Kneedmachine voor 2 kg deeg

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Jos bakt »

Nog voordat ik dit forum ontdekt had heb ik veel gelezen op Broodsmakelijk. Ik heb aanvankelijk gekneed met de hand maar kwam er al snel achter dat ik dat niet wilde blijven doen... Via de Consumentenbond kwam ik uit bij de Bosch MUM50123 die als beste uit de test kwam met ook heel goede resultaten voor het kneden van deeg: 'Een van de beste keukenmachines voor brooddeeg'.

Inmiddels heb ik ook hier veel gelezen en begrijp ik dat een spiraalkneder het beste is om brood te kneden. Maar... dat is nogal wat zo'n machine! Niet echt voor in de keuken vind ik. En mijn vrouw ziet me al aankomen met zo'n kneder. Ik denk dat het huis te klein is!

Ik maak twee broden tegelijk. Dat past namelijk in de oven. Dat betekent dat ik 2 kg deeg heb en dat kneed ik in twee keer in de Bosch. Het zou natuurlijk handiger zijn om dat in een keer te kneden, maar dat wil ik de machine niet aandoen. Nog los van het kneedresultaat als ik dat wel zou proberen.

Mijn vraag: Is er een spiraalkneder voor 2 kg deeg die geschikt is voor keukengebruik en waarmee ik de vrede in huis kan bewaren?
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Gebaxke »

Zelf heb ik een KitchenAid 5KSM7580XEOB Artisan 6,9 L. Daar kan 3,8kg deeg in volgens de fabrikant.
Zelf gaat er voor mij ook altijd deeg voor 2 broden in, van 600 gram bloem per stuk. Met 65% (720ml) water en wat toevoegingen, zit ik ook aan ongeveer 2 kilo deeg.

Dat werkt prima.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Bobbee »

Bosch mum6. Verkrijgbaar in duitsland. Mijn inziens de beste optie prijs/kwaliteit.

Je kunt ook minder gist gebruiken en langere tijdrijden aanhouden. Dan hoef je niet te kneden. Voor zuurdesem brood hoef je helemaal niet te kneden.

Ikzelf heb een Famag Grilletta IM5S rn hiervoor een Kenwood planetair ding, Bosch Mum6, Ankarsrum en broodbakmachine om te kneden.

Mijn Famag is heel goed maar idd een groot ding. Ik heb hem op een plank met wieltjes staan en rij hem terug naar zijn hok onder de trap als ik hem niet nodig heb.

De Bosch mum6 is kleiner en berg je zo op en presteert groot. Er kan tot 3 a 4 kg deeg in. Dus als je niet zo'n spiraalkneder wilt zou ik die kopen. Gaan zo 25 jaar mee zonder gebreken. Een kitchenaid haalt dat niet en kost veel meer.

Succes met je zoektocht.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Rik59 »

Ik zou voor de kleine Famag gaan = tot 5 kg + meteen een vergunningsaanvraag voor een grotere keuken de deur uitdoen :shock: :shock: :shock:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Jos bakt »

Ik heb weer veel gelezen op het forum. Ik denk dat ik de Famag Grilletta ga kopen.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Rik59 »

Jos bakt schreef: zo 06 sep 2020, 18:58 Ik heb weer veel gelezen op het forum. Ik denk dat ik de Famag Grilletta ga kopen.
Weer een gelukkig mens!!! U gaat niet teleurgesteld zijn... :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Vitamine C »

We zouden commissie moeten krijgen. :)

Laatst 3 kg gekneed, top machine :)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Rik59 »

Hmm... m'n aandelen gaan weer stijgen :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Jos bakt »

De machine is besteld en al aan de expeditie overhandigd.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Rik59 »

Hmm... ja mooi om te zien hoe dat vanuit Perugia geregeld wordt...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Jos bakt »

Perugia? Ik zie op de website van Famag een adres op Sicilië.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Jos bakt »

De Famag Grilletta is geleverd. Hij is optisch kleiner dan ik verwacht had. Ik ben er blij mee! :D
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Rik59 »

Nou nog de foto's van de mooie broodjes... ;) ;)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door RedYssel »

Heb ook sinds een week een famag, werkt gewoon geweldig zoals het hoort!
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Papaguinness
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: di 06 aug 2019, 23:14

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door Papaguinness »

Bobbee schreef: zo 06 sep 2020, 13:06 Bosch mum6. Verkrijgbaar in duitsland. Mijn inziens de beste optie prijs/kwaliteit.

Je kunt ook minder gist gebruiken en langere tijdrijden aanhouden. Dan hoef je niet te kneden. Voor zuurdesem brood hoef je helemaal niet te kneden.

Ikzelf heb een Famag Grilletta IM5S rn hiervoor een Kenwood planetair ding, Bosch Mum6, Ankarsrum en broodbakmachine om te kneden.

Mijn Famag is heel goed maar idd een groot ding. Ik heb hem op een plank met wieltjes staan en rij hem terug naar zijn hok onder de trap als ik hem niet nodig heb.

De Bosch mum6 is kleiner en berg je zo op en presteert groot. Er kan tot 3 a 4 kg deeg in. Dus als je niet zo'n spiraalkneder wilt zou ik die kopen. Gaan zo 25 jaar mee zonder gebreken. Een kitchenaid haalt dat niet en kost veel meer.

Succes met je zoektocht.
Na ruim anderhalf jaar wekelijks deeg van 1,2 kilo 100% volkoren meel en 720 ml water (alles bij elkaar een kleine twee kilo deeg dus) te draaien heeft mijn oude goedkope Aldi keukenhulk dan toch eindelijk de geest gegeven (eigenlijk niet eens de machine zelf, maar de kneedhaak kon het geweld uiteindelijk niet aan). Ik kreeg het er bij het thuisfront niet doorheen om een kleine 500 euri of zo uit te geven aan een machine die alleen maar deeg kan kneden en verder niks, dus een spiraalkneder viel af. Ik heb daarom na het bestuderen van reviews de Bosch MUM6, de variant met de stalen kom en 1000W motor bested bij een Duitse webshop; inclusief verzendkosten iets van EUR 270, weet het niet meer precies maar daar in de buurt.

Hoewel ik over de duurzaamheid natuurlijk nog niks kan zeggen kan ik voor de rest het commentaar van Bobbee alleen maar bevestigen. De MUM6 is echt krachtig en de motor zit recht onder de kom zodat je geen mechanisch gewrik op knie-achtige scharnieen krijgt zoals bij planetaire mixers en die twee kilo stelt echt niks voor in deze machine, dat trekt hij met speels gemak rond. Meer broden tegelijk bak ik eigenijk nooit omdat mijn vriezer niet groot genoeg is om veel brood tegelijk te bewaren, maar ik ben ervan overtuigd dat hij de dubbele hoeveelheid voor vier broden ook zonder problemen aankan. Maar mijn belangrijkste bevinding tot nu toe: het ding kneedt gewoon beter dan welke planetaire mixer dan ook; het heeft een heel aparte kneedhaak en het deeg wordt door twee "vinnen" die stil bijven staan steeds uit elkaar getrokken waardoor het niet de kans krijgt om een bal te worden die alleen rondgedraaid wordt, zoals bij veel (ook dure en goede) planetaire mixers gebeurt. In een review die ik op Youtube zag werd gesteld: "no need to knead" met deze machine, en dat klopt. Voorheen liet ik de mixer tien minuten draaien en kneedde het deeg dan ook nog eens tien minuten met de hand door. Nu met de Bosch laat ik de machine 12 minuten kneden en het deeg is beter gekneed dan ik het met de hand kan. Direct uit de machine laten rijzen, dan vormen en in de rijsmandjes of bakblikken (afhankelijk of ik vloer- of busbrood bak uiteraard) narijzen en dan de oven in. Prachtig en heel regelmatig gerezen brood als resultaat, met alleen 100% volkoren meel, water, gist en zout, dus zonder enige toevoeging van broodverbetermiddel of wat dan ook. Het ding kneedt dus gewoon echt goed. Kortom, voor hoeveelheden van 2 tot 4 kilo volkoren deeg (twee tot vier broden) krijg je met deze machine een prachtig kneedresultaat. Ik ben blij met de tip van Bobbee en heb geen spijt van mijn aankoop.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Kneedmachine voor 2 kg deeg

Bericht door KeesR »

Gisteren heb ik 2 kg Roggenschrott en 1300 cc water gemengd tot een deeg in de Ankarsrum. Ik moest het deeg een beetje tegenhouden dat omhoogkroop daar waar de deeghaak over de kom hangt. Ankarsrum levert mooie deegspatel mee die goede diensten bewijst.
Plaats reactie