Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Bericht door freekv »

Hallo, weer even geleden dat ik hier op forum beland. Ben nu dik een jaar aan het thuisbakken met een op 2ehands markt gevonden Rofco B30 en Rofco KN4 kneder. Door tijdsgebrek (kleine kinderen en huis te verbouwen) ben ik al redelijk op routine en vooral op volume aan het bakken met gewoon 2 à 3 beproefde recepten om ons gezin van brood en stokbrood te voorzien. Nu en dan probeer ik eens wat speciale dingen maar dat is eerder uitzondering.

Ik bak om de 2 weken 10kg brood in één bakbeurt of 15kg in 2 beurten. Ik krijg met bakblikken net 10kg brood in de Rofco, beperkende factor is momenteel dus vooral mijn deegkneder. Ik drijf die KN4 nu al op zijn limiet door telkens 5 à 5,2 kg deeg te kneden, maar dan nog ben ik dus 2 tot 3 keer aan het kneden. Omdat ik altijd desem & gist gebruik duurt zo'n weeg- en kneedbeurt (met 20min rusttijd inbegrepen) altijd 35 à 40 minuten. Ook het deegsnijden, opbollen en vormen moet ik telkens gefaseerd . Kortom, ik ben daardoor meer dan halve dag in kelder bezig om 15 broden te kunnen bakken terwijl ik in het weekend tussendoor graag ook tijd voor de kinderen maak.

Ik dacht daarom de aanschaf van een 10kg deegkneder te overwegen om dat deel van het bakproces te optimaliseren. Dat mag eventueel zelfs tot 15 à 20 kg gaan, in dat geval laat ik de helft van het deeg op een koudere plek rijzen. Maar ik vind op 2ehands markt eigenlijk vooral modellen terug in de kleine capaciteiten (tot 10l of 4/5kg) en vervolgens onmiddellijk de grote jongens (100l en meer) uit bakkerijen. Ik vond wel Italiaanse kneders met capaciteit van 15l (net te weinig eigenlijk) maar daarover lees ik dan dit die vooral goed zijn voor pizzadegen (terwijl ik graag zwaardere degen)

Daarom mijn dubbele vraag aan forumleden - wie maakte met zijn Rofco B30 of B40 dezelfde overweging en welke kneder kon jullie dan bekoren? Het hoeft geen nieuwe te zijn voor mij, ook vintage apparatuur ligt in mijn vizier zolang ze hun deugdelijkheid op dit soort gewichten kunnen bewijzen.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Bericht door lekkermelig »

Ik herken het verhaal wel.
Ik heb hier een B40 staan, daar kan natuurlijk ook een stapel deeg in. Meestal gaat er bij mij zo'n 2,5 kilo per bakvlak in dus ik zou 7.5 kilo per keer kunnen kneden. Nu bak ik meestal maar op EEN bakvlak, en dan meerdere soorten brood na elkaar. Dat gaat met een gewone grote mixer (Bear in mijn geval) ook nog wel.
Maar een grotere mixer heeft alleen zin als je echt maar een soort brood bakt. Nou bak ik één soort brood wel heel vaak, dus ik zou wel eens in de twee weken daarvan een oven vol kunnen bakken en in andere weken wat meer avontuurlijks met meerdere soorten. Die andere soorten vind ik vaak ook veel leuker, omdat het nieuw is of niet vaak wordt gebakken.
Ik heb sinds een jaartje een tweede mengkom gekregen, en dat scheelt me ook veel tijd. Terwijl het eerste brood staat te mixen kan ik dan alle ingrediënten voor broodsoort nummer twee al in de volgende kom afwegen. Grote voordeel met autolyse: je hoeft niet je deeg uit de mengkom te halen omdat je alvast een volgend soort wil kneden. Maar met een KN4 heb je dat voordeel natuurlijk niet.
Verder bak ik meestal puur desem. Dus zelfs met een volle oven kan ik nog vrij eenvoudig drie keer achter elkaar kneden zonder in tijdnood te komen, met hooguit een kleine aanpassing in temperatuur.
Ik heb dus besloten om voorlopig nog maar geen grotere kneder te kopen. Als ie stuk zou gaan (niet helemaal ondenkbaar met een Bear) koop ik direct een veel grotere. Ik heb ook wel eens overwogen een Ankarsrum te kopen omdat die 5 kilo aankan, maar dat schiet in jouw scenario ook niet op. Bovendien heb je meer werk als je daarmee werkt omdat je tijdens het kneden beter op moet letten.
Als ik dan een nieuwe zou kopen zou ik misschien een FAMAG van een liter of 10 kopen. Groot en lomp, dus die moet wel op een karretje verbannen worden naar de garage. Of als ik het met kan veroorloven zou ik misschien eerder een machine bij bakkerijwereld van Jan van Snippenberg kopen: duurder, maar waarschijnlijk ook iets degelijker. Het grappige is dat Jan me als kneder advies vertelde dat ik voorlopig die Bear maar moest blijven gebruiken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Bericht door freekv »

Inderdaad dat voordeel van met 2 mengkommen te werken heb ik niet met de KN4 - voorts wel tevreden van. Wel heb ik meerdere deegkommen waar ik altijd al netjes ingrediënten in afweeg om kneedbeurten snel op elkaar te kunnen laten volgen. Momenteel maak ik van die twee mengbeurten gebruik om telkens een donkerder en lichter brood te maken. Maar eigenlijk hoeft dat niet, we hebben een grote vriezer en ik kan perfect tweewekelijks 15 lichte en vervolgens 15 donkere broden bakken - of altijd ergens iets tussen in ;-) Met een kneder die pakweg minimum 2kg nodig heeft, ben ik ook gesteld voor speciale baksels zoals sandwichen en stokbroden. Als ik die bak, is dat toch ook telkens op de 3 bakplaten.

I.v.m. kneedcapaciteiten kijk ik momenteel vooral naar toegelaten kilo's deeg en niet naar liters. Komt 10l capaciteit niet ongeveer overeen met 4 à 5kg deeg? Ik ga zeker eens kijken wat bakkerijwereld heeft staan.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Bericht door lekkermelig »

Oh ik bedoelde eigenlijk eerder een kneder van 8 kilo deeg. Dan zit je bij bw tussen de BW10 en BW15 in met resp 8 en 12 kilo deeg. Famag heeft een 10 kilo mixer, de IM-10.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb al jaren de N15 kneder van Rofco. Kan in 1 keer 12 kilo deeg kneden. Precies de hoeveelheid deeg die max in de oven B40 (en ook in de B30) kan.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Bericht door freekv »

Hey Levine, heb jij die N15 met tiltbare kop? Zo niet, hoe bevalt de praktijk jou met vaste kop?

Ik krijg daar nl verschillende adviezen over. Ik hoor dat de tiltbare kop een zegen zou zijn om er vlotter (desem)degen uit te halen (toegegeven, ik worstel daar vandaag best mee met mijn rofco kn4). En anderzijds zou die tiltbare kop dan weer zorgen voor een zwakkere krachtoverbrenging dan een vaste kop.
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb de N15 met vaste kop. Omdat de kuip ruim is, is het uithalen van deeg makkelijker dan in de KN4.

Met plakkerig deeg is het schoonmaken weliswaar iets lastiger, maar het gaat prima.

Tip: niet meteen al het water bij het deeg doen, maar de laatste 5 - 10% bijwassen (= tegen het einde van de kneedtijd toevoegen) dan krijg je beter deeg dat iets minder plakt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
freekv
Jongste bediende
Berichten: 30
Lid geworden op: di 15 dec 2020, 09:38

Re: Deegkneder voor 10kg gezocht (oftewel volume voor 1 bakbeurt Rofco B30)

Bericht door freekv »

Dank Levine, dan valt op die kost voor tiltbare kop te besparen ;-)

Ik had ondertussen ook contact met een bakkerswinkel-leverancier dichter bij mij in de buurt (Hasselt - Broeders bakkerijmachines), wat voor mij comfortabeler voelt voor eventuele dienst na verkoop (ook Kortrijk is voor mij een heel eind). Zij verdelen naar eigen zeggen een beproefde spiraalkneder van het merk Mac.Pan, die net als de Rofco N15 of de SM15 van BW ook van Italiaanse makelij is en er quasi identiek uit ziet. Prijzen liggen gelijkaardig en dus telkens een stuk hoger dan bv. die Maxima's (waarvan ik vermoed dat ze eerder uit China dan Italie komen). Op dit forum zit er dacht ik één bakker die met zo'n Mac.Pan aan de slag is gegaan maar heb er geen verdere reviews over gevonden.

Bedankt voor die tip voor minder plakkerig deeg. Ga ik onmiddellijk al eens bij mijn KN4 uitproberen
Junior bakker voor dagelijks brood. Rofco B30 en KN4 kneder
Plaats reactie