook prima pizzadeeg kunnen maken en dat vind ik ook belangrijk. Op deze manier kan ik het hele broodbak gebeuren mooi uitproberen en als ik er net zo gek op wordt als dat jullie zijn, dan kan ik die hobby later altijd uitbreiden. Ik ga er wel nog even rustig een nachtje over slapen.
Gebruikersavatar
Jasmeinsbakbrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 14:03

Re: Waarom zouden de goedkope kneedmachines niet goed zijn?

Bericht door Jasmeinsbakbrood »

Wauw dat blog van de machines voor zon lijk als ik "helemaal geweldig"'
Mooi gemaakt en gedaan Melinda, Daan, Anna, Astrid, Frans en Wil en natuurlijk Levine .
Plaats reactie