de allergoedkoopste

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

de allergoedkoopste

Bericht door Joris7 »

Beste mede-bakkers,

Ik kneed nu mijn deeg met de hand, en ik merk dat ik daardoor minder vaak bak dan ik zou willen. Als dan het resultaat tegenvalt, wil ik het eigenlijk graag opnieuw proberen, maar door het handmatig kneden wacht ik daar toch wat langer mee. Een kneedmachine zal het hele brood bakken proces natuurlijk een stuk comfortabeler maken.

Nu ben ik niet helemaal zeker of ik echt een fanatieke bakker word die elke week gaat bakken, het hele proces fascineert me, en tot nu toe beleef ik er veel plezier aan, maar ik ken mezelf, de interesse kan ook wegzakken bij mij.

Dus wat is nou de aller aller allergoedkoopste kneedmachine om deeg voor 2 hele broden te kneden, los van mijn 2 handen?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Rik59 »

Ik zweer bij de Famag Grilletta IM5.... maar er zijn er die er anders over denken... hij draait al een jaar of 3 mijn deegjes zonder dat ie klaagt... :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Famag Grilletta

Bericht door Jos bakt »

Ik heb sinds kort de Famag Grilletta. Zoek maar eens op het forum. Het is bijna de allergoedkoopste spiraalkneder.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Bobbee »

De Famag Grilletta im5s heb ik ook. Perfecte machine maar als je goedkoop wilt pak je een Bosch Mum6 (Google) of je gaat voor deeg met een lange fermentatietijd met weinig gist zodat je niet hoeft te kneden alleen mixen. Dan laat je de tijd het werk doen in plaats van de haastige spoed. Bijkomstigheid is ook nog eens dat het brood lekkerder smaakt wat lang heeft gefermenteerd.
Ik bak zo dagelijks brood.

* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Joris7 »

Lijkt me een gave machine die famag grilletta, maar toch 500 euro nieuw. Hij is wel erg populair dat merk ik wel. En ook met kettingaandrijving en dat is beter schijnt. Ik neem aan dat ik voor 2 hele broden dan de 7 liter versie moet hebben. Tweedehands kan ik ze nergens vinden... En dan is het maar de vraag of de kneder het dan nog wel fatsoenlijk blijft doen...
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Joris7 »

Ik vind die bosch mum6 er zo raar uitzien! Kan zo in de kombuis van een star trek schip. Lijkt ook klein... Naja voor het uiterlijk zal ik die niet kopen... Kan ik hier dan wel deeg voor 2 hele broden in kneden?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: de allergoedkoopste

Bericht door lekkermelig »

Als je nog niet weet of je regelmatig wil bakken of het geld er niet voor over hebt zou ik toch eens kijken naar methodes om met weinig kneden brood te maken. Bijvoorbeeld Ken Forkish heeft met Flour Water Salt Yeast wel een aardig boek waar ie laat zien hoe je met weinig dure spullen toch goed kan bakken. Er staan ook wel leuke filmpjes van hem op youtube.
Of je koopt een Famag en verkoopt hem weer als het je niet bevalt. Je zal hem moeiteloos verkopen, maar reken er maar op dat je dan ook flink inlevert financieel. Persoonlijk zou ik niet snel een tweedehands machine kopen, tenzij er al een flink deel van de prijs af is.
De degelijkheid zou ik me niet al te druk om maken. Een spiraalkneder is redelijk stevig en gaat vrij lang mee.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Rik59 »

Hmm... nog twijfels omtrent de FAMAG gespreid over 10 jaar heb je je deeg goed gekneed gehad voor een redelijke prijs...
De service is ook prima... binnen garantietijd doen ze nergens moeilijk over...

Dat hij 2e hands bijna niet te koop is zegt denk ik iets over de machine...
Denk dat ik toch eens aandelen Famag ga kopen.... ;) ;) ;)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Jos bakt »

Joris7 schreef: wo 16 sep 2020, 10:59 Ik neem aan dat ik voor 2 hele broden dan de 7 liter versie moet hebben.

Nee hoor. De kleinste is groot genoeg.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Bobbee »

Joris7 schreef:Ik vind die bosch mum6 er zo raar uitzien! Kan zo in de kombuis van een star trek schip. Lijkt ook klein... Naja voor het uiterlijk zal ik die niet kopen... Kan ik hier dan wel deeg voor 2 hele broden in kneden?
Dat moet je zelf maar even googlen hoeveel erin gaat als je interesse hebt. [emoji6] Ik weet het en ik gaf antwoord op je vraag...[emoji4]

Je kunt ook voor een Sunmix kijken, die is weer een stuk beter dan de Famag enzovoort...
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Rik59 »

2 broden = 1700-1800 gram deeg....

bosch mum6 heeft een mengkom van 4 kg.... dus ja het zou kunnen maar daar is dan ook alles mee gezegd... met al dat plastic geef ik je 2 broodjes en daarna kliko... :shock: :shock:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Bobbee »

Rik59 schreef:2 broden = 1700-1800 gram deeg....

bosch mum6 heeft een mengkom van 4 kg.... dus ja het zou kunnen maar daar is dan ook alles mee gezegd... met al dat plastic geef ik je 2 broodjes en daarna kliko... :shock: :shock:
Je spreekt niet uit ervaring. Kort gezegd : wat je zegt is onzin. [emoji6]

* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Rik59 »

Wilde je nu een multi-keukenmachine gaan vergelijken met een spiraalkneder??

Loop al efkes mee en heb er veel kapot horen(lezen) gaan hier op het forum... tja zelfs 1200 watts machines...

Maar ga je gang... ik houd niemand tegen deze machines te kopen...

Indien dit een OK machine is/was dan was hij hier op het forum allang tot populair gebombardeerd.... en had ik het zeker geweten...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Bobbee »

Rik59 schreef:Wilde je nu een multi-keukenmachine gaan vergelijken met een spiraalkneder??

Loop al efkes mee en heb er veel kapot horen(lezen) gaan hier op het forum... tja zelfs 1200 watts machines...

Maar ga je gang... ik houd niemand tegen deze machines te kopen...

Indien dit een OK machine is/was dan was hij hier op het forum allang tot populair gebombardeerd.... en had ik het zeker geweten...
Nee, dat zeg ik niet. Daar ging dit topic niet over. Wel dat je zegt dat de Bosch mum6 snel kapot gaat vandaar mijn reactie.
Ik weet zeker dat jij niet hebt gehoord dat er meerdere Bosch mum6 machines kapot zijn gegaan. Dat kan namelijk niet. Kitchenaid, ja die gaan stuk. En over de Famag lees ik ook weleens dingen over de kwaliteit...gisteren nog iemand in GB waarbij in zijn machine een lager niet helemaal goed zit.

Ik heb de Famag Grilletta im5s zelf hier staan, de Bosch heb ik hiervoor gehad. De Bosch mum6 krijg je niet stuk, net zoals je de Famag Grilletta niet zomaar stuk krijgt.
De Bosch draait met gemak een standaard deegje van 2kg.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: de allergoedkoopste

Bericht door papagena »

Eens met Bobbee. Ik heb de Bosch Mum 86 en draai al jarenlang deegjes voor 2 broden. Niks mis mee.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: de allergoedkoopste

Bericht door RedYssel »

[mention]Joris7 [/mention] Tijdje geleden een ankarsum gekocht. Oud model via marktplaats wat nog orgineel een Electrolux was. Bevalt me erg goed en was met 150€ een koopje. Verder staan er wel eens famags op marktplaats of andere 230v kneders van bijvoorbeeld mede hobbyisten of pizzarias. Zolang je het voor een nette prijs kan kopen is t het risico wel waard
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Adriana
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 15:43

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Adriana »

Bosch
MUM50123
Keukenmachine krijgt een 8,1 en beste koop bij de consumentenbond update 20 sept 2020
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Jos bakt »

Die heb ik ook. Maar ik ben toch snel overgegaan tot aanschaf van de Famag grilletta.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Levinebaktbrood »

Adriana schreef: di 27 okt 2020, 16:16 Bosch
MUM50123
Keukenmachine krijgt een 8,1 en beste koop bij de consumentenbond update 20 sept 2020
Zo’n test zegt niks. Bij de consumentenbond testen ze vaak ook op de verkeerde dingen. Zo kwam ooit een AFK broodbakmachine bij de Consumentenbond als beste koop. En waarop ze getest hadden: prijs, gebruiksgemak en gebruiksaanwijzing. Kwaliteit van het uiteindelijke brood hadden ze ‘vergeten’ op te testen :lol: :shock:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: de allergoedkoopste

Bericht door Vitamine C »

Dat is wel suf, meestal zijn de testen wel redelijk serieus.
Laatst gewijzigd door Anna op di 08 dec 2020, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quoten van een voorgaand bericht is overbodig
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: de allergoedkoopste

Bericht door KeesR »

Op amazon.de krijgt hij 5 vijf sterren. Is daar stuk duurder dan bij bol.com.
Ben jarenlang lid geweest van Consumentenbond maar ben te vaak teleurgesteld geweest over hun beste koop of best geteste spullen. Hun testmethodes deugen volgens mij niet. Ik ga veel liever af op recensies van echte gebruikers.
Gebruikersavatar
surfingjohn
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 12:07

Re: de allergoedkoopste

Bericht door surfingjohn »

Ik gebruik al 1 jaar minimaal 1x per week de Bourgini (1250W) gekocht bij Blokker, was toen in de aanbieding voor € 57,-
Werkt prima ook voor wat zwaarder deeg.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: de allergoedkoopste

Bericht door TigerManZ »

Zo gebruik ik al een aantal jaren een goedkopere 1250W machine van de Aldi wat voor mij prima werkt.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het deeg en brood niet kan vergelijken als ik dat wel met een gerenommeerd merk als Rofco, Bear of KitchenAid zou kneden...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie