Uitgebreid artikel over kneedmachines op Broodsmakelijk

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Uitgebreid artikel over kneedmachines op Broodsmakelijk

Bericht door Jos bakt »

Ik zag vandaag dat er op Broodsmakelijk een uitgebreid artikel staat over kneedmachines.

Het lijkt me een goed artikel voor mensen die nog voor de keuze staan om een machine te kopen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Uitgebreid artikel over kneedmachines op Broodsmakelijk

Bericht door lekkermelig »

Om eerlijk te zien lees ik niet veel nieuws. Een paar jaar geleden heb ik samen met Levine ook een paar blog artikelen over kneders geschreven nadat we met een aantal forumleden wat testen gedaan hebben
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... rtest.html

De conclusies zijn min of meer hetzelfde: vrijwel alle planeetmengers zijn op lange termijn niet heel super en gaan op een gegeven moment stuk, Dat is niet perse de conclusie van onze testen, maar dat horen we hier op het forum en bij andere hobby bakkers toch iets te vaak.
broodbakmachines zijn lekker goedkoop om alleen mee te kneden (maar wel wat klein, dat zeggen ze er dan weer niet bij) en spiraalkneders zijn vrij degelijk. 600 euro voor een betaalbare spiraalkneder is nog steeds veel geld, als je nog niet zo veel bakt kan je beter een tweedehands BBM gebruiken voor het kneden, of handmatig kneden of wat slimmere technieken gebruiken. Heel weinig kneden en wat meer stretch en folds, bijvoorbeeld Ken Forkish heeft daar wel wat leuke filmpjes en een goed boek over.
En dan de Ankarsrum. Gaat niet zo snel kapot, maar heeft gewoon meer aandacht nodig, dat is niet altijd handig, en sommige mensen krijgen er zelfs na een aantal keer kneden nog geen goed deeg uit. Toch zijn er best veel tevreden Ankarsrum bakkers. Ik zou hem alleen kopen als je de kans hebt om hem zelf goed uit te proberen. Wel een interessant apparaat.

Ik vind het trouwens nog steeds jammer dat de dames en heren van broodsmakelijk niet gewoon eens vertellen wie ze zijn. Het is best heel ongebruikelijk om een heel blog vol te pennen zonder enige achtergrondinformatie over de schrijvers.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie