Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door dekraan »

Hoi allemaal,

ik bak inmiddels al een paar maanden (misschien al wel langer) brood, en blijf het leuk vinden. Niet iedere week, maar zeker om de week rolt er op zaterdag of zondag een wit, bruin of ander brood uit de oven. De kinderen vinden het bovendien leuk en helpen graag mee, en dat wil ik blijven stimuleren.

Daarom denk ik momenteel na over een goede machine die me kan helpen bij het kneden van het deeg. Met de hand kan, en blijf ik waarschijnlijk af en toe ook wel doen, maar voor het gemak lijkt een machine erbij me meer dan handig.

Omdat we af en toe ook andere dingen bakken (koekjes, cake, dat soort dingen), zou ik het liefst voor een multifunctionele machine gaan, en dus geen echte spiraalkneder. Ookal heb ik in de tests van Levine en Wil gelezen dat dit waarschijnlijk puur voor 't brood het beste is. Een losse BBM om te laten kneden, valt ook af, ook al is dat natuurlijk wel de goedkoopste en misschien wel makkelijkste optie.

Mijn vraag is alleen: welk apparaat komt dan in aanmerking? Waarmee hebben jullie goede ervaringen qua multifunctioneel apparaat/keukenmachine?

Zelf ben ik - waardoor weet ik eigenlijk niet, maar waarschijnlijk omdat hij net iets anders is dan anders - in mijn gedachten al grote fan geworden van een Ankarsrum. Dus die zou ik het liefst op de kop tikken, ware het niet dat ze 700 euro's kosten. Daarnaast heb ik positieve verhalen gehoord over de Kenwood Chef, die wat compacter is. Mijn 600 gram bloem per keer vraagt nou niet direct om 7 liters aan inhoud. Vanochtend heb ik weer net een bakkende collega gesproken, en die zegt al ruim 10 jaar een Moulinex keukenmachine te gebruiken waarin ze ook af en toe brooddeeg maakt, en is daar heel positief over.

Het voelt hierdoor nu nog een beetje alsof het gewoon kopen is, en proberen en hopen dat het goed werkt. Die gedachte vul ik graag aan met jullie ervaringen en advies wat betreft een goede, degelijke multifunctionele machine.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door lekkermelig »

Ik heb zelf al een jaar of acht een Bear. Best duur en hij doet het nog steeds verrassend goed, maar ik heb er ook veel slechte verhalen over gehoord, vooral de wat nieuwere modellen. Ik ben al tijden van plan een spiraalkneder te kopen maar zolang de Bear het nog doet hoeft het niet zo nodig, vooral omdat ik twee kommen heb. Ik kneed iedere twee weken zo'n 3x 2.5 kilo, altijd op de max capaciteit dus.
Voor koekjes en cake zou een hele simpele machine wel kunnen voldoen tenzij je enorme hoeveelheden maakt of ook nog van alles willen snijden en raspen. Maar simpele machines hebben het wel zwaar met brooddeeg en gaan bij intensief gebruik ook stuk. Of soms kneden ze gewoon niet zo goed.
Het staat of valt een beetje bij het gebruik, en vooral ook hoeveel geld je ervoor over hebt..
Als je vaak brood maakt en/of behoorlijke hoeveelheden (meer dan een brood tegelijk) zou ik toch niet voor een hele goedkope optie gaan. In dat geval:
bijvoorbeeld een Ankarsrum. Die kan alles, maar ik zou hem nooit kopen zonder er een keertje mee gewerkt te hebben. Het is echt ff wennen en daarna heb je fans en haters. Voordeel is de grote capaciteit (5 kilo) en de eindeloze mogelijkheden.
Andere optie is om toch een spiraalkneder te kopen. Super degelijk, zelfs bv de betaalbare Famag. (kost nog steeds een fiks bedrag trouwens) en dan een goedkope mixer erbij voor cake en zo (of zelfs een handmixer).
Of je koopt echt een goedkope mixer en waagt de gok. Ik zou er dan toch op rekenen dat ie na een aantal jaar stuk gaat.
Waarom trouwens geen bbm om te kneden? Vooral als je een tweedehandse scoort op marktplaats zijn ze niet duur.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door dekraan »

Hallo Wil!

Een BBM om te kneden klinkt zo suf - dan kan ik dat ding net zo goed het hele proces laten afronden. In de praktijk is wat ik net zei natuurlijk onzin, want of je het kneden in een BBM doet of in een ander apparaat, maakt natuurlijk feitelijk niets uit - het blijft een apparaat dat het doet, maar toch... vroeger had ik een mooie BBM, een kenwood bm450, maar de vorm van het brood, en dat de mixer er in bleef steken vond ik jammer. Het uitgestelde bakken was wel een mooi dingetje hoor, lekker wakker worden bij de geur van vers brood!

Misschien wil ik ook gewoon een mooi apparaat aanschaffen, en is dit allemaal maar goedpraterij - dat zal zeker voor een deel zo zijn hoor, want ik denk er al een tijdje over na en zeg dan steeds: met de hand kan het toch ook? En: zo vaak doe je het niet. M'n vrouw vindt bovendien dat het in de weg zou staan op het aanrecht, dus dan moet ik het ook vaak heen en weer slepen.

Dit geldt trouwens ook voor een multifunctioneel apparaat. Ik heb een handmixer en een beslagkom, dus een cake, een taart, koekjes... het kan dus allemaal ook zonder, zodat ik me kan focussen op een spiraalkneder.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik me toch realiseer dat dit vooral een luxe aankoop is. Zodat ik geen halfuur kwijt ben in de ochtend wanneer de kids aan m'n been hangen. Ja, ik heb soms last van m'n handen tijdens het kneden, maar dat valt allemaal nog wel mee. En de kids zou ik wat zelfstandiger kunnen maken... De vraag of het een grote aanschaf waard is, moet ik dus nog even een goed antwoord geven :lol:

Dingen snijden en raspen ga ik niet doen, het is vooral mixen en roeren en kneden. Qua brood is het vooralsnog 1 stuks van zo'n 600gr bloem per week - of om de week. Maar goed, de kinderen worden ook groter, dus 2 broden tegelijk is zeker een optie. En invriezen kan ook altijd.

Dus al met al bak ik een brood of 1 tot 2 gemiddeld per week. Ik vind het leuk om te experimenteren, dus als er gekke broden in kunnen, graag. Stokbrood staat nog steeds op m'n verlanglijstje bijvoorbeeld - over gek gesproken haha.

Bij de Ankarsrum vraag ik me vooral nog af wat er minimaal in moet om een mooi resultaat te krijgen, dat moet ik nog even nazoeken. Het merk spreekt me gek genoeg gewoon aan, en het schijnt echt een stevig ding te zijn dat mooie resultaten kan opleveren.

Ik hink dus duidelijk nog steeds op meerdere gedachten bij deze keuze.

Een goedkope (ik denk dan aan iets onder de 200 euro) mixer zou ik niet zo gauw aanschaffen als ik er ook deeg mee zou mixen.

Marktplaats kijk ik al een tijdje af, daar komen gek genoeg heel weinig spiraalkneders op. Laatst een FAMAG, maar die ging voor ruim 350 euro weg vermoed ik, en dan koop ik er liever een nieuw.

Wat een lastige keuze nog!
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door Gebaxke »

Zo veel bakkers zo veel keuzes :D

Zelf kneed ik al jaren met een kitchenaid.
Lange tijd met een type KSM 150, dat werkt prima met een 600 gram meel recept. En roeren mixen doet ie ook prima.

Ik ben over gestapt naar een kitchenaid heavy duty omdat ik meestal 2 broden maak tegelijkertijd. En dat trekt deze beter. Ook mixen en roeren gaat prima. Voordeel van dit type de echte spiraal kneedhaak.

En hij staat mooi op het aanrecht, kleurtjes genoeg.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door dekraan »

Hi Gebaxke,

die kwam geloof ik niet zo goed uit de hier welbekende test. Maar mooi om te horen dat het voor jou wel een prima apparaat is. Dat is een kleinere bak dan de 6.9 liter toch? Betekent dit dat je er bv ook mee uit de voeten kan voor 250ml slagroom of iets anders kleins?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door lekkermelig »

Ik weet niet wat de 'hier welbekende test' is, maar als je verwijst naar de test die Levine en ik geschreven hebben:
We hebben alleen wat machines getest waar we relatief makkelijk aan konden komen om te testen. Daar zaten twee kitchenaids bij met duidelijk verschillende prestaties, maar allebei niet de machine waar Gebaxke het over heeft. Een van de twee Kitchenaids was echt een prachtige machine en kneedde ook goed, waarschijnlijk omdat ie een fatsoenlijke kneedhaak had, en de andere niet.
Als je niet teveel kneed houden alle planetaire mixers het nog wel even vol, maar het gevaar van overbelasting ligt altijd op de loer. Dat gezegd hebbende: mijn eigen planetaire mixer stop ik iedere twee weken helemaal vol, en die doet het nog steeds na 8 jaar.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door dekraan »

Hoi Wil,

het is inderdaad die test. Zulk mooi werk kan ik niet links laten liggen :)

De Kitchenaid die daar getest was, was een heavy duty las ik, dus ik dacht: dat kan zomaar degene zijn die Gebaxke heeft. Maar wellicht is dat alweer een ouder of nieuwer model, qua type. Je maakt het er trouwens niet makkelijker op hoor, maar ik ga dan waarschijnlijk wel voor een planetaire mixer/keukenmachine - geen idee eigenlijk onder welke categorie een kitchenaid valt. Een multifunctioneel apparaat, en dat is dan de Ankarsrum als ik dat aandurf qua geld, favoriet. Even verder neuzen en uitzoeken dus! Wat een toer :)
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door Gebaxke »

De machine die ik nu gebruik is een kitchenaid 5KSM7591X, ik weet niet of die in die test zit die je noemt. Daarvoor had ik een lichtere machine uit de kitchenaid Artisan serie, die kan ook prima met 250 ml slagroom overweg. Deeg ook tot 600 gram meel met ingrediënten.
Ik werk er nog wel eens mee want de artisan heb ik aan een vriend verkocht.
Een truck die ik voor brood toe pas met een lichtere machine of als er met de hand gekneed moet worden.
Autolyse, bijvoorbeeld 600 gram meel vermengen met 300 gram water en een uurtje laten staan, het over gebleven water en de rest van de ingrediënten erbij.
Door de autolyse wordt er al een gluten netwerk gevormd zodat je minder lang hoeft te kneden. Ipv 15- 20 minuten 8-10 minuten afhankelijk van je meel met de machine.

Of autolyse en afkneden met minder gist 1% droge gist ipv 2% (kneden dan maar 5-8 minuten) door de langere gisting krijg je meer smaak ontwikkeling en door het stretchen en vouwen van je deeg krijg je ook een prima gluten netwerk.

Goed brood hangt niet af of je wel of geen geweldige en dure machine gebruikt, er zijn veel belangrijkere zaken die op de weg naar Rome kunnen helpen.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door dekraan »

Gebaxke schreef:De machine die ik nu gebruik is een kitchenaid 5KSM7591X, ik weet niet of die in die test zit die je noemt. Daarvoor had ik een lichtere machine uit de kitchenaid Artisan serie, die kan ook prima met 250 ml slagroom overweg. Deeg ook tot 600 gram meel met ingrediënten.
Ik werk er nog wel eens mee want de artisan heb ik aan een vriend verkocht.
Een truck die ik voor brood toe pas met een lichtere machine of als er met de hand gekneed moet worden.
Autolyse, bijvoorbeeld 600 gram meel vermengen met 300 gram water en een uurtje laten staan, het over gebleven water en de rest van de ingrediënten erbij.
Door de autolyse wordt er al een gluten netwerk gevormd zodat je minder lang hoeft te kneden. Ipv 15- 20 minuten 8-10 minuten afhankelijk van je meel met de machine.

Of autolyse en afkneden met minder gist 1% droge gist ipv 2% (kneden dan maar 5-8 minuten) door de langere gisting krijg je meer smaak ontwikkeling en door het stretchen en vouwen van je deeg krijg je ook een prima gluten netwerk.

Goed brood hangt niet af of je wel of geen geweldige en dure machine gebruikt, er zijn veel belangrijkere zaken die op de weg naar Rome kunnen helpen.
Wow, dat is ook niet zomaar een machine zo te zien, die je daar hebt staan. Een plaatje! Ik zou ongezien geloven dat er een mooi deeg uit komt, en dat ie dat lang vol weet te houden. Ik denk dat je er ook flink gebruik van maakt? Kloppen de marketingteksten qua gebruiksgemak en eenvoudig reinigen?

Zie nu trouwens dat er tussen deze en de 5KPM5 wel een enorm verschil zit qua kracht en hoeveelheden. Zo'n 6.9L klinkt als iets te groot, maar die maat kleiner zit er weer iets te ver onder.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door Gebaxke »

Ja reinigen is een fluitje van een cent, vaatwasser.
Minimaal 2 x per week 1200 gram meel plus ingrediënten.
Hij is wel erg veel duurder geworden. Maar dat is alles zo een beetje
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Keuzehulp gevraagd multifunctionele machine

Bericht door dekraan »

Duurder geworden? Is dat een bekende ontwikkeling met meerdere apparaten? Heb je een idee waardoor dat komt? De ankarsrum is volgens mij ook al flink duurder geworden, in de laatste jaren.
Plaats reactie