Bosch MUM6N21 of Bosch MUM6N11 ? Iemand ervaring?

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Genji
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 10:59

Bosch MUM6N21 of Bosch MUM6N11 ? Iemand ervaring?

Bericht door Genji »

OP zoek naar een kneedmachine kwam ik ook deze van Bosch tegen :
Bosch Universal Plus MUM6N21 (1000 watt met RVS kom) of Bosch Universal Plus MUM6N11(800 watt met kunststof kom).
Het apparaat lijkt behoorlijker hoeveelheden deeg te kunnen verwerken ( niet perse nodig voor mij, ik bak 1 max 2 broden tegelijk ) en is in vergelijking met andere machines best aardig geprijsd (euro 300). Is klein , niet zwaar en dus makkelijk hanteerbaar)
Toegegeven zo'n Famag Grilleta IM 5 ziet er een stuk degelijker en stoerder uit, maar kan die bijvoorbeeld ook een kleinere hoeveelheid deeg aan?
Heeft iemand ervaring met de Bosch machines. Ik zie op You Tube vooral veel filmpjes uit de USA, dus misschien zijn ze hier minder bekend.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Bosch MUM6N21 of Bosch MUM6N11 ? Iemand ervaring?

Bericht door Vitamine C »

De bosch weet ik niet.

Famag volgens gebruiksaanwijzing minimaal 0,3 kg deeg. Maar dat kneed echt niet. Ik probeer minimaal 250 gr bloem te doen, dus rond de 600/700 gram deeg is wel minimaal.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Bosch MUM6N21 of Bosch MUM6N11 ? Iemand ervaring?

Bericht door Victory »

Ik denk dat spiraalkneders over het algemeen minimaal 500 gram deeg nodig hebben maar beter is 500 gram bloem dus 800-900 gram deeg. Die kleine deeg stukjes werkt net niet lekker.
Jouw 1a 2 brood degen zal een spiraalkneder beter kneden en langer volhouden dan een keukenmachine. Het is de investering wel waard. Je kunt er verder alleen zo weinig mee en ik snap dat dat in eerste instantie vervelend is. Ik denk dat de meeste forum leden die een betere machine zoeken op die wipwap gezeten hebben. Je kunt echt beter en spiraalkneder hebben, een keukenmachine is gewoon niet gemaakt om regelmatig brooddeeg te kneden.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
inwoner van de Stad Gent
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 03 mei 2023, 06:40
Locatie: Gent

Re: Bosch MUM6N21 of Bosch MUM6N11 ? Iemand ervaring?

Bericht door inwoner van de Stad Gent »

Voor wat het waard is, want dit topic is al een tijdje oud... Ik heb eind april 2023 een Bosch MUM54A00 (900W) gekocht. Die was online te vinden voor 139€ en ik had geen zin om er meer aan uit te geven omdat ik net was begonnen met bakken en niet zeker was of dit ooit ergens naartoe ging gaan.
Wat brood betreft geeft de handleiding aan dat je tot 750g bloem (droog gewicht) kan kneden met de haak. Ik heb zelfs al iets meer gekneed dan dat, dus je kan er redelijke hoeveelheden mee maken (voor een thuisbakker).
Wat mij wel wat tegenstaat is dat het plastic deel waar de haak in zit, vervaarlijk op en neer gaat tegenover de basis van de mixer. Niet zo stevig als de KitchenAid die ik in Canada had (en moest achterlaten wegens voltage verschillen), maar voor die prijs zal ik geen spijt hebben als hij de ziel geeft.
Gebruikersavatar
linda juffermans
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: di 05 dec 2023, 18:23

Re: Bosch MUM6N21 of Bosch MUM6N11 ? Iemand ervaring?

Bericht door linda juffermans »

Wil dit toch nog even toevoegen:

Wij kochten begin dit jaar bij Coolblue de Bosch MUM59M55 keukenmachine; met als belangrijkste doel (omdat we voor de overige functies eigenlijk al apparatuur hadden) het kneden van deeg.

Ik weet niet of de 6N11/6N21 anders zijn maar de 59M55 is absoluut geen aanrader. Met een zak molensteen mix van 500gr. duwt de haak het deeg aan de kant en daarna wordt er nog maar nauwelijks gekneed. Ik was steeds bezig om het deeg van de kant van de kom te halen.
De motor van de machine brande na een paar keer gebruiken al door en uiteindelijk is de motor 4x kapot gegaan, 3x gerepareerd en bij de 4e keer kregen we eindelijk ons geld terug.

De Bosch MUM59M55 is naar mijn mening dus niet geschikt voor deeg mengen/kneden.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Bosch MUM6N21 of Bosch MUM6N11 ? Iemand ervaring?

Bericht door dirkjanl »

Een jaar geleden keek ik ook naar de Bosch machines en mij werd geadviseerd om een oude Mum6 tweede hands aan te schaffen, omdat die degelijker zijn. (Denk dan aan metalen delen in de oude en plastic in de nieuwe). In Nederland zijn die niet te verkrijgen, wel in Duitsland via https://www.kleinanzeigen.de/
En inderdaad werden en worden daar regelmatig die oude machines aangeboden. Wel goed opletten dat de deegkneedonderdelen erbij zitten. Metalen tweehaak en de plastic opzetstukje met twee kleine vleugeltjes. Ik geloof dat het mij nog geen100 euro heeft gekost, inclusief reserve onderdelen.
Ik bak twee broden van 600 gram volkorenmeel + 400 gram vocht tegelijk in mijn oven en het kneden gaat als een tierelier.
De pizza van250 gram volkorenmeel en 180 gram vocht ging ook prima.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Plaats reactie