Maxima 5 liter spiraalkneder of niet?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Maxima 5 liter spiraalkneder of niet?

Bericht door Victory »

Hallo,

Sinds eind januari ben ik heerlijk begonnen met brood bakken. Vanaf het eerste gelukte brood verslaafd. Lekker veel uitgeprobeerd, IKEA hack bedacht voor een grote nog goedkopere rijskast, veel broden uit mijn broodbijbel en boeken van Levine geknakt.

MAAR mijn Kenwood multione begint het (2,5 jaar oud) niet meer zo leuk te vinden na een paar maanden. Er begint wat olie los te komen en de deeghaak of garde worden heet. Nu gebruik ik gewoonlijk niet meer dan de voorgeschreven 500 gram meel om de machine te besparen, maar het begint wel irritant te worden. Frans brood van Levine moet dus standaard in 2x gekneed.

Ik ben dus op zoek naar een (tweedehands) spiraalkneder (±5 liter) zodat ik deeg voor meerdere (bus)broden kan kneden. Mijn budget is niet al te groot helaas. Is een Maxima spiraalkneder een goede 'budget' kneder voor mij?
Ik heb een jong gezin dus meer deeg in minder tijd is een must.
Ik ben niet zo groot behuisd dus hij moet verplaatsbaar zijn.

Graag jullie advies 😊
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Maxima 5 liter spiraalkneder of niet?

Bericht door Rik59 »

Ook die 5 liter van Maxima zet je met z'n ruim 30 kilo niet even aan de kant of in het kastje onder de gootsteen... :o :o

Maar als je je lekker voelt bij deze machine dan gewoon gaan voor die banaan... ik heb in ieder geval geen spijt van mijn spiraalkneder...

Denk er wel aan dat je bij maxima equipment het een en ander aan verzendkosten mag aftikken...


Misschien hier eens kijken??? https://www.bakkerijwereld.com/ ook voor 2e (k)handsjes...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Maxima 5 liter spiraalkneder of niet?

Bericht door Victory »

Rik bedankt voor je respons.
Het gaat mij niet zozeer om de Maxima, het gaat mij meer erom dat ik de juiste machine hier thuis krijg om jaren lol mee te hebben en mijn Kenwood te sparen. Ik heb gewoon geen bergen geld tot de beschikking en ik zag dat die redelijk te betalen is. Goed om te weten dat je ook flink verzendkosten kunt aftikken ☹️
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Maxima 5 liter spiraalkneder of niet?

Bericht door Rik59 »

Graag gedaan hoor... blijft... een makkelijk verplaatsbare spiraalkneder zul je moeilijk vinden..

Met zijn 20 KG is de Famag Grilletta misschien een goed alternatief.. besteld via Agrieuro (Duitsland) wordt ie netjes vanuit Perugia (IT) bij je voor de deur gezet zonder extra verzendkosten..
De service van zowel Agrieuro als Famag heeft zich denk ik ondertussen wel bewezen (zie diverse posts hier op het forum)

Deze spierbal heeft wekelijks voor mij al een paar honderd deegjes gedraaid.. ik zelf ga liever naar de sportschool.. :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Maxima 5 liter spiraalkneder of niet?

Bericht door Rik59 »

Sja... buitenkansje??

https://www.broodbakforum.nl/viewtopic. ... 3d8#p69096

ter vergelijk

https://www.ivanbakkerijmachines.be/nl/ ... mino-mix-5

10 jaar moet geen probleem zijn lijkt me...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Maxima 5 liter spiraalkneder of niet?

Bericht door Victory »

Hoi Rik,

Het blijft voor mij nog een beetje aan de prijs. Ik kan ook eigenlijk vrijwel niks over deze machine vinden.

Ik zag op marktplaats hier in de buurt een Italiaanse kneder, maar die hadden er al bij gezet dat hij meer voor pizzadeeg dan voor brooddeeg is 😅. Dan ga ik niet doen alsof ik het beter ga kunnen 😇
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Maxima 5 liter spiraalkneder of niet?

Bericht door Victory »

Eigenlijk moet ik zeggen dat ik na een heleboel zoeken toch wel een voorkeur krijg voor een Famag griletta. Niet al te zwaar dus verplaatsbaar. Ik hoor goede dingen over service en kneding. Nu nog een tweedehands vinden 😅 zodat mijn budget het ook leuk vind. Help 😅
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie