Máxima MPM7 of MPM10?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taling1
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 07:15

Máxima MPM7 of MPM10?

Bericht door taling1 »

Bij het voorstellen heb ik verteld dat ik net 61 ben geworden, ik mag voor mijn verjaardag een nieuwe kneder uitzoeken. Ik ben gecharmeerd van de Maxima kneders, werk wel eens met een Maxima MPM10 in een professionele keuken maar wellicht voldoet het kleinere model ook helemaal. Is er iemand die beide machines kent? Zijn de deeghaken geschikt voor brood of kruipt het omhoog? Ik bak doorgaans wat kleinere hoeveelheden, tussen 600 en 1200 gram meel/bloem, dat kunnen beide machines aan, en de enkele keer dat ik een pizzafeestje met houtovenpizza’s geef kneed ik wel twee of drie keer…. Bedankt bij voorbaat voor de reacties!
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Máxima MPM7 of MPM10?

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

Al eens voor de Famag Grilleta bij Agrieuro gekeken ?
Meer gebruikers op dit forum.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Máxima MPM7 of MPM10?

Bericht door Victory »

Als jij gemiddeld 600-1200 gram bloem of meel per kneedsessie gebruikt zou ik inderdaad voor een spiraalkneder gaan. Die kunnen dat jaren en jaren aan. Een keukenmachine is daar gewoon niet voor gemaakt. Kost in eerste instantie misschien meer, maar kneed ook vele malen beter.

Budget kneder die vele gebruikers hier hebben is de Famag Griletta. Je kunt ook op marktplaats kijken voor tweedehands apparaten en hier worden machines ook nog wel eens aangeboden.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Máxima MPM7 of MPM10?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb een Maxima MPM 7L. Daar moet je geen deeg in gaan kneden van 1200 gram bloem. 600 gram bloem gaat wel prima.

Als het je alleen om brooddeeg kneden gaat dan raad ik je een spiraalkneder aan. Die heeft Maxima trouwens ook.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Máxima MPM7 of MPM10?

Bericht door bakplaat »

Na het overlijden van mijn Kenwood standmixer/planeetmenger, ben ik op zoek gegaan na een goede en betaalbare vervanger en ben daarbij bij MAXIMA uitgekomen en mijn keuze werd de MPM10 (zie fotoalbum) https://flic.kr/s/aHskTxccbg

Een spiraalkneder is geen optie omdat ik zowel de beide mogelijkheden wil benutten, nl. als kneder en standmixer/planeetmenger.Ik wil er namelijk naast het kneden van brooddegen, ook nog taart- en cakebeslagen, eiwitschuim, slagroom, botercrème's etc. mee kunnen kloppen, maar wil niet investeren in twee machines.
De MAX MPM 10 voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen, hij heeft een kominhoud van 10 liter en is ook standaard voorzien van een spiraalkneedhaak, die het deeg niet omhoog laat kruipen en heeft ook een komlift, wat erg handig is, als er tijdens het werk, soms een of ander ingrediënt toegevoegd dient te worden.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie