Chinese BEAR Brooddeeg kneedmachine

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 03 jul 2022, 09:19

Chinese BEAR Brooddeeg kneedmachine

Bericht door Pim »

Ik las met veel belangstelling een aantal berichten over kneders en ik zag dat er een hoop over te doen is.
Eigenlijk ken ik alleen de professionele machines van heel vroeger die we in de bakkerij gebruikten maar die zijn voor mij vanwege de kosten en de afmetingen niet interessant.
Bovendien bak ik alleen maar brood als het op is…dus elke 2 a 3 weken maak ik een deeg van 2 kilo meel voor brood, af en toe maak ik een suikerbroodje of wat rozijnen brood maar daar hoef je geen grote machine voor aan te schaffen.

Maar als ik dat volkorenbrood maak van 2 kilo bloem, jongens, echt waar dat trek ik niet, dat is me te zwaar.
Bovendien is de temperatuur hier in Thailand zo hoog dat de zweetdruppels van je hoofd afgutsen rechtstreeks het deeg in.

Dus ben ik toch eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.
Een spiraal kneder?
Ja, rechtstreeks te bestellen bij fabrikanten in China, wordt aan huis afgeleverd maar de verzendkosten en vooral de inklaringskosten bleken hoger dan de kostprijs van een 10 liter spiraal kneder.
Nou, planeetmengers dan, die zijn er genoeg, ook erg goedkoop, zeer professioneel maar veel te groot en te zwaar en eigenlijk alleen vanaf 30 liter, dus een deegje van 2 á 3 kilo verdwaald er in.
Maar dan is het misschien een optie om een broodbakmachine het deeg te laten kneden?
Goed idee, maar die dingen zijn dan weer net te klein voor mijn volkoren deegje.

En al zoekende kwam ik de BEAR tegen.
Ik weet niet of dit ding in Nederland bekend is maar ik heb het niet over de Bear keukenmachine maar over de Chinese Bear Brooddeeg machine.
Geweldig ding.
Ik gooi er 2 kilo meel in, bijna 1400 gram water, zout, gist, klontje zachte boter, klein theelepeltje broodverbeteraar en draaien maar.
Het ding maakt een lawaai als een ouwe stofzuiger maar…ongelooflijk maar waar: na 20 minuten een perfect glad gekneed deeg.
Terwijl, als je tijdens het kneedproces in de deeg kom kijkt je toch het gevoel hebt dat het niet goed door-en-door gekneed wordt maar dat doet dat ding dus wel!
Ik werk het op de werkbank met de hand nog even door maar dat is het dan ook. Klaar!

En die machine kan het deeg ook nog laten rijzen ook, heb ik zelf nog niet geprobeerd want ik doe dat liever met de hand.
Maar in principe kun je dus alle ingrediënten in de machine doen, een lekker tukkie gaan doen, en anderhalf uur later haal je het deeg na de eerste rijs uit de machine.

Het leukste is de prijs, ik betaalde voor de 7 liter uitvoering (er is ook een 3- en een 5 liter uitvoering) 3200 bath oftewel €86,50 inclusief verzendkosten.
Ik heb de westerse uitvoering met een Engelse gebruiksaanwijzing (die je vertelt dat je de machine niet in de afwasmachine mag stoppen wat dat is niet goed voor de elektrische motor en dat het ook niet goed is om de machine van de tafel te laten vallen enz.) en de teksten van de knoppen is bij mij niet in het Chinees maar in het Engels.
Nadat het deeg is uitgenomen kan de roestvrijstalen kom en de mengvleugel even onder de kraan, het motordeel even met een vochtig doekje afnemen en hupsakee, in het keukenkastje tot de volgende keer.

Zie hier een Youtube filmpje van een……Tja wat zal ik zeggen….nouja, iemand die de machine demonstreert dus…
https://www.youtube.com/watch?v=CehIJYx-PQU

En hier nog eentje:
https://www.youtube.com/watch?v=PgpVd8aaoHY

Misschien vertel ik hier niks nieuws en is deze machine al lang en breed te koop en beoordeeld in Nederland maar ik was em nog nergens tegen gekomen en voor mij is het een topper. :D
Afbeelding
Plaats reactie