Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door JEPEDEWE »

Beste allemaal
Welke zouden jullie mij aanraden om te kopen
Bedankt voor de info
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door lekkermelig »

Volgens mij staat er over de ankarsrum best een hoop info op het forum. Niet iedereen vind ze prettig werken, je moet er veel meer bijblijven dan bij andere kneders. En wat betreft spiraalkneders, die zijn altijd beter geschikt om brood te kneden. Als het alleen om brood gaat zou ik voor een spiraalkneder gaan. Als je een keukenmachine zoekt die meer kan is een Ankarsrum een leuke keus, maar ik zou er zeker eerst eens mee gaan werken voordat je er een aanschaft. Maxima is lekker goedkoop maar de meeste modellen zijn heel groot en zwaar. Bv Famag heeft veel compactere machines die ook niet extreem duur zijn. Over kwaliteit durf ik niet veel te zeggen, we hebben veel tevreden Famag gebruikers op het forum.

Wi
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door JEPEDEWE »

Als je leest dat er een maxima van 10liter is, komt dat dan overeen met 10kg deeg? Of hoe moet ik dat bekijken?
Dank
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door lekkermelig »

Nee, het is minder. Ik weet niet of elke machine hetzelfde is, maar een famag voor 8 kilo heeft een 11 liter kom, en een voor 5 kilo deeg heeft een kom van 7 liter. Of je er werkelijk zoveel deeg in moet stoppen is dan weer een andere vraag. Het is in ieder geval altijd nuttig om een mixer met een klein beetje overcapaciteit te kopen, zodat je hem niet altijd helemaal vol hebt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door KeesR »

lekkermelig schreef: vr 14 mei 2021, 10:00 Volgens mij staat er over de ankarsrum best een hoop info op het forum. Niet iedereen vind ze prettig werken, je moet er veel meer bijblijven dan bij andere kneders. En wat betreft spiraalkneders, die zijn altijd beter geschikt om brood te kneden. Als het alleen om brood gaat zou ik voor een spiraalkneder gaan. Als je een keukenmachine zoekt die meer kan is een Ankarsrum een leuke keus, maar ik zou er zeker eerst eens mee gaan werken voordat je er een aanschaft. Maxima is lekker goedkoop maar de meeste modellen zijn heel groot en zwaar. Bv Famag heeft veel compactere machines die ook niet extreem duur zijn. Over kwaliteit durf ik niet veel te zeggen, we hebben veel tevreden Famag gebruikers op het forum.

Wi
Ik kneed alles met een Ankarsrum maar blijf er echt niet bij. Water eerst dan de rest en dan gaat alles vanzelf als je hem hebt aangezet.
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door JEPEDEWE »

Ik lees dat de kom van de maxima niet te verwijderen is, is dit lastig naar onderhoud toe? Kan je de kneedhaak verwijderen?
Ook staat er een minimum hoeveelheid "te kneden deeg" bij van bvb 1,5kg.... hoe absoluut is dat?
Bedankt voor de info
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door Vitamine C »

Te weinig deeg (bij de famag) werkt niet zo lekker dan, draait het deegje vooral rond je spiraal. Dus zo hierbij wel opletten wat leverancier aangeeft.
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door PePo »

Ik heb ook moeten wennen aan de Ankarsrum. Nu werkt het prima: eerst vocht, voordeeg en desem erin, dat mengen terwijl ik de droge ingrediënten afweeg (bloem, meel, mout) dat in porties toevoegen. Zout erbij, en als laatste de gefermenteerde pitten.
Daarna op laag tempo lekker laten draaien, 20 min. (Totaal 1800 gr deeg) daar hoef ik dan niet bij te blijven.

Edit: het grote voordeel is dat ik er ook andere zaken mee kan maken: slagroom, eiwit, cakebeslag enz. Daardoor heb ik geen tweede machine nodig. (Nou ja, nog een staafmixer voor het kleine werk).
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door lekkermelig »

Ik wil de Ankarsrum ook zeker niet afvallen, het is een interessant apparaat en degelijker dan veel planetaire mixers. Ik heb er zelf een keer mee gewerkt samen met iemand die hem al een tijdje gebruikte, en de werkwijze is duidelijk anders. Nou is dat natuurlijk niet perse erg, maar de eigenaar van de machine die best veel ervaring had met broodbakken had er na een paar maanden duidelijk nog moeite. mee. Dus het is echt niet voor iedereen, of kijk in ieder geval hoe het werkt voor je er een koopt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door GK-Renske »

Ik heb geen ervaring met een echte kneedmachine. Hiervoor had ik een kitchenaid, maar daar was ik niet blij mee.
Het deeg kroop altijd omhoog. Met de Arkarsum ben ik wel heel erg blij mee. Een groot gat waarbij je tijdens het draaien, zonder te knoeien van alles in kan gooien. Bij de Kitchenaid vloog altijd meel rond. Dan kon je alles weer schoonmaken.
Uiteraard werk de Arkarsum anders dan de Kitchenaid. De beslagkom draait bij de Arkarsum.

Nu is glutenvrijbrood maken natuurlijk net iets anders dan brood met gluten. Het broodmengsel wat ik maak is erg nat. Toen ik las dat nat deeg juist zo goed werkt met de Arkarsum heb ik mijn Kitchenaid verkocht en heb ik een Arkarsum gekocht. Vanaf het begint ging het direct goed. Vooraf had ik me goed ingelezen, ook hier op het forum.
Vergeleken met de kitchenaid heb ik met de arkarsum al meer brood gemaakt dan ooit. Zo leuk.

Je begint altijd met het natte spul en dan het droge spul. Je kunt hem met een gerust hart 10 minuten of langer laten draaien (ik hoef geen rekening te houden met gluten, die zijn er niet) en je hoeft er ook niet bij te blijven. Het enige wat je wel moet doen is de juiste snelheid zien te vinden bij het soort deeg.
Inmiddels heb ik ook meerdere keren mueslibrood (dit is best zwaar deeg) gemaakt en dit gaat ook zonder problemen.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Gebruikersavatar
Jakkedebeer
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 aug 2021, 12:03

Re: Ankarsrum Kneder - spiraalkneder Maxima

Bericht door Jakkedebeer »

Hi,

Ankarsum is de beste kneder als roggenbrood maakt, kijk ook eens op "Brotbackliebe und Mehr"

Groeten
Plaats reactie