variabele snelheid handig?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ja lekker
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 mar 2015, 15:56

variabele snelheid handig?

Bericht door ja lekker »

Beste bakkers,
ik wil een BWSM5 gaan aanschaffen bij Bakkerijwereld. Maar omdat er bij jullie ook veel kennis en kunde aanwezig is wil ik ook hier vragen stellen.
Mijn huidige situatie is dat ik en mijn gezin alleen nog mij eigen baksels eten. Dat is voornamelijk desembrood, in het voorstelforum heb ik al plaatjes gepost. Ik werk met een KA150 met aangepaste deeghaak. eummm, dat ging afgelopen weekeinde niet helemaal lekker. De er kwam bij de 3e gang nogal wat rook uit de machine en hij was goed heet geworden. Ik kneed meestal in 3 gangen ongeveer 750 gr bloem met hydratatie 70-75%. Dit keer bedacht ik dat 900 gr bloem ook wel kon..., niet dus. Gelukkig heb ik de motor kunnen repareren (de isolatie was uit het anker gesmolten :silent: )
Ik wil dus nu die BWSM5 gaan aanschaffen, tijdens contact met dhr van Snippenberg kreeg ik ook de optie voor de 'special edition', deze heeft als grootste meerwaarde dat er variabele snelheid op zit. Mijn vraag aan jullie is of dit handig is voor alleen kneedwerk? Zoals gezegd doet mijn KA150 het weer, die is prima voor koekjes e.d., maar kneden zal hij niet meer doen.
Gebruikersavatar
baszdoove

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door baszdoove »

Volg! Ik zit in precies dezelfde situatie [emoji6]
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door Rik59 »

Ik heb één snelheid en heb niet het gevoel dat ik iets mis... maar...

Er zijn mogelijk voor jou andere zaken die meespelen... veel / weinig tijd... etc.

Een variabele snelheid kan ook voor een "probleem" meer zorgen daar men er niet altijd aan denkt dat "het" ook aan die hogere snelheid kan liggen...

Maar nogmaals ik denk dat het iets persoonlijks is..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door Bobbee »

Ik heb een famag Grilletta im5.
Misschien dat als je een 100% spelt deeg draait je wat voorzichtiger wilt mengen /kneden. Maar daarentegen lukt het nu ook met enkele snelheid.
Ik gebruik hem voor tarwe desembrood van doorgaans 70% hydratatie en max de helft bloem. Maar ja, in principe hoef je niet eens te kneden als je stretch en fold techniek toepast.
Ik gebruik hem ook voor napoletaanse stijl pizza.
Ik denk dat enkele snelheid prima werkt maar als je niet veel bij hoeft te betalen, waarom niet.
Verwijderbare kom zou ik eerder overwegen. Kan best fijn zijn.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door Koos de bakker »

Is het vermogen hetzelfde? Betekent dat je met de variabele snelheid ook sneller kunt kneden of alleen maar langzamer?

Mijn Grilletta draait op 1 snelheid en heb dit nooit als een beperking ervaren. Ik denk dat de meerwaarde niet veel zal zijn.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door lekkermelig »

Volgens mij is enkele snelheid meestal voldoende. Met twee snelheden ben je max 2 a 3 minuten eerder klaar. Ik heb ooit gehoord dat het voor roggedeeg handig zou zijn, maar dat kan ik nergens meer terug vinden. Het is wel aardig om eens bij backdorf.de van haussler te kijken. Die hebben een heel stuk over keuze van kneders. Afneembare kom is fijn bij schoonmaken maar niet perse noodzakelijk
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
ja lekker
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 mar 2015, 15:56

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door ja lekker »

Dank voor jullie antwoorden, ik wil mijn vraag graag nog iets verduidelijken. Ik snap dat hogere snelheid tijdwinst kan opleveren, dat is bij mij niet nodig. Maar is tijdwinst de enige reden dat spiraalkneders met 2 of meer snelheden worden toegerust? Of zijn er technieken, recepten of meelsoorten die een hogere of lagere snelheid vereisen?
De meerprijs van de BWSM5 special edition is aanzienlijk, wat ik niet gebruik hoeft er ook niet op te zitten :D . Ik heb zelf al bedacht dat een grillrooster ipv de standaard beveiliging wel handig is om het deeg te volgen en zo nodig water/olie toe te voegen. Maar die variabele snelheid zou nog eens € 250 extra betekenen.
Gebruikersavatar
ja lekker
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 mar 2015, 15:56

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door ja lekker »

Hallo lekkermelig,
dank voor de link, ik had de machines van Haussler al eens gezien (en ook hun prijskaartje...). Als ik het goed begrijp uit het stuk wordt de 2e snelheid ingezet voor snelheidswinst in het 2e deel van het kneedproces, maar bij 1 snelheid zijn ook de meeste meelsoorten te kneden.
Die losse kom levert Bakkerijwereld niet meer, omdat hij niet tevreden is over de kwaliteit van de Famag Grilletta. Na 1 rokende motor ben ik daar gevoelig voor :shock:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door lekkermelig »

Ik zou zeker geen haussler kopen. Veel te duur en waarschijnlijk komen hun kneders ook uit italie net als die van bakkerijwereld. Bakkerijwereld heeft goede service en degelijke spullen. Realiseer je wel dat zij vrijwel niets aan een famag kunnen verdienen. Ik geloof best dat ze iets minder robuust zijn dan de bw kneders maar of dat nou zo problematisch is voor thuisgebruikers? Vele tevreden gebruikers hier op het forum

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
ja lekker
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 mar 2015, 15:56

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door ja lekker »

Update: ik heb inmiddels de BWSM5 special edition opgehaald in Ede. De variabele snelheid blijkt handig bij kleine deegjes. Gistermiddag 500 gr tipo 00 met 54% hydratatie voor pizza gekneed. Zo'n kleine hoeveelheid gaat goed als je de snelheid opvoert omdat de spiraal al snel de helft van de tijd lucht staat te happen.
Gebruikersavatar
baszdoove

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door baszdoove »

Mooi te lezen jalekker! Ik ben erg benieuwd hoe hij je bevalt, ik het ook de beslissing gemaakt deze te kopen.
Voorraad is echter nu op volgens Jan, wachten op nieuwe aanlevering vanuit Italië!
Gebruikersavatar
ja lekker
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 mar 2015, 15:56

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door ja lekker »

Hoi Bas,
ik heb gisteren mijn eerste 3 deegjes gekneed, dat is nog niet een paar maanden gebruik hè. Hij voelt super solide, door het grillrooster is het proces goed te volgen. Mijn (desem)broodjes hadden meer ovenrijs dan met de KA. Maar dat is mss gewoon de eigenschap van een spiraalkneder... Ook voor het profijt van de variabele snelheid moet ik meer gekneed hebben om een oordeel te geven. Zoals gezegd denk ik dat er snelheidswinst is bij kleine hoeveelheden deeg.
Marco
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: variabele snelheid handig?

Bericht door Rik59 »

Kleinere hoeveelheden zijn meestal sneller klaar.. logisch omdat de hoeveelheid intensiever bewerkt wordt.
Ik kan tenminste met deegjes van max 1 kg korter kneden..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie