Kenwood Chef raar geluid?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stijnk
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 08:26

Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door stijnk »

Mijn nieuwe Kenwood Chef Titanium maakt een raar bijgeluid? Een licht knarsend geluid, alsof er zandkorreltjes rondzweven in de behuizing. Het geluid komt van de achterkant van de machine, rond de aan/uit knop. Zijn er andere Kenwood bezitters die kunnen bevestigen dat dit normaal is of niet? Mijn vrouw hoort het geluid bijna niet terwijl ik het erg sterk hoor. Dat is ook bijzonder :eh:

Filmpje waarop het geluid hoorbaar is. In dit geval brooddeeg (600g meel) op stand 1 met spiraalhaak.
https://youtu.be/9LTCFgptDe8
Laatst gewijzigd door stijnk op wo 13 mei 2020, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kendood Chef raar geluid?

Bericht door lekkermelig »

Welkom op het forum.
Het is gewoonte dat nieuwe gebruikers zich even voorstellen voordat ze hier vragen stellen. Wil je dat ook even doen?

Als je een nieuw apparaat hebt zou ik dit soort vragen eerst bij je leverancier stellen. Je hebt tenslotte garantie.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kendood Chef raar geluid?

Bericht door Rik59 »

Je zegt het goed Ken dood.... zolang ie nog niet van het aanrecht afgesprongen is zou ik het laten bij het (alvast) bestellen van de plastic tandwielen...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
stijnk
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 08:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door stijnk »

Sorry, ik zal me zo voorstellen in het andere topic.

Wat betreft de Kendood... ik zie nu pas mijn typefout :lol: .
Rik59 schreef: wo 13 mei 2020, 12:21 Je zegt het goed Ken dood.... zolang ie nog niet van het aanrecht afgesprongen is zou ik het laten bij het (alvast) bestellen van de plastic tandwielen...
Ik begrijp dat je (Rik59) slechte ervaringen hebt? Ik had eerst een KitchenAid Artisan gekocht, maar daar was ik dan weer niet tevreden over. Had veel moeite met (slechts) 500g meel. Daarnaast kroop het deeg omhoog waardoor er een bol werd gevormd die alleen nog draaide ipv kneden. Dit heeft vast te maken met de L-deeghaak ipv een spiraal. Maar voor de Artisan is deze nooit uitgegeven en ivm garantie wilde ik geen 3e partij haak aanschaffen. Mijn nieuwe Kenwood kneed 600g meel moeiteloos. Als alternatief voor de KitchenAid kwam ik steeds bij Kenwood uit. In de winkel had men ook betere ervaringen met Kenwood dan KitchenAid wat betreft garantiegevallen en retouren. Denk ook dat je geluk moet hebben dat je geen maandagochtend product hebt ontvangen.. Ok, er is ook speciale deegkneed apparatuur, maar die zijn een stuk duurder en met deze keukenmachine kan ik er net wat meer mee.

Naast dit forum heb ik ook Kenwood een bericht gestuurd en in afwachting van een reactie. Maar ik dacht dat er misschien Kenwood bezitters waren die het geluid herkennen als iets normaals, of juist niet normaals.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door Rik59 »

stijnk schreef: wo 13 mei 2020, 14:28 Sorry, ik zal me zo voorstellen in het andere topic.

Wat betreft de Kendood... ik zie nu pas mijn typefout :lol: .
Rik59 schreef: wo 13 mei 2020, 12:21 Je zegt het goed Ken dood.... zolang ie nog niet van het aanrecht afgesprongen is zou ik het laten bij het (alvast) bestellen van de plastic tandwielen...
Ik begrijp dat je (Rik59) slechte ervaringen hebt? Ik had eerst een KitchenAid Artisan gekocht, maar daar was ik dan weer niet tevreden over. Had veel moeite met (slechts) 500g meel. Daarnaast kroop het deeg omhoog waardoor er een bol werd gevormd die alleen nog draaide ipv kneden. Dit heeft vast te maken met de L-deeghaak ipv een spiraal. Maar voor de Artisan is deze nooit uitgegeven en ivm garantie wilde ik geen 3e partij haak aanschaffen. Mijn nieuwe Kenwood kneed 600g meel NOG moeiteloos. Als alternatief voor de KitchenAid kwam ik steeds bij Kenwood uit. In de winkel had men ook betere ervaringen met Kenwood dan KitchenAid wat betreft garantiegevallen en retouren. Denk ook dat je geluk moet hebben dat je geen maandagochtend product hebt ontvangen.. Ok, er is ook speciale deegkneed apparatuur, maar die zijn een stuk duurder??? en met deze keukenmachine kan ik er net wat meer mee.

Naast dit forum heb ik ook Kenwood een bericht gestuurd en in afwachting van een reactie. Maar ik dacht dat er misschien Kenwood bezitters waren die het geluid herkennen als iets normaals, of juist niet normaals.
Straks weer een nieuwe machine... dat lijkt me pas duur...

Verder heb je hier wat leeswerk... https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... rtest.html
Ik beveel alle 4 delen warm aan...
Een goede raad... doe of brood met de hand kneden of leg nog wat geld neer als je veel brood bakt...
Een goede spiraalkneder hoeft zeker niet duurder te zijn... jou machine is immers ook 500 / 600 euris...
BTW ik denk dat Kenwood je gaat verwijzen naar de detailhandel / website waar je de machine gekocht hebt...

We hebben allemaal ons lesgeld betaald... I rest my case...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door Vitamine C »

Met Rik eens, als je veel brood bakt. ( 3 x per week)

Dan vrees ik dat je machine niet lang mee zal gaan.
Gebruikersavatar
stijnk
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 08:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door stijnk »

:cry: hoopgevende reacties na net een nieuw apparaat... Mocht het gebeuren hopelijk onder garantie weer gemaakt. Bijzonder als ze zo snel kapot gaan. Duur geintje voor Kenwood (mits kapot binnen de garantietermijn).
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door lekkermelig »

Wanhoop niet zou ik zeggen. Ik ken genoeg mensen met een Kenwood die heel blijft, en die bakken toch ook regelmatig. Daarbij moet ik wel zeggen dat ook zij wel eens een rammeltje hadden of iets opnieuw moesten afstellen. Bear is ook slecht, zegt men. Maar mijne doet het na 8 jaar nog steeds, zodat ik nog steeds geen spiraalmixer gekocht heb. Wel over gedacht, maar vooral vanwege de hogere capaciteit.
Dat neemt niet weg, dat als je veel bakt, en veel met de machine kneedt je met een spiraalmixer wel beter af bent.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
stijnk
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 08:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door stijnk »

Bedankt voor je reactie (en de rest trouwens ook). Ik ga morgen naar de winkel en vragen of ze het showroom model eens willen aan doen. Als ik hetzelfde geluid hoor dan weet ik genoeg.

Ik ga mijn machine niet alleen voor brood gebruiken en bak ook (nog) geen 3 broden per week. Mijn broden zijn nu nog gemaakt met 600g meel. Dat is ong de helft dan de maximale capaciteit. Het deeg was iets meer dan 27 graden toen ik hem er uit haalde. Ietsje na gekneed met de hand met onderstaande als uiteindelijk resultaat. Maar wat jullie proberen te vertellen is niet zozeer dat ie niet goed kan kneden maar de levensduur mogelijk kort is.

Wat dan wel?
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig wat jullie wel aanraden als keukenmachine (geen spiraalmixer). In de test van Levine komt de KitchenAid 6.9L als beste uit de test. Dat is geen miskoop dan? Die zou ik nog in overweging nemen mits mijn Kenwood toch niet goed blijkt en retour mag.

Resultaat eerste test met de Kendwood.
600g meel (50% volkoren en tarwe), 360g water, 7g instant gist, 7g zout, geen broodverbeteraars. Afgebakken in een cakevorm dus daardoor ook iets compact gebleven?
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door Rik59 »

Ik zou zeggen je Kenwood blijven gebruiken voor het lichtere werk...
Een Famag koop je al vanaf € 500,-- (franco thuis vanuit Perugia-IT)

Om iets te kunnen zeggen over je broodje zou ik iets meer over recept en werkwijze willen horen van je...
Het stevig broodje zegt al dat je machine heeft moeten zweten...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
stijnk
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 08:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door stijnk »

Wederom bedankt. Ingrediënten zoals hierboven.

-Begonnen met gist oplossen in iets lauwwarm water en beetje suiker (in de mengkom)
-Beetje bloem er bij
-Mixen op laagste stand
-Steeds iets meer meel er tot alles er in zat
-Zout er bij
-Toen alles gemixt was (er een deeg ontstond) de mixer op stand 1 gezet (max aanbevolen stand voor brooddeeg)
-Net zo lang laten kneden tot ik van een stukje deeg een redelijk vliesje kon trekken.
-Niet geheel tevreden dus daarom nog iets met de hand na gekneed, minuutje ofzo.
-Temperatuur van het deeg uit de mixer was rond de 27 graden.
-Toen weggelegd in een ingevette kom (in de magnetron die uit stond en een bakje water er naast)
-Na ong een uur er uit en de eerste lucht er uit gedrukt.
-Deeg op het aanrechtblad plat gemaakt, zijkanten naar elkaar toe gevouwen en weer plat gemaakt.
-Toen opgerold en in de cakevorm gelegd. Dus het busbrood idee.
-Na weer ong een uur rijzen in de oven gedaan.
-Oven op broodstand gestart op 240 graden en na 10 min naar 200 graden. Op die stand nog 20 min.
-Kerntemperatuur was 97 graden.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door Rik59 »

Wellicht zullen er wel meer opmerkingen komen maar wat ik er direct uithaal is je vochtgehalte 60%.. mag rustig hoger naar 65% en meer (ook nog goed voor je machine...)

Omgevingstemperatuur is natuurlijk ook belangrijk.. ik neem aan dat je een bakje heet water in de magnetron gebruikte?? en 2e rijs ook in de "ping"??...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
stijnk
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 08:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door stijnk »

Kamertemperatuur is rond de 20 graden. Ietsje hoger op warme dagen. Bakje gevuld met koud water, meer voor de vocht en ipv een vochtige theedoek over de kom? 2e rijs ook in de magnetron (kamertemperatuur en geen tocht). Heb trouwens ook een bakje water gebruikt in de oven, dat was ik nog vergeten te vermelden. Halverwege de oven tijd wat stoom vrij gelaten.

Ik zal een volgend brooddeeg eens met meer water proberen, bedankt voor de tip.

P.s. ik heb ook een broodrijsstand in mijn oven. Die kan je instellen vanaf 35 graden (standaard 40). Is dat nog iets om te proberen of meer een gimmick.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kenwood Chef raar geluid?

Bericht door Rik59 »

Die ovenrijs gaan gebruiken liefst met warm water... ik sproei mijn deeg graag nat voor ik de ovenrijs doe.. en sproei wat vocht in de oven...

Sproeien bij het bakken is prima.. niet alleen voor het korstje maar ook om nog wat rijs tijdens het bakken te hebben...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie