Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulD
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 15:11

Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door PaulD »

Hallo,

Ruim een half jaar hebben we de 1200 Watt keukenmachine Kenwood KVC5320S Chef Elite die we vooral gebruiken voor brooddeeg. Daarvoor gebruiken we een volgens ons goede deeghaak (Kenwood deeghaak KW716555).

https://www.mijnonderdelenhuis.nl/kenwo ... 31266.html

Bijna altijd wordt er 550 gram bloem gebruikt. Wat melk, wat olie, wat zout, wat gist. Wordt dus niet een erg zwaar broodje. De machine mag voor brooddeeg volgens het boekje niet sneller draaien dan snelheid 1. Het mengen gaat prima, maar het deeg blijft plakkerig en niet alle deeg wordt vanzelf meegenomen.

Als de machine op snelheid 3 (en iets hoger) draait dan wordt het deeg prachtig tot een 'bol'. Deeghaak pakt het deeg op en gooit het weg en dat herhaalt zich. Alles in de mengkom wordt meegenomen en als het klaar is haal je de bol er gemakkelijk uit zonder plak. Evenzo maak je de deeghaak schoon.

Op snelheid 1 is het plakplak, ook in de mengkom. Hogere snelheid maakt het mechanisme te heet en zijn we dus niet meer van plan te doen.

Na het mengen rijst het brood ook minder mooi met die lage snelheid. Na verloop van tijd zakt het gerezen deeg in en is het iets minder plakkerig. Op hogere snelheid is dit alles er niet en kun je het deeg ook nog eens gemakkelijk een leuk vorm geven, kon je met het deeg spelen.
Resultaat is wel telkens prima: lekker brood, maar nu minder dik (het gaat om een plat brood).

Wie heeft een idee om op snelheid 1 toch een vergelijkbaar resultaat te halen als met een hogere snelheid met dit apparaat?

Alvast bedankt, Paul
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door Rik59 »

Stel je eens voor in de voorstelrubriek...

Verder... tja je hebt geluk dat hij het nog doet na een half jaar...

Je kan hier alle 4 de delen van de knedertest lezen...

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... rtest.html

Planetaire mixers en brooddeeg = NO NO :( :(
Hij wandelt nog niet de keuken uit??

Wees gerust we hebben allemaal ons lesgeld betaald... ;) ;)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
PaulD
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 15:11

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door PaulD »

@Rik59

Heb me inmiddels voorgesteld. Bedankt voor je 'opbeurende' reactie en voor de link. We hebben nu wel deze machine en voorlopig gaan we hiermee door. En eh.....hij wandelt niet.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door Rik59 »

Vochtig.. plakkerig deeg is iets waar je mee om moet leren gaan... een krabbertje kan hier veel bij doen...
Een beetje olie aan je handen helpt ook veel...

Op lage snelheid gekneed deeg is niet slechter..

Laat eens een receptje en werkwijze zien aub...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
PaulD
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 15:11

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door PaulD »

Omgaan met plakkerig deeg is geen probleem en wordt opgelost zoals je dat beschrijft. En idd met lage snelheid mengt en kneed het ook, maar toch minder dan met hogere snelheid is mijn ervaring.
Die hogere snelheid geeft veel mooier en makkelijker verwerkbaar deeg. Er zijn reviews van kopers van dit apparaat die zeer tevreden zijn met hun brooddeegresultaat. Nu ik kijk bij spiraal deegkneders lees ik ook hierover enthousiaste verhalen. Zullen die wel kloppen?

Het jammere is dat deze machine wel een goede prestatie kan leveren maar dat het lager dat vermoedelijk niet overleeft.

550gr bloem
200ml lauw water
200ml lauwe melk
7gr droge gist
1tl zout
1el suiker
2el zonnebloemolie
1 eiwit

Alles behalve de bloem in de mengkom, mengen en vervolgens bloem beetje bij beetje erbij. Bloem wordt niet allemaal gepakt dus meehelpen. Dan 5 minuten laten kneden - deeg wordt niet volledig gepakt dus weer meehelpen - nogmaals 5 minuten.

Bij snellere stand hoeft er niet te worden meegeholpen.
Gebruikersavatar
Renee
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 19:38

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door Renee »

Ik heb sinds een maand een Kenwood Chef XL titanium nadat ik een paar jaar heb lopen klungelen met een Ankarsrum Assistant. Ik kon daar maar niet goed mee overweg. Omdat ik in het verleden ook een kleinere Kenwood had gehad en daar tevreden over was heb ik nu weer voor een Kenwood gekozen.
Bij deze Kenwood zit een mooie stevige spiraalhaak.
Hij kneed mijn pure volkorenbroden met gemak en “wandelt” absoluut niet van het aanrecht.

Ik begin met kneden op het minimum, zet hem dan na ongeveer 5 min naar stand 1. Afhankelijk van het recept kneed ik dan nog ongeveer 10-12 min. opstand 1. De laatste minuut zet ik hem even op stand 2. Mijn broden zijn perfect en 10x beter dan met de Ankarsrum. Het bakboek van Levine helpt hier ook bij.
Ik gebruik wel koude vloeistof omdat je meer last hebt van wrijvingswarmte.

Misschien heb je hier iets aan.
Groetjes van Renée

ik kneed, klop en mix met een Kenwood Chef XL en bak in een nieuwe Etna combi oven.
Gebruikersavatar
PaulD
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 15:11

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door PaulD »

Hoi Renée,

Dank voor je reactie. Heb je Kenwood even opgezocht. Die heeft volgens mij dezelfde spiraalhaak als de mijne. Je motor is wel wat sterker, maar denk niet dat daar de crux zit. En de mijne blijft ook gewoon staan op het aanrecht. Enige dat beweegt is het bovenste deel van de machine tijdens kneden.

Hoe gaat het bij jou tijdens kneden. Neemt ie zelf alle bloem mee en later alle deeg mee. En wordt het mooi deeg dat je gewoon kunt vast pakken zonder dat het plakt aan je handen......?

Je gist reageert blijkbaar goed op koude vloeistof?

Mijn broden zijn ook goed, maar ik vind het zo jammer dat het proces van het deeg maken door de machine niet gaat zoals ik het graag wil. En ik denk dat mooier 'droog' deeg toch wat mooiere broden maakt.

Groet, Paul
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door Rik59 »

PaulD schreef: zo 06 sep 2020, 18:49 Omgaan met plakkerig deeg is geen probleem en wordt opgelost zoals je dat beschrijft. En idd met lage snelheid mengt en kneed het ook, maar toch minder dan met hogere snelheid is mijn ervaring.
Die hogere snelheid geeft veel mooier en makkelijker verwerkbaar deeg. Er zijn reviews van kopers van dit apparaat die zeer tevreden zijn met hun brooddeegresultaat. Nu ik kijk bij spiraal deegkneders lees ik ook hierover enthousiaste verhalen. Zullen die wel kloppen? Ik kan het alleen maar beamen... ik zou nl niets anders willen dan een spiraalkneder..

Het jammere is dat deze machine wel een goede prestatie kan leveren maar dat het lager dat vermoedelijk niet overleeft.

550gr bloem bloem = 100%
200ml lauw water
200ml lauwe melk je zit hoog in het vocht 72% probeer eens vanaf 65% en hoger
7gr droge gist
1tl zout weeg je ingrediënten
1el suiker
2el zonnebloemolie
1 eiwit ?????????????? waarom??

Alles behalve de bloem in de mengkom, mengen en vervolgens bloem beetje bij beetje erbij. Bloem wordt niet allemaal gepakt dus meehelpen. Dan 5 minuten laten kneden - deeg wordt niet volledig gepakt dus weer meehelpen - nogmaals 5 minuten.

Bij snellere stand hoeft er niet te worden meegeholpen.
Met hoog vocht ben je alleen maar aan het roeren en niet aan het kneden.. start met lager vocht en was later bij (bijwassen is vocht aan het einde van het kneden bijvoegen)
En dan komen we op het volgende punt want met laag vocht wordt het moeilijker voor jou machine...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door Levinebaktbrood »

Je gebruikt 72,7% vocht in het deeg (en dan heb ik het eiwit nog niet eens meegerekend) en dan krijg je plakkerig deeg. Door het op het laatst even op hogere snelheid te kneden kan dat verbeteren. Je kunt ook, zoals Rik ook al zegt, vocht bijwassen tegen het einde van de kneedtijd (max 10%).

Ik zou zelf het eiwit en de suiker weglaten. Eiwit droogt deeg uit en suiker is niet nodig. Verder alle ingrediënten afwegen op de weegschaal.

Werkwijze: doe alle ingrediënten tegelijk in de machine, eventueel een deel van het vocht achterhouden en begin dan met kneden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
PaulD
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 15:11

Re: Prestatie Kenwood KVC5320S Chef Elite

Bericht door PaulD »

Hartelijk dank voor de reacties en de adviezen. We gaan er mee aan de slag.
Plaats reactie