Welke kneedhaak kenwood

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CarolineV
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: za 08 mei 2021, 20:04

Welke kneedhaak kenwood

Bericht door CarolineV »

Na 8,5 jaar meermaals per week kneden met onze Kenwood major titanium (KM020) komen we er achter dat er andere (betere) kneedhaken zijn dan degene die standaard bij de machine zat.

Maar, welke moeten we hebben? De linkse of rechtse? [emoji848] Ik vind nog 2 verschillende modellen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door Vitamine C »

De machine's zijn niet echt gemaakt om te kneden. Ik denk als je met z'n deeghaak gaat kneden dat je machine het niet lang zal werken.
(zelf een kitchen aid vernield ermee )

Zou eerder investeren in een spiraalkneder.
Gebruikersavatar
CarolineV
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: za 08 mei 2021, 20:04

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door CarolineV »

Hij gaat al bijna 9 jaar mee, is volledig van metaal, niets plastic aan, dus werkt perfect. Als we meer broden moeten bakken zullen we een spiraalkneder aanschaffen, maar voorlopig gaat deze nog heel goed.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door Victory »

Ik zou gaan voor de kneedhaak die qua insteek stuk het meeste op je huidige lijkt. De rechter is langer dan de linker .. verder maakt het volgens mij weinig verschil.

(Vergeet niet je tapatalk nog even uit te zetten)
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door lekkermelig »

Ik ken minstens vijf hobby bakkers met een Kenwood machine. Doen het allemaal nog, maar je moet je wel realiseren dat een kneedhaak die het deeg steviger aanpakt er ook voor zorgt dat de machine harder moet werken, met bijbehorende slijtage. Zolang je de machine niet helemaal volgooit en geen enorme hoeveelheden kneedt zal het vast wel een tijdje goed gaan. Ik krijg het idee dat met name de kleinere KitchenAid nog net wat gevoeliger is voor overbelasting. Uiteindelijk is een spiraalkneder wel veel degelijker, maar dat snap je zelf ook wel.

Ik heb hier zelf een Bear staan, heeft ook een nogal aparte reputatie (was ooit heel goed, nu wil niemand er meer een). Mijne doet het ook nog steeds prima, maar mocht ie ooit stuk gaan komt er hier ook een spiraalkneder.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door Vitamine C »

CarolineV schreef: ma 10 mei 2021, 14:46 Hij gaat al bijna 9 jaar mee, is volledig van metaal, niets plastic aan, dus werkt perfect. Als we meer broden moeten bakken zullen we een spiraalkneder aanschaffen, maar voorlopig gaat deze nog heel goed.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
Hoe kneed de machine nu?

Ik kan alleen een voorbeeld geven van de kitchenaid, deze standaard haak kneed niet echt goed en deed meer rondjes draaien. Dus belastte de machine ook niet echt. Met een deeghaak veel meer slijtage, en binnen aantal maanden ter reparatie opgestuurd. Maar misschien was mijn type kitchen aid gewoon niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
Plx
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19 okt 2022, 16:33

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door Plx »

Goede middag, een wat late reactie op het onderwerp maar ben nu pas ingelogd op deze site.Ik heb een Kenwood KV61 Chef 1400 watt met de extra kneedhaak. Resultaat ,na 1 ½ jaar brooddeeg kneden ( 1200G bloem + de nodige ingrediënten) en op het einde dan nog 400 gr rozijnen toevoegen krijgt deze machine het moeilijk en ja, planetaire aandrijving (de kop waar de haak inpast) heeft het begeven.Ik draai steeds op de min (of stand 1) snelheid maar ben tot het besluit gekomen dat deze machine niet geschikt is om deze hoeveelheid te verwerken. Na wat opzoekingswerk werd me door alle verdelers vermeld dat deze planetaire kop iet meer te verkrijgen is! Ik kijk nu uit om een degelijke kneder te kopen.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door bakplaat »

Een KENWOOD (welke dan ook), evenals een willekeurige KITCHENAID, zullen goed overweg kunnen, met niet al te zware/stevige brooddegen. En ze gaan zeker langer mee, met het kneden op lage snelheden.
Zelf zou ik gaan, voor de kneedhaak volgens de linker foto.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door Victory »

Bakplaat ook al gebruik je een kenwood One (1000w) keurig volgens de gebruiksaanwijzing, je sloopt hem in no time met brooddeeg. Je aandrijving gaat gewoon naar de Filistijnen en dan kun je eventueel de boel vervangen of hem bij het grof vuil zetten. Ik heb ervaring met een nog vrijwel nieuwe machine die binnen 3 maanden na draaien een bloedhete garde of kneedhaak maakte. Toen zeer actief op zoek gegaan naar een tweedehands spiraalkneder. Uiteindelijk wel de aandrijving vervangen, want met beslag verbrande ik mijn fikken net niet. Nu geen hete insteek meer.

Zwaardere machines houden het vaak iets langer vol, maar brooddeeg is toch echt wel heel erg zwaar voor beslag/hak/blender machines.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door lekkermelig »

Enige nuance is wel op zijn plaats. De kleine machines gaan veel te snel stuk met brooddeeg. Maar ik heb een stuk of vier Duitse bakvrienden die allemaal een grote cooking chef hebben. Gaat bij hen al vijf jaar probleemloos mee.
Maar persoonlijk zou ik ook veel eerder een spiraalkneder kopen als je veel brood bakt.

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jpb
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 11 feb 2023, 13:45

Re: Welke kneedhaak kenwood

Bericht door jpb »

Ik kneed mijn deeg al vanaf het begin met een Cuisinart SME50. Geen probleem. Maar nu moet ik wel zeggen dat ik tot maximaal 600 gram meel ga
Plaats reactie