Ervaringen?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
winkje
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 11:58

Ervaringen?

Bericht door winkje »

Hi,

Ik heb een KA Artisan waar helaas geen spiraalhaak op kan worden gezet; voor alles behalve brooddeeg ben ik erg tevreden met deze machine. Ik ben nu wat aan het rondkijken om deze KA toch te verkopen en naar een Bear Teddy over te stappen of... een separate Maxima MPM5 er bij te nemen. Van de Bear weet ik dat er veel fans zijn; ben echter benieuwd hoe de Maxima wordt ervaren...

Groet, vincent
Gebruikersavatar
Arthur

Re: Ervaringen?

Bericht door Arthur »

Hoi Vincent,
Ik deel de zelfde nieuwsgierigheid met jouw.
Is hier iemand op het forum die ervaring met een Maxima spiraalkneder heeft??

Alvast bedankt voor je reactie,
Arthur
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: Ervaringen?

Bericht door Jacqi »

winkje schreef:Hi,

Ik heb een KA Artisan waar helaas geen spiraalhaak op kan worden gezet; voor alles behalve brooddeeg ben ik erg tevreden met deze machine. Ik ben nu wat aan het rondkijken om deze KA toch te verkopen en naar een Bear Teddy over te stappen of... een separate Maxima MPM5 er bij te nemen. Van de Bear weet ik dat er veel fans zijn; ben echter benieuwd hoe de Maxima wordt ervaren...

Groet, vincent
Waarom kan er geen spiraalhaak op?? Heb zelf ook een KA Artisan en daar zat er "standaard" eentje bij. Heb ook even voor je gezocht en je kunt ze online los kopen......
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door lekkermelig »

Arthur schreef:Hoi Vincent,
Ik deel de zelfde nieuwsgierigheid met jouw.
Is hier iemand op het forum die ervaring met een Maxima spiraalkneder heeft??

Alvast bedankt voor je reactie,
Arthur
Hoi Arthur,
Voor zover ik weet zijn die Maxima machines planetary mixers en dus geen spiraalkneders. Maar die MPM5 kost nog niet de helft van een Bear, dus het verbaast me eigenlijk wel dat hij nog zo weinig in bezit is van de hobbybakkers. Misschien moet je gewoon eens vragen bij een tent die ze verkopen hoe de ervaringen zijn.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door bakplaat »

lekkermelig schreef:
Arthur schreef:Hoi Vincent,
Ik deel de zelfde nieuwsgierigheid met jouw.
Is hier iemand op het forum die ervaring met een Maxima spiraalkneder heeft??

Alvast bedankt voor je reactie,
Arthur
Voor zover ik weet zijn die Maxima machines planetary mixers en dus geen spiraalkneders.
Voor zover ik NÚ weet WÈL...En ook nog voor een heel acceptabel prijsje :o MAXIMA SPIRAALKNEDER

Heb er zelf geen ervaring mee,maar het is het overwegen waard. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door lekkermelig »

Nou Cor,
Dan heb ik toch mooi niet goed gekeken. Dat is zeker weinig geld, vijf kilo deeg in een spiraalkneder van nog geen 400 euro. We moeten ze als broodbakforum maar eens een testmodelletje laten sturen ^)^ , wie weet doen ze nog goede zaken. Ben benieuwd waarom deze maar de helft kosten van de haussler en rofco machines.

Ik heb al een Bear, anders had ik ze nu gebeld en helemaal de oren van het hoofd gevraagd ^)^
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door bakplaat »

De prijs is idd. nog geen €.400,- (€.395,-) Maar daar komt nog wel btw. bovenop,dus totaal €.477,95 en bij orders -€.500,- (ex.btw.) nog €.15.00 verzendkosten...Maar dan nog...

Je kunt de machine ook bezichtigen/afhalen,in de SHOWROOM Daarvoor zou ik wel eerst even bellen of hij aanwezig is,omdat bij de machine vermeld staat...Levering eind april.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
MaximaHolland

Re: Ervaringen?

Bericht door MaximaHolland »

Goedemiddag,

Ik kwam uw berichten tegen op het internet en dacht: even reageren ;)

Mbt onze spiraalkneders:

Op dit moment is de Maxima MSM 10L spiraalkneder niet op voorraad. Ze zijn heel erg populair voor pizza- en brooddeeg. Eind april hebben wij deze machine weer op voorraad.

Wel hebben wij de Maxima MSM 20L spiraalkneder (en groter) op voorraad en deze machine staat ook in onze showroom.

Mbt onze planeetmengers:

Wij leveren zeer veel verschillende planeetmengers van 5L tot 80L. Vooral de 10L en 20L modellen van Maxima zijn erg gewild.

De Maxima MPM 5L gaat bij ons uit het programma, dit omdat wij een betere machine hebben gevonden. Dit is de Maxima MPM 7L.

Het verschil is dat deze machine sterker, stiller en sneller is. Deze machine heeft variabele snelheid en de kop is kantelbaar.

De machines die wij leveren zijn van zeer goede kwaliteit. Ons bedrijf verkoopt ook Bear planeetmengers, dus we weten een beetje wat kwaliteit is :G

Misschien is het leuk om een aantal mensen van dit forum uit te nodigen voor een 'try-out' middag bij ons in de showroom als wij eind april alle machines weer op voorraad hebben.

De leden van dit forum kunnen dan ervaring op doen met onze machines en deze ervaring weer delen met de andere leden. Wij krijgen natuurlijk graag uw feedback zodat wij onze apparatuur weer kunnen verbeteren. Wij zorgen voor wat lekkers bij de koffie :G

Graag vernemen wij of hier eventueel interesse in is.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door bakplaat »

Hallo Maxima :D

Leuk idee zo'n 'try-out' middag,als er nog meer forumleden zin in hebben? Zou ik er ook graag (vrijblijvend) bij willen zijn.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb net een maand of drie geleden een Bear aangeschaft, maar ik vind het zeker ook wel interessant. Er worden hier op het forum tenslotte eindeloze discussies gevoerd over betaalbare mixers. Zelf ben ik vooral wel geinteresseerd in de verschillen tussen een Bear en Maxima planeetmengers, en ook natuurlijk de spiraalmixers.
Voor als ik nog eens wat meer wil gaan bakken of zo, met één Bear krijg je natuurlijk net één etage vol in mijn nieuwe Rofco straks :rofl2:
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Ervaringen?

Bericht door Merlijn »

Arg komen ze net mee aan als ik m'n Kenwood KM040 binnen heb, ik had de 5l Maxima ook in het oog, maar geen variabele snelheid was de doorslaggevende factor.. Zucht, veel minder centjes ook nog eens. Tja, denk je alles goed doorgezocht te hebben ;-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Ik ben in het bezit van een goede kneder, maar zou hier zeker bij willen zijn. Maken we er meteen een forummeeting van :B:

Maar zonder gekheid. Goed initiatief. En zo te horen is er zeker interesse om erbij te zijn.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
ystava_nl

Re: Ervaringen?

Bericht door ystava_nl »

Zo'n try out middag lijkt me ook wel wat. Ik heb geen geld voor zo'n machine (KM040 is voor mijn hobby gebruik goed genoed), maar zou het wel graag eens een keertje zien.
Is automatisch ook een meet-up om eens wat leden in levende lijve te zien :)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door lekkermelig »

Merlijn schreef:Arg komen ze net mee aan als ik m'n Kenwood KM040 binnen heb, ik had de 5l Maxima ook in het oog, maar geen variabele snelheid was de doorslaggevende factor.. Zucht, veel minder centjes ook nog eens. Tja, denk je alles goed doorgezocht te hebben ;-)
Nou Merlijn, je hebt vast een hele mooie Kenwood, die ook een heleboel leuke truukjes kan, en hij glimt natuurlijk mooier. En als je er geen deeg meer mee wil kneden kan je nog altijd smoothies blenderen of sperciebonen snijden of pasta rollen of...allemaal andere dingen die zo'n Maxima vast niet zomaar kan. En misschien maakt ie wel verschrikkelijk veel herrie, dat weet je maar nooit alleen van een plaatje. Zelf had ik best graag een blender erbij gehad, maar dat heeft zo'n Bear nou weer niet...

Ik ben zelf wel geinteresseerd omdat ik hier zoveel mensen zie worstelen met een keuze voor een goede kneder, en dan is prijs/prestatie natuurlijk ook wel belangrijk. En zo'n demo lijkt me gewoon wel leuk. Dus leg me de verschillen maar eens uit, altijd handig als ik ooit nog eens 5 kilo deeg tegelijk wil kunnen kneden. We kunnen er wel lekker veel geld tegenaan mikken, maar ik zie ook mensen die helemaal happy zijn met een eenvoudige menger , of het al helemaal geld verspilling vinden om met de machine te kneden. Het is maar net wat je nodig hebt, hoeveel brood je tegelijk maakt en hoe perfect je wilt hebben. Je kan ook lekker therapeutisch met de hand gaan kneden of alleen maar no knead brood maken of de methode van Peter Reinhart gebruiken met zijn Artisan Breads everyday. Hoef je nog maar een beetje te roeren, en veel Stretch en Fold. Maar bij zijn methode in dit boek heb je weer een grote koelkast nodig.

Kortom, zoveel mensen, zoveel wensen. En met een hobby als dit kan je het net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, dat is nou wel weer charmant.
Tot nu toe heb ik nog geen mensen gehoord op het forum die een Maxima hebben. Waarom eigenlijk niet? Zijn ze zo onbekend of nieuw?
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jcvdvrede
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 00:37
Locatie: Rilland, Zeeland

Re: Ervaringen?

Bericht door jcvdvrede »

Hallo,

Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een Maxima planeetmenger 10 liter, tot dit moment ben ik er zeer tevreden over deze machine.
ik bak wekelijks 48 Zeeuwse bolussen dus een deegje van 1600 gram bloem. Tevens nog enkele broodjes van 800 gram meestal 4 tot 6 in de week dus ik gebruik hem niet dagelijks. Heb een keer een deegje gemaakt van 4 kg. brooddeeg, dat was geen enkel probleem. Toevallig bij hetzelfde bedrijf gekocht waar Bakplaat zijn link naar toe verwijst.
Ik zou zeggen succes met de juiste keuze voor een mixer.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Ervaringen?

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:
Merlijn schreef:Arg komen ze net mee aan als ik m'n Kenwood KM040 binnen heb, ik had de 5l Maxima ook in het oog, maar geen variabele snelheid was de doorslaggevende factor.. Zucht, veel minder centjes ook nog eens. Tja, denk je alles goed doorgezocht te hebben ;-)
Ik ben zelf wel geinteresseerd omdat ik hier zoveel mensen zie worstelen met een keuze voor een goede kneder, en dan is prijs/prestatie natuurlijk ook wel belangrijk. En zo'n demo lijkt me gewoon wel leuk. Dus leg me de verschillen maar eens uit, altijd handig als ik ooit nog eens 5 kilo deeg tegelijk wil kunnen kneden. We kunnen er wel lekker veel geld tegenaan mikken, maar ik zie ook mensen die helemaal happy zijn met een eenvoudige menger , of het al helemaal geld verspilling vinden om met de machine te kneden. Het is maar net wat je nodig hebt, hoeveel brood je tegelijk maakt en hoe perfect je wilt hebben.

Tot nu toe heb ik nog geen mensen gehoord op het forum die een Maxima hebben. Waarom eigenlijk niet? Zijn ze zo onbekend of nieuw?
Het lijkt mij niet dat je 5 kg deeg kunt kneden in een 5L Máxima. Staat die 5L niet voor de inhoud van de mengkom, of vergis ik mij?
Als ik b.v. Kijk naar de Bear Teddy, dan heeft de mengkom een inhoud van 5 liter en kun je er 2,5 kg deeg mee kneden. En met de Kenwood met een kom van 6,7 liter kun je ook niet 5 kg deeg kneden.
Ben dus benieuwd hoeveel deeg je in de 7L (die dus nog moet uitkomen) zou kunnen kneden.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door lekkermelig »

Hoi Melinda,

Ik ging er ook niet vanuit hoor, dat je met de kleinste maxima 5 kg deeg kon kneden. En met die 2,5 van mijn Bear kan ik voorlopig echt wel uit de voeten.
Ik wil ook zeker geen reclame voor de firma gaan maken, maar met de goedkoopste spiraalkneder die Bakplaat ontdekt heeft: 8 kg deeg en zeker niet duur. En de goedkoopste planeetmenger kost de helft van een Bear, en kan dezelfde hoeveelheid deeg aan.
Bijna te mooi om waar te zijn, en dus wel interessant om eens te bekijken wat nou de verschillen zouden zijn met andere merken. Ze verkopen de bear ook trouwens, maar die is daar weer VEEL duurder dan bij bekotechniek.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Ervaringen?

Bericht door Melinda »

Hoi Wil,
Met een Rofco B40 in zicht zul je vast nog wel grotere degen willen kneden ;)
Daar loop ik nu ook tegenaan met de B30. Nou ja, zo erg is dat ook weer niet.
Het afgelopen weekend heb ik beide kneders (Bear en Kenwood) tegelijk aan het werk gezet met elk ± 2,5 kg deeg. Daarmee kon ik dus een "productie" maken van 6 broden. Was een spannende aangelegenheid, maar het is gelukt.
Want ja, als je dan 3 baklagen hebt, waar elk 4 broden op kunnen..... dan wil je daar natuurlijk gebruik van maken.
Vandaar dat ik dit draadje ook met belangstelling volg. :?: :!: :idea: :mrgreen:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door lekkermelig »

Ah ja, in mijn kleioven heb ik ook al vijf kilo brood tegelijk gebakken. Maar meestal is niet niet vijf kilo van hetzelfde brood, dus valt er nog wel wat te spelen met het kneden van meerdere degen achter elkaar. En verder heb ik ook nog wel een leuk mueslibrood recept waar je op de dag zelf al helemaal niet meer voor hoeft te kneden.

Maar alle drie de plankjes volledig vol met brood: deegcapaciteit 12 kg volgens rofco.... Dan moet ik toch al bijna een buurtbakkerij gaan beginnen. Of ergens op een leuke camping in de zomer zonder fatsoenlijk bakker in de buurt...

Maar voorlopig ben ik al heel blij met m'n huidige kneder.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Arthur

Re: Ervaringen?

Bericht door Arthur »

Mocht het er eind april van komen om een middag te gaan kijken/proberen met de Maxima spiraalkneder, hou ik me aanbevolen. En daarbij wat mede hobby bakkers leren kennen is nooit verkeerd.
Ben trouwens benieuwd wat de ondergrens van deze 10 liter machine is?

Ik blijf dit lijntje volgen.
Gebruikersavatar
MaximaHolland

Re: Ervaringen?

Bericht door MaximaHolland »

Goedemorgen allemaal,


Leuk alle positieve reacties op onze post.

Wij gaan even kijken wanneer wij alle apparaten weer op voorraad hebben, dan kunnen we een goed vergelijk maken. Waarschijnlijk zal dit eind april zijn.

Het mooiste is om in een aantal verschillende machines een paar deegjes te maken en te vergelijken.

Een paar antwoorden op de gestelde vragen:

Ondergrens Maxima Spiraalkneder 10L - Dit is een beetje afhankelijk van het type deeg en het volume. Voor een mooi kneedresultaat adviseren wij minimaal 3-4kg deeg te kneden. Minder kan wel, maar bij 3-4kg komt de samenwerking tussen de ketel, de spiraal en de midden-as beter tot zijn recht.

Capaciteit Maxima Planeetmenger 7L - Deze machine is erg sterk. Wij hebben zelf getest met 3.5kg deeg. De machine kon dit net aan, maar het volume van het deeg is dan te groot voor de inhoud van de kom. Het deeg komt dan boven de rand van de kom uit en tegen het bovenwerk aan. Maximaal 2.5kg deeg per keer is beter.

Ons streven is om kwalitatief goede machines te leveren, voor een zeer scherpe prijs. Onze machines zijn geschikt voor intensief professioneel gebruik. We zijn erg benieuwd wat jullie van onze machines vinden, iedereen is van harte welkom.


Met vriendelijke groet,


MaximaHolland
Gebruikersavatar
MaximaHolland

Re: Ervaringen?

Bericht door MaximaHolland »

Beste Allemaal,


Eindelijk is het zover: alle apparaten zijn weer op voorraad.

Graag willen wij een demo-dag inplannen voor de leden van dit forum.

Wij stellen donderdag 30 mei om 14:00 voor.

De volgende machines kunnen wij dan eventueel testen:

- Maxima MPM 7L Planeetmenger
- Maxima MPM 10L Planeetmenger
- Maxima MPM 20L Planeetmenger
- Maxima MSM 10L Spiraalkneder
- Maxima MSM 20L Spiraalkneder

In de showroom zullen we een aantal machines proberen en de resultaten vergelijken. Wij zijn erg benieuwd naar uw mening en ervaring.

Wij zullen zorgen voor een hapje en een drankje. Zorgt u dan voor het meel / gist / zout en eventueel andere ingrediënten?

Graag vernemen wij wel van te voren hoeveel mensen aanwezig zullen zijn.

We horen het graag!


Met vriendelijke groet,


Maxima Holland

Rendementsweg 24P
3641 SL Mijdrecht
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Ervaringen?

Bericht door TigerManZ »

Dit vind ik ineressant, helaas komt de dag mij niet uit.
Maar er zullen toch wel enkele mensen komen, lijkt me, en die delen dan hopelijk hun ervaringen.
Zou mooi zijn als dat met wat fotootjes wordt verduidelijkt :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Ervaringen?

Bericht door Merlijn »

Ik zou op zich wel willen, maar het is dik 4 uur reistijd heen en terug met het OV :-(
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Ervaringen?

Bericht door TigerManZ »

Merlijn schreef:Ik zou op zich wel willen, maar het is dik 4 uur reistijd heen en terug met het OV :-(
Ben je daarvan afhankelijk Merlijn?

Zo ja, zijn er geen forummers bij jou "in de buurt" die gaan en dat jullie kunnen carpoolen?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Almere was 't toch Merlijn? Dan wil ik wel een ommetje maken om je op te pikken hoor. Mits ik een vrije dag kan krijgen op die dag. Voor mij is 't voornamelijk een probleem dat het een doordeweekse dag is en ik dus vrij moet nemen. Aan de andere kant, ik denk dat dit bedrijf op zaterdag gesloten is en dat een dergelijke dag in het weekend voor hen geen optie is.

Blijft voor mij nog een vraag over. Er wordt gevraagd om de ingrediënten zelf mee te nemen, maar hoeveel gaan we dan meenemen? De kleinste heeft immers toch al een kom inhoud van 7 liter. Hier zou 2.5 kilo deeg mee bereid kunnen worden. Dat betekent 1500 gram meel/bloem, 27 gram zout en 15 gram gist. Ik neem aan dat ze wel voor het water kunnen zorgen.

Wanneer we meerdere mengers willen testen, zullen er behoorlijk wat grondstoffen doorheen gaan, gezien de mengers alleen maar groter worden. Voor een bedrijf misschien niet zo'n probleem, maar voor hobbybakkers, wat wij immers zijn, wordt dat een kostbaar avontuur.

En als er alleen maar deeg van gedraaid wordt,, wat gaan we daar dan mee doen? Ik ga er even van uit dat we geen gebruik kunnen maken van de evt. aanwezige ovens om de boel in af te bakken. En om het deeg dan maar weg te gooien gaat mij net ff een brug te ver.

Ik zou hier graag wat meningen over horen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Het is voor mij zeker interessant omdat ik (omdat ik workshops geef) veel vragen krijg over welke kneedmachines goed zijn. Ik kan natuurlijk alleen machines adviseren waar ikzelf mee gewerkt heb.

Maar ......Alleen 1x zien hoe deeg gekneed wordt zegt mij ook niet zoveel. Om een goed oordeel te kunnen geven over een machine moet je er verschillende keren mee gewerkt hebben en er verschillende (soorten) deeg in hebben gekneed en ook het eindresultaat, dus de gebakken broden, gezien en beoordeeld hebben

30 mei kan ik niet omdat ik dan workshop geef. Sowieso is het lastig omdat ik ben aangewezen op OV en kan dus ook geen bloem/meel enz. meenemen.

De machines met een inhoud van 20 liter zijn naar mijn mening niet interessant c.q. te groot.

.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Dat idee had ik ook al, van die grotere mengers. Ik denk dat de 7 en de 10 liter wel ongeveer het maximale is wat voor ons interessant kan zijn. Maar als ik het zo even snel inventariseer denk ik dat 30 mei 'm in elk geval niet gaat worden...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Ervaringen?

Bericht door Merlijn »

Helaas wel, als ik het goed heb begrepen zit het leeuwendeel (in iedergeval van de actieve leden) meer naar het zuiden..
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door bakplaat »

Had er graag ook bij willen zijn,maar deze donderdag 30 mei staat voor mijn helaas anders ingepland. :mrgreen:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Ik heb op de achtergrond ook nog contact met deze leverancier, dus evt. kan ik een andere datum voorstellen indien dat beter uitkomt. Ze stellen wel dat er toch wel een bepaald aantal mensen zal moeten komen willen ze het door laten gaan. Alleen hoeveel dat er moeten zijn hebben ze nog niet aangegeven, maar dat hoop ik morgenavond te weten.

Overigens zijn ze wel bereid om de meegenomen grondstoffen te vergoeden, mits we een bonnetje kunnen overleggen. Dat betekend dus een vers pak meel/bloem oppikken bij de molen met een duidelijke bon. Een beetje gist en zout liggen we denk ik niet echt wakker van. Een pak zout kost 3 keer niks bij de supermarkt en gist is naar verhouding ook niet zo heel duur. En als er alleen deeg wordt gedraaid waar verder niets mee wordt gedaan, moeten we er dan wel gist doorheen doen!?! Voor de structuur doet het volgens mij verder niets. Dus eigenlijk is er alleen een beetje meel, bloem, en zout nodig. Water zullen ze waarschijnlijk zelf wel hebben.

Ik heb ze in elk geval wel gevraagd hoeveel meel ze denken nodig te hebben.

Oh, en Merlijn... Zo erg is het toch niet, daar in Almere? Mijn aanbod staat nog steeds hoor. Ik vind 't geen punt om je ff op te pikken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Ervaringen?

Bericht door Merlijn »

Ik zou graag van je aanbod gebruik maken Ballie, ik denk dat we even moeten inventarisren wie wanneer wel zou kunnen, een kilo of 2 meel mee nemen is geen probleem, lekker weinig gist er in, en een dichte container, dan doe ik er thuis nog wel een stoeirondje mee :G Een stapel broodjes bakken oid!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Hmm, die laatste heb ik op 1 of andere manier gemist. Maakt niet uit. Beter laat dan helemaal niet...

Minder gist als normaal, da's natuurlijk een optie. Maar een half procentje ipv een hele... En dan een koelbox met koelelementen om de eerste rijs af te remmen natuurlijk...

Maar voor we verder fantaseren. Wie zijn er nou werkelijk geïnteresseerd om mee te gaan naar die dag? Er moeten denk ik wel minimaal 5 tot 7 personen komen, anders beginnen ze er niet eens aan... Ik wil het ook graag bijtijds weten omdat ik er vrij voor moet vragen op mijn werk.

Mocht de datum een probleem zijn, dan kunnen we contact opnemen met MaximaHolland voor een alternatieve datum.

Ik heb alleen al enkele dagen niets meer van de heren gehoord.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door lekkermelig »

Ballie,
Ik heb een paar maanden geleden aangegeven dat het me wel interessant leek, maar sla deze keer toch over. Ik heb al een Bear die prima voldoet, en binnenkort nog een houtoven workshop (of twee) te geven, dat is wel even genoeg brood naast het andere werk :-)
Ben wel nieuwsgierig, vooral ook naar de modelletjes die net een maatje meer aankunnen dan een Bear.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Geen probleem hoor. Ik wacht nog 2 dagen af. Als er dan nog niet voldoende gegadigden zijn voor deze of een andere datum, (geef gerust door welke datum jullie beter uitkomt), dan kan ik evt. kijken of dat te regelen valt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Arthur

Re: Ervaringen?

Bericht door Arthur »

Hallo,

Helaas ben ik donderdag aan het werk.
Dus moet ik dit aanbod laten schieten.

Groeten,
Arthur
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Ervaringen?

Bericht door Melinda »

Niet in de gelegenheid. Daarbij heb ik natuurlijk een geweldige Bear Teddy, die regelmatig "geknuffeld" wordt. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Gezien het gebrek aan aanmeldingen heb ik bij Spangenberg (de leverancier van de Maxima lijn) de demonstratiedag geannuleerd. Ik heb wel de deur op een kier laten staan. Mochten er toch nog mensen zijn die toch een keer naar Mijdrecht willen voor een demonstratie van de verschillende modellen, dan zou kunnen jullie dat middels een bericht in dit topic laten weten. Wanneer er voldoende liefhebbers zijn en we kunnen een datum prikken waarop we allemaal kunnen, dan kan ik contact opnemen met Spangenberg over de mogelijkheden.

Overigens heb ik het ook voor elkaar gekregen, dat wanneer men tijdens de demonstratie overgaat tot aankoop van 1 van de modellen, men hier een korting op wil toepassen. Ze hebben hierbij niet gemeld hoe hoog deze korting is, alleen dat dit afhankelijk is van het model.

Dus iedereen die een nieuwe menger/kneder in de planning heeft staan, grijpt uw kans...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Ervaringen?

Bericht door Merlijn »

Goed gedaan! Tja ik heb natuurlijk pas mijn Kenwood, dus zelf was ik niet op de markt voor een van deze apparaten, een volgende keer dan maar..
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Tja, bij mij wordt 'ie eigenlijk te klein. Ik gebruikte nooit meer dan 6 á 700 gram meel per keer, maar de laatste tijd wil ik nog wel eens een dubbele hoeveelheid maken, en dan merk ik dat het eigenlijk net iets teveel van 't goeie is... Maar goed, ik red 't er nog wel ff mee...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Ervaringen?

Bericht door Elizabet »

Oh verdorie, ik had dit niet eerder gezien.. Als er nog belangstelling is, misschien beter een topic openen op een zichtbaarder plek? Ik zou op zich wel interesse hebben in zo'n demo-middagje. Ik ben heel tevreden over mijn Hobart, maar het is niet ondenkbaar dat ik nog ns een tweede apparaat nodig heb.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen?

Bericht door Ballie »

Als je via het opties menu van het forum de ongelezen berichten aan had geklikt, dan had je dit onderwerp waarschijnlijk wel eerder gezien, maar goed, het is nu eenmaal zo, dus jammer maar helaas.
Mochten er in de toekomst toch nog mensen zijn die interesse hebben in zo'n demo middag, dan kunnen we, als er genoeg liefhebbers zijn, (ik schat zo ongeveer een man of 5 (M/V) ), dan zou ik nog eens contact met ze op kunnen nemen voor zo'ń middag.

Als iedereen die dan mee wil doen er ook rekening mee wil houden dat ze ingrediënten voor 1 (of 2) bro(o)d(en) meenemen, dan kunnen de machines daar uitgebreid getest worden. Dan ook een koelbox (mèt elementen) meenemen, zodat het deeg de hele middag in de box kan blijven om thuis verder te kunnen verwerken en af te bakken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie