Ook een Famag Grilletta IM 5

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deeghaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 08:15

Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Deeghaak »

Na het debacle met onze KA Artisan die motorisch behoorlijk beschadigd raakte door het gebruik van een superdough haak hebben we de afgelopen tijd op internet gesnuffeld waaronder op dit forum op zoek naar een nieuwe kneedmachine. De eerste afweging die we maakte was wat voor soort deegkneder nu te kopen weer een planeetmenger of overstappen op een spiraalkneder.

Beide met hun eigen voor- en nadelen. Omdat we een nieuw te kopen machine toch vooral voor pizzadeeg en brooddeeg wilde gaan gebruiken hebben we besloten om niet te kiezen voor een planeetmenger. Wel veelzijdiger dan een spiraalkneder maar minder krachtig als het gaat om het deeg kneden. Nog wel met een schuin oog gekeken naar de Maxima MPM 10L maar dat vonden we toch een te grote machine.

Na de keuze om een spiraalkneder te gaan kopen was gemaakt was de vraag 'Welke gaan we dan kopen'. In ons budget van 400-500 euro bleven al snel maar 2 machines over.

Maxima Spiraalkneder 5L
Famag Grilletta IM 5

In eerste instantie leek het de Maxima te gaan worden maar deze machine is de laatste tijd weinig op voorraad bij de leverancier. Zodoende gingen we ook kijken naar de Famag die hier op het forum heel vaak voorbij komt in allerlei topics. Weliswaar iets duurder dan de Maxima maar wel een langere garantie en voor zover ik het lees is de bouwkwaliteit ook beter dan de Maxima. Een leuke bijkomstigheid zijn de extra's die Famag meestuurt (koksmuts, schort en hoes voor over de Famag). Afgelopen donderdag hebben we de Famag besteld en vandaag 'plofte' hij op de mat :D Dus er wordt ook snel geleverd!

Nu nog wat beter weer en de pizzaoven kan aan en kunnen er weer pizza's gebakken worden :D
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door WesleyNL »

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Dat je er maar veel plezier van mag hebben en de mooiste deegjes zal kneden :-)
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Deeghaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 08:15

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Deeghaak »

Bedankt! Jammer dat DHL dan weer zo'n rommeltje maakt van de aflevering. S'middags (14:00) wordt de Famag afgeleverd door DHL maar ik mis de extra's. Dus even een bericht aangemaakt bij de leverancier om te kijken wat er mis is gegaan. Krijg ik rond 17:00 bericht van DHL dat ik niet thuis was en ze de spullen niet konden bezorgen. Huh..de Famag is toch afgeleverd?? Ze zijn waarschijnlijk de extra's gewoon vergeten af te leveren en doen ze nu net of ik niet thuis was... :thumbdown:
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Bobbee »

Gefeliciteerd met je aankoop
Fijne spiraalkneder!

Ik heb trouwens zoiets ook gehad met DHL. Zak graan van 25kg. Ik zit thuis te wachten en krijg een mail dat ik niet thuis ben en het pakket opgehaald kan worden bij een ophaal lokatie. Zelf moeten sjouwen door het centrum, een zak van 25kg! Was niet fijn.
Dus wees blij dat je de famag niet ergens hoef op te halen haha.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Koos de bakker »

Hier ook een tevreden Famag gebruiker en pizzabakker. Veel plezier ermee. Alvast een paar foto's ter inspiratie. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Deeghaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 08:15

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Deeghaak »

Zo Koos dat ziet er goed uit :thumbup: We hebben vandaag ons eerste deeg gedraaid met de Famag en vanavond gaat de oven aan. Even kijken hoe het allemaal uitpakt :)
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door WesleyNL »

Wat een verschil hoe het deeg aanvoelt ten opzichte van voorheen he? :-)
Veel plezier met bakken en hopelijk wordt het een groot succes.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Koos de bakker »

En, hoe zujn de pizza's geworden?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Deeghaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 08:15

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Deeghaak »

De pizza's zijn uiteindelijk wel gelukt en smaakte ook prima volgens onze vrienden :-) Het deeg was alleen nog niet optimaal. Om een beetje feeling te krijgen met de Famag hebben we het deeg op dezelfde manier gemaakt als met onze KA. Bij de KA kregen we dan een heel mooi elastisch deeg maar met de Famag bleef het deeg een beetje te nat en minder elastisch. Mogelijk komt dit omdat de Famag langzamer draait dan de KA waardoor er minder warmte in het deeg komt of wellicht te lang gekneed. We zijn er nog niet helemaal uit.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Rik59 »

Deeghaak schreef: vr 10 jul 2020, 11:23 Bij de KA kregen we dan een heel mooi elastisch deeg maar met de Famag bleef het deeg een beetje te nat en minder elastisch. Mogelijk komt dit omdat de Famag langzamer draait dan de KA waardoor er minder warmte in het deeg komt of wellicht te lang gekneed.
Ik heb met de Famag de ervaring dat als het deeg erg omhoog komt het te droog is en als het laag in de kom ligt het te nat kan zijn... het moet eigenlijk een mooie regelmatige bol zijn met wat inkepingen van de haak als het draait...

Ik begin (na het mengen) vaak met 10 minuten kneden en al naar gelang hoeveelheid of deegsoort plak ik daar soms nog een paar minuten aan...
Ik richt me meestal op 65% vocht.. maar het een of ander deeg kan of moet meer of minder hebben..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Deeghaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 08:15

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Deeghaak »

We gebruiken tot nu toe altijd 00 bloem van LaTua Farina (AH) en we volgen het recept op de verpakking:

250gr. bloem
8 gr. droge gist
150ml water
1 tl suiker
1 el olijfolie
1 el zout
15 minuten kneden
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Rik59 »

Ik draai een prachtige pizza gewoon met Aldi bloem... voeg wel 10% semolina toe..

1000 g Bloem
110 g Semolina
690 g Water
20 g Gist
22 g Zout
50 g Yoghurt

Zoveel bakkers.... zoveel recepten... :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Koos de bakker »

Ik kneed mijn pizzadegen minder lang dan mijn brooddegen. Een brooddeeg draai ik ruim 20 minuten en een pizzadeeg maar 5 tot 10 minuten. Na het kneden meteen partioneren en opbollen. Ik gebruik maar weinig gist en laat daarom de bollen lang rijpen bij een lage temperatuur. Meestal een hele dag (maak ik het deeg 's morgens) maar ook wel eens 24 uur. Hiermee krijg je prima deeg dat zich goed tot een mooie bodem laat vormen. Natuurlijk geen deegroller gebruiken bij het vormen van de bodem.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Deeghaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 08:15

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Deeghaak »

Afgelopen weekend een nieuwe poging gewaagd wel met hetzelfde recept maar met minder gist en iets minder water. Dat werkte een stuk beter want het deeg werd nu prima gekneed en leek op een bol met inkepingen zoals Rik59 aangaf. Het was ook goed te merken aan het deeg wat achterbleef in de kom, een stuk compacter en daardoor veel makkelijker om schoon te maken. We hebben er 13 pizza's doorheen gegooid zaterdag ;)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Rik59 »

Op een bepaald moment weet je hoe een fijn deeg eruit ziet als het draait... en daar werk je dan op... veel plezier deeghaak!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Grabbelton
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 20:25

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Grabbelton »

Hallo, ik overweeg ook de aanschaf van een Famag, maar ik vraag me af waar de leverancier van Nederland zit. Ik zie alleen een Engelse of Duitse site op internet waar hij besteld kan worden.......
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Koos de bakker »

Klopt, Famag heeft geen Nederlandse vertegenwoordiging. Helaas..... maar de Duitse leverancier is betrouwbaar en geeft goede garantie.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Grabbelton
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 aug 2020, 20:25

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door Grabbelton »

Okee.....dank je wel voor de info, Koos !
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Ook een Famag Grilletta IM 5

Bericht door RedYssel »

[mention]Grabbelton [/mention] Agrieuro Italiaanse/engelse site verkopen ze binnen week super netjes binnen op een kleine pallet super apparaatje Afbeelding
Passie voor de ambacht!.
Plaats reactie