Famag Griletta

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brodijnen
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 10:31

Famag Griletta

Bericht door Brodijnen »

Na al jullie berichten en vooral positieve reacties op een Famag Griletta heb ik zelf wat onderzoek gedaan.
Zoals jullie aangeven inderdaad voor en nadelen aan beide, keuze op gevoel dus.

Nou voor ik dat kan doen heb ik nog 1 vraag.
[Famag link]
Staat bij : 1 snelheid, nou heb ik niet echt met verschillende snelheden gewerkt in de bakkerij met kneders.
Hier heb je dan meng en kneed stand + eventueel timers/klok.

Hoe zit dat met de Famag? heeft deze wel een meng en kneed stand of moet je dan toch die 10 speed level machine hebben?

Mocht deze vraag eerder gesteld zijn kan iemand mij een linkje sturen, kon dit zelf niet snel vinden dmv. zoeken.
Ben benieuwd naar jullie reacties, zodat ik mij ook een trotse eigenaar kan gaan noemen :lol:

Groet,

Brodijnen
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Famag Griletta

Bericht door Rik59 »

Voor een thuisbakker voldoet de standaard Famag prima (dus zonder alle toeters en bellen)

Het enige wat je kunt winnen is tijd en die hebben de meeste hobbybakkers genoeg...

Aparte meng/kneedinstellingen kent een Famag (en andere spiraalkneders) niet....
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Brodijnen
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 10:31

Re: Famag Griletta

Bericht door Brodijnen »

Thanks voor snel bericht rik59.

Tijd is er thuis inderdaad in overvloed haha :D
Zoals ik vanuit het filmpje begrijp draait de famag alleen in ''meng'' stand.
Zelf vind ik dat degen die ik draai toch een ''x'' aantal minuten steviger mogen kneden, vandaar een ''kneed'' stand.
In bakkerijen komen Kemper kneders veel voor. hier zitten dan 2 klokken op.
klok 1 stand 1 (meng stand) klok 2 stand 2 (kneed stand).
Die stel je zelf in en na die tijd springt die in stand 2 en als die afloopt dan stopt die.
''Prof'' apparatuur is dit dan ook en niet voor thuis gebruik.

Terugkomend op mijn vraag en jou antwoord.
De Famag Griletta (1 snelheid/filmpje) kan alleen die snelheid van het filmpje draaien? en om steviger te kneden zou ik die 10speed aan moeten schaffen zodat die niet alleen langzaam draait?
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Famag Griletta

Bericht door TigerManZ »

Geen ervaring met zo'n kneder.
Ligt het aan mij dat het deeg wat bereid wordt er nogal droog uitziet?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Famag Griletta

Bericht door lekkermelig »

Dat ziet er zeker droog uit Han.

De famag 1 speed kan inderdaad alleen op deze snelheid draaien. Daar krijg je echt wel goed deeg van. Maar het is een kwestie van smaak. Er zijn ook mensen die graag een verwijderbare kom willen of meerdere snelheden. Niet noodzakelijk, maar soms wel handig. Het is maar net of je het geld ervoor over hebt.

Ik heb het filmpje verwijderd, ik heb geen behoefte aan uitgebreide reclame voor webshops, ook al kennen we deze wel goed. Als het filmpje van FAMAG zelf was of zonder uithangbord van de webshop zelf had het er nog gestaan.

(en nee, daar hoeven we niet meer over te discussiëren. Alle grote webshops helpen de kleine bedrijven naar de knoppen)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Brodijnen
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 dec 2020, 10:31

Re: Famag Griletta

Bericht door Brodijnen »

@lekkermelig danke,

Oke dankjewel kan ik weer verder met mijn zoektocht!

Filmpjes/links naar externe sites mogen alleen van het merk zelf afkomen?
Dan weet ik wat ik volgende keer wel kan gebruiken als voorbeeld :thumbup:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Famag Griletta

Bericht door lekkermelig »

We hebben geen hele strenge reclame regels. Maar er zijn wat mensen die er af en toe een soort winkelcentrum voor bol.com, alibaba en amazon van proberen te maken. Dat proberen we in ieder geval een beetje tegen te gaan. Het is niet verboden om namen te noemen, en als je echt een heel specifiek slecht verkrijgbaar product nodig hebt is een link zelfs functioneel, maar het moet geen one-click shopping voor derden worden, anders mogen ze onze hosting wel betalen. Dat is ook de reden waarom ik geen fan ben van bijvoorbeeld Tapatalk: onze inhoud gebruiken om gebruikers te trekken, en zelf geld verdienen met reclame. En dan als aanmoediging de beheerder van dit forum mailtjes sturen dat het onzin is om het forum zelf te hosten.

De -niet zo strenge- regels vind je hier
viewtopic.php?f=32&t=3536

Groeten, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Famag Griletta

Bericht door Rik59 »

Brodijnen schreef: zo 27 dec 2020, 12:07 Terugkomend op mijn vraag en jou antwoord.
De Famag Griletta (1 snelheid/filmpje) kan alleen die snelheid van het filmpje draaien? en om steviger te kneden zou ik die 10speed aan moeten schaffen zodat die niet alleen langzaam draait?
Yep..... maar vergeet niet dat je thuis nooit aan de omstandigheden (omgeving/proces) komt zoals op je werk...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Famag Griletta

Bericht door Vitamine C »

Brodijnen schreef: zo 27 dec 2020, 12:07 Thanks voor snel bericht rik59.

Tijd is er thuis inderdaad in overvloed haha :D
Zoals ik vanuit het filmpje begrijp draait de famag alleen in ''meng'' stand.
Zelf vind ik dat degen die ik draai toch een ''x'' aantal minuten steviger mogen kneden, vandaar een ''kneed'' stand.
In bakkerijen komen Kemper kneders veel voor. hier zitten dan 2 klokken op.
klok 1 stand 1 (meng stand) klok 2 stand 2 (kneed stand).
Die stel je zelf in en na die tijd springt die in stand 2 en als die afloopt dan stopt die.
''Prof'' apparatuur is dit dan ook en niet voor thuis gebruik.

Terugkomend op mijn vraag en jou antwoord.
De Famag Griletta (1 snelheid/filmpje) kan alleen die snelheid van het filmpje draaien? en om steviger te kneden zou ik die 10speed aan moeten schaffen zodat die niet alleen langzaam draait?
Famag draait met 90 slagen per minuut. Dus je kan makkelijk omrekenen als je deeg meer afgekneed wilt hebben. Duurt alleen iets langer
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Snelheid...

Bericht door Jos bakt »

Ik begrijp niet waar de behoefte voor verschillende snelheden vandaan komt. Mijn Famag Grilletta draait op een vaste snelheid en ik weet qua tijd precies wanneer mijn deeg klaar is. Kijken, voelen, vliesje trekken is volgens mij het belangrijkste en niet de snelheid. Toch?
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: Famag Griletta

Bericht door Heersje »

Ik ben ook aan het kijken naar zo een Famag. Snelheid is inderdaad geen thema maar uit een eerdere uitwisseling op dit forum begrijp ik dat meer snelheden mogelijk een voordeel is bij het kneden van kleine hoeveelheden. Kan me wel voorstellen dat een hogere snelheid dan kan helpen om het deeg bij elkaar te krijgen maar ik heb zelf dus nog geen spiraalkneder. Misschien kan iemand met zo een machine dit bevestigen of ontkennen?
Kenwood chef met super doughhook en reguliere oven
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Famag Griletta

Bericht door RedYssel »

Ik heb ervaring met de famag Kneder thuis en met Kemper en diosna snelkneders op het werk. Wat is nou het verschil.. begin bij famag kneed 90 toeren per minuut de im-5 tenminste en heeft een versnelling. Staaf in het midden zorgt voor dat je ook kleine dagen kunt draaien oa 300 Gr deeg. Kemper zelfde idee heeft 2 versnellingen 100 en 200 rpm rondesperminuut. Bijvoorbeeld 5/6 minuut 1 en 2 wittebollen kneden. Minimaal kuip bijkrabben dat hoef ik bij de famag niet te proberen. Diosna zelfde snelheid maar geen staaf wel bolling midden in kuip. Hoef nooit bij te krabben en de machine kneed een deeg van 900gr net zo makkelijk als een deeg van 120kg. Ik denk dat de snelheid sowieso helpt met het schoonhouden van de kuip en het vlotter draaien. Sommige degen zoals desem met hydratatie boven de 68% heeft geen baat bij die 2e versnelling die zijn met 1300 rpm al genoeg Afgekneed namelijk.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Snelheid...

Bericht door Vitamine C »

Jos bakt schreef: ma 28 dec 2020, 10:11 Ik begrijp niet waar de behoefte voor verschillende snelheden vandaan komt. Mijn Famag Grilletta draait op een vaste snelheid en ik weet qua tijd precies wanneer mijn deeg klaar is. Kijken, voelen, vliesje trekken is volgens mij het belangrijkste en niet de snelheid. Toch?
Wat ik bij cursus leerde is dat wit brood steviger afkneed omdat je bij wit een fijne structuur wilt hebben.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Snelheid...

Bericht door RedYssel »

Vitamine C schreef: do 31 dec 2020, 11:53
Jos bakt schreef: ma 28 dec 2020, 10:11 Ik begrijp niet waar de behoefte voor verschillende snelheden vandaan komt. Mijn Famag Grilletta draait op een vaste snelheid en ik weet qua tijd precies wanneer mijn deeg klaar is. Kijken, voelen, vliesje trekken is volgens mij het belangrijkste en niet de snelheid. Toch?
Wat ik bij cursus leerde is dat wit brood steviger afkneed omdat je bij wit een fijne structuur wilt hebben.
Hoe verder je afkneed hoe regelmatiger (fijner) de structuur word denk maar aan het busbrood. Desem wat vaak minder gekneed word heeft een hele grove structuur hiermee kun je spelen natuurlijk. De 2e versnelling helpt met het genereren van warmte in het deeg en het sneller berijken van bijvoorbeeld 1600 kneedslagen.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Snelheid...

Bericht door Vitamine C »

Hoe verder je afkneed hoe regelmatiger (fijner) de structuur word denk maar aan het busbrood. Desem wat vaak minder gekneed word heeft een hele grove structuur hiermee kun je spelen natuurlijk. De 2e versnelling helpt met het genereren van warmte in het deeg en het sneller berijken van bijvoorbeeld 1600 kneedslagen.

Red
[/quote]
Maar dat maakt thuis toch niet uit een paar minuten langer. Als je veel degen achter elkaar maakt begrijp ik het.
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Snelheid...

Bericht door RedYssel »

Vitamine C schreef: za 02 jan 2021, 17:24 Hoe verder je afkneed hoe regelmatiger (fijner) de structuur word denk maar aan het busbrood. Desem wat vaak minder gekneed word heeft een hele grove structuur hiermee kun je spelen natuurlijk. De 2e versnelling helpt met het genereren van warmte in het deeg en het sneller berijken van bijvoorbeeld 1600 kneedslagen.

Red
Maar dat maakt thuis toch niet uit een paar minuten langer. Als je veel degen achter elkaar maakt begrijp ik het.
[/quote]

Exact. Behalve het genereren van de warmte dat is wel fijn (soms ook niet) mis ik het niet.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Annev
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 23 dec 2020, 00:00

Re: Famag Griletta

Bericht door Annev »

Ik heb het apparaat nu een week in huis. Wat een verschil met kneden in de broodbakmachine. Helemaal blij, wast best een kleine investering, maar het zeker waard.
Gebruikersavatar
Leslie
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 21:35

Re: Famag Griletta

Bericht door Leslie »

Waar kan ik zo een Famag Griletta IM 5 kopen aub?
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Famag Griletta

Bericht door RedYssel »

Leslie schreef: zo 10 jan 2021, 21:39 Waar kan ik zo een Famag Griletta IM 5 kopen aub?
Ik heb hem bij agrieuro gekocht binnen een week bezorgd maar ik denk dat jan van snippenberg hem ook verkoopt!.

Red
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Famag Griletta

Bericht door Victory »

RedYssel schreef: zo 10 jan 2021, 22:29 Ik heb hem bij agrieuro gekocht binnen een week bezorgd maar ik denk dat jan van snippenberg hem ook verkoopt!.
Uhm nee die verkoopt hij niet meer 😉 al langere tijd niet meer..
Leslie schreef: zo 10 jan 2021, 21:39 Waar kan ik zo een Famag Griletta IM 5 kopen aub?
Je zal de hem via Duitsland of Italië moeten bestellen
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Leslie
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 21:35

Re: Famag Griletta

Bericht door Leslie »

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Bij Agrieuro zijn alle modellen waar ik interesse voor heb uitverkocht. Welke site in Duitsland?
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Famag Griletta

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

Uitverkocht in D F en Italië :o
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Famag Griletta

Bericht door hjeverts »

Je kan aangeven dat je een mail wil ontvangen zodra de kneder weer beschikbaar is.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Famag Griletta

Bericht door Joannes »

Na lang wachten kreeg ik vrijdag j.l. een email dat de Famag Griletta IM 5 weer beschikbaar was. Gelijk maar besteld en zag vandaag dat ze weer uitverkocht zijn. Gelukkig is die van mij al onderweg.
Ik bak circa een keer per week en maak daarvoor 2,5 kg deeg. In principe is dat handmatig te doen. Ik heb echter in het verleden veel met giftige stoffen gewerkt en dat breekt me nu op in de vorm van COPD. Vandaar de aanschaf van een deegmenger.
Veel van mijn keukenattributen zijn rood, vandaar dat ik de Famag ook in het rood besteld heb.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Famag Griletta

Bericht door Levinebaktbrood »

:) :thumbup: . Veel plezier met je nieuwe machine!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hanja
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 19:24

Re: Famag Griletta

Bericht door Hanja »

Goedemiddag
Ik wil graag in het bezit komen van de famag grilletta, mijn vraag is; kan ik er 500 gram bloem mee kneden? Met 300ml water, 25 gr boter, gist, en zout?
Ik bak iedere week 1 brood dat is precies genoeg. Ben benieuwd naar jullie antwoord. Alvast bedankt.
Groetjes Hanja
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Famag Griletta

Bericht door Victory »

Ja hoor dat kan, je kunt er ook nog mee weg komen om een iets kleinere hoeveelheid bloem te gebruiken al is 500+bloem wel beter😉.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Hanja
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: do 14 apr 2022, 19:24

Re: Famag Griletta

Bericht door Hanja »

Hartelijk dank voor uw antwoord
Plaats reactie