Deeghaak smegasmf03

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnneD
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: za 06 feb 2021, 13:14

Deeghaak smegasmf03

Bericht door AnneD »

Hallo
Ik heb ben nieuw op het forum, lees voornamelijk mee voor info maar nu heb ik zelf een vraag.
Sinds een maand ben ik de trotse bezitter van de smeg smf03.
Voornamelijk omdat ik wat meer wilde bakken. Maar ben sinds deze tijd ook begonnen met brood bakken

Maar wa mijn teleurstelling is: als ik broodddeeg kneed met de deeghaak, vorm het deeg zich rond de deeghaak tot een bal,en draait het vervolgens alleen maar rondjes. Het kneed naar mijn gevoel niet.
Ik haal het dan maar uit de machine en kneed met de hand verder. Lijkt me toch niet de bedoeling.
Het apparaat heeft me veel geld gekost en ik heb het echt moeten sparen tot ik het had

Herkennen jullie dit???
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Deeghaak smegasmf03

Bericht door KeesR »

Dat gebeurt bij mijn Ankarsrum op een gegeven moment ook. Het is dan eigenlijk altijd zo dat het deeg voldoende is gekneed.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Deeghaak smegasmf03

Bericht door Levinebaktbrood »

De Smeg is een planetaire mixer en planetaire mixers zijn niet speciaal gemaakt om brooddeeg in te kneden. De kneedhaak heeft helaas vaak ook niet de juiste vorm. Het kan wat langer duren voordat het deeg goed gekneed is. Tussendoor het deeg van de haak halen kan helpen. Wat meer vocht aan het deeg toevoegen helpt ook. Het deeg wordt dan wel plakkeriger. Dat geeft niks, maar het is even oefenen om met natter deeg om te gaan. Voordeel van meer vocht is wel dat het brood luchtiger kan worden :).

Enkele leden van het forum hebben een paar jaar geleden een knedertest gedaan. De vier artikelen kan je vinden op mijn blog. De links naar de artikelen staan in de linkerkolom. Link naar mijn blog staat in mijn handtekening onder dit bericht.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
AnneD
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: za 06 feb 2021, 13:14

Re: Deeghaak smegasmf03

Bericht door AnneD »

Bedankt voor de reacties. Heb ik zeker wat aan!
Ik dacht nog wel dat ik zoā€™n goede machine had gekocht šŸ§
Plaats reactie