Machinaal kneden met Superdoughhook - gaat niet goed

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hhh
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 11:27

Machinaal kneden met Superdoughhook - gaat niet goed

Bericht door Hhh »

Ik ben nog vrij amateur broodbakker, heb het afgelopen jaar veel brood gebakken waarbij ik altijd met de hand heb gekneed.
Nu ben ik dat handkneden een beetje zat en ben geupgrade naar een Kenwood Chef waarbij ik een extra Superdoughhook heb gekocht.

Nu doe ik ongetwijfeld iets niet helemaal goed, want het kneden gaat niet zo lekker als ik eigenlijk zou willen:

- Bij machinaal kneden blijft er soms een soort van laagje onderin de kom liggen die de kneedhaak niet oppikt en toevoegt aan de kneedbal
- Het wordt soms geen lekkere bal
- Wanneer ik wat bloem toevoeg om beter te laten plakken (het laagje onderin op te nemen) kruipt het deeg omhoog op de deeghaak

Is er een gouden tip, of foolproof methode om goed machinaal deeg te kneden? Ik snap niet helemaal wat ik precies fout doe.
Verschillende recepten geprobeerd overigens, maar zelden wordt het gelijk een mooie deegbal.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Machinaal kneden met Superdoughhook - gaat niet goed

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst voorstellen voordat ze vragen gaan stellen of antwoorden gaan geven. Zou je dat alsnog willen doen in de daarvoor bestemde rubriek?

Kan je de haak stellen zodat hij wat meer onder in de kom komt? Of een deegkrabbertje gebruiken om het restje onderin bij het deeg te krijgen. Een mooie deegbal krijg je alleen bij een niet al te nat deeg. Als het deeg om de deeghaak gaat zitten dan denk ik weer aan te stevig deeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie