Quigg

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Quigg

Bericht door TigerManZ »

Voor de kerst (2012) was bij de Aldi een Quigg machine in de aanbieding, de Quigg KM2010. En vorige week begreep ik dat er nog wel wat bij de Aldi in de winkel stonden, echt hard zal het dus niet gelopen hebben op deze machine.
Hoihoihoi, die heb ik van mijn ouders gekregen :D :D :D Ja ik weet het, ik ben een bofbips :rofl:
Maar niet zomaar, ze vroegen mij deze machine met andere te vergelijken, wat ik natuurlijk gedaan heb. Heb me daarbij wel steeds in het achterhoofd gehouden dat het een Aldi apparaat betreft en waarschijnlijk niet van super kwaliteit, mede gezien de prijs. Toch zijn mijn ervaringen met andere elektronische Aldi spullen goed.
Er zijn een paar recensies te vinden over deze machine, niet veel. De meesten zijn (redelijk) positief :)

Ondertussen heb ik er al enkele broden mee gemaakt, steeds broden van ongeveer 500gr bloem. Met die hoeveelheid gaat het echt prima!
Mijn gevoel zegt dat de machine ook zwaarder aan kan maar dat is er nog niet van gekomen.

De Quigg is een zware machine die stevig op het aanrecht staat en niet van zijn plaats hobbelt. Is bij hogere toeren wat beweeglijk maar zeker niet meer dan de Kenwood die je op dit filmpje ziet bewegen: http://youtu.be/T6BlHCHXYuw
Heeft een aluminium behuizing en staat op zuignapjes.
De deeghaak is echt een zware degelijke metalen haak.
De bisschop is van dik metaal en weegt ook wat.
De garde is licht en doet zijn werk prima.
Deze attributen werken met een snelsluiting en zijn makkelijk te bevestigen/verwijderen.
De machine maakt geluid maar ik kan het niet vergelijken met andere (duurdere) machines. In de keuken kun je gewoon een normaal gesprek voeren en persoonlijk vind ik hem niet veel herrie maken. Het is zeker niet storend als deze naast me zijn werk staat te doen en ik zelf met andere dingen in de keuken bezig ben.

De motor is 1200W en dat gaat richting de zwaardere Kenwoods. Volgens mij zijn die 1400W.
Nu weet ik dat wattage niet alles zegt, het gaat uiteindelijk om de overbrengingen in de machine en de kracht die daarbij over blijft. Wel heb ik deze waarde enigszins mee laten tellen in mijn overwegingen. Want het gaat er bij mij niet in dat een 500W machine krachtiger zou zijn dan deze 1200W machine. Daarvoor vind ik het verschil te groot!
De goedkopere Kenwoods en Kitchenaids zitten zo rond de 500-700W en ik weet niet of die zware brooddegen aan kunnen.

Verder zit in Heteren een bedrijf dat eventuele extra's of vervangingsonderdelen levert en dat allemaal tegen betaalbare prijzen.
Een extra mengkom kost bijvoorbeeld €15 terwijl je voor een Kitchenaid €75 neer tel... Al met al grote verschillen, kijk maar eens op: https://prod.sertronics.nl/sales/custom ... hp3?pg=636
Natuurlijk zal er kwaliteitsverschil in zitten maar ik denk dat je voor de dure machines ook een deel de naam betaal.
Stel dat deze na een jaar of 5 kapot zou gaan dan kan ik nog 3 keer zo'n machine kopen voor het geld van een dure Kenwood of Kitchenaid. Dus dat zie ik tegen die tijd wel weer... Dan zijn er wellicht nieuwere technieken en gaan de oudere modellen voor een gunstigere prijs van de hand... :idea:

De brooddegen die ik er tot nu toe mee gemaakt heb zijn prima gelukt. Namelijk 4 kerstbroden achter elkaar door (was het eerste wat ik ermee gemaakt heb) en was geen probleem voor de machine. Een Vetebröd, een notenbrood en vorige week een tijgerbrood.
En verder heeft hij zijn werk gedaan bij de chocoladebiertaart van vorige week.
Meer ervaring heb ik nog niet opgedaan maar tot nu toe bevalt het apparaat mij prima... :G :G :G

Wel ben ik zelf benieuwd of er meer mensen zijn die ervaringen hebben met Quigg keukenapparatuur?
Zouden jullie die dan willen delen :?:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Quigg

Bericht door papagena »

Ik heb ook getwijfeld over deze machine. Heb op Duitse sites positive reviews gelezen oa bij testbericht.de dat tegenwoordig helaas achter een paywall zit http://www.testberichte.de/a/kuechenmas ... 01186.html Wat ik me kan herinneren is dat het een goede machine was maar wel wat lawaaierig. Klopt dat?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Quigg

Bericht door TigerManZ »

Hoi Papagena,

Bedankt voor de link, deze had ik niet gevonden en is inderdaad positief, net als ik.
Zoals ik al aan gaf, ik kan het niet vergelijken met een andere machine. Als je het goed wil vergelijken moet je de machine laten draaien in je eigen keuken. Want in een grote winkelruimte klinkt een apparaat toch altijd zachter omdat het geluid weg kan en minder weerkaatst, mede door alle andere artikelen in de winkel.
Persoonlijk vind ik het geluid reuze mee vallen! :G Maar dat is on ons keukentje van ca. 3 x 4m.

Kreeg gisteren de Aldi folder in de bus en zie dat hij vanaf 26/01 weer in de aanbieding is voor € 159,-

Dus voor diegene die zo'n apparaat zoeken, ga eens kijken en oordeel zelf. In overleg met het Aldi personeel verwacht ik dat je onder toezicht de spullen wel even uit de doos mag halen zodat je kunt voelen wat het is.

Dit is een van de recensies waar ik o.a. informatie vandaan heb: http://www.deleukstetaarten.nl/reviews/ ... enmachine/
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Arthur

Re: Quigg

Bericht door Arthur »

Hallo Hobby bakkers,

Ik ben inmiddels ook eigenaar van een Quigg KM2010 en wil na twee maanden gebruik mijn ervaringen delen.

Achtergrond: Na een paar maanden handmatig deegjes kneden om pizza te maken en later ook broden te maken, had ik er genoeg van. Ik wilde dit machinaal gaan doen. Na wat onderzoek was ik van plan om een Kenwood KM010 te kopen: Krachtig, goede rencensies en redelijk betaalbaar.
Een collega wees mij op een keukenmachine van de Aldi. Deze zag er op het eerste gezicht goed uit en als die niet beviel mocht ik hem binnen 8 dagen retourneren. Voor 159.- euro wilde ik het risico wel nemen.

Eerste indruk: stevig, degelijk, krachtig en de zilvere kleur staat hem goed (in de aldi folder is die wit!)
Het frame is van gietaluminium en staat stevig op zijn rubberen voetjes. De kom in van roest vast staal en wordt via een bajonet sluiting vast gezet aan de machine. De garde is van RVS met kunststof , de K-klopper en deeghaak zijn van aluminium.

Mijn hoofddoel was om deeg te kneden voor pizza en brood.
De machine kan maximaal ongeveer 1,8 kg deeg kneden en dit doet die redelijk. Maar zoals veel van deze machines met dit type deeghaak mengt die in het begin de ingredienten goed door elkaar maar zogauw de glutenvorming in het deeg goed op gang komt kruipt het deeg om de deeghaak omhoog. Hierna draait het deeg alleen maar rond in de kom. Je kunt prima brood bakken van dit deeg. Het deeg rijst redelijk en het brood is vrij compact. Dit kan beter.
Ik heb na een aantal weken de deeghaak nog een stuk ingekort (het verdikte gedeelte eraf gezaagd) om minder houvast voor het deeg te creeren. Dit zorgde wel voor verbetering maar uiteindelijk kruipt het deeg er toch weer om heen.
De machine komt bij 1,8kg meergranendeeg wel in beweging op je werkblad. Dit is op te lossen door er een stuk anti-slipmat onder te leggen (rol is te koop bijIKEA).
Cakebeslag maken en slagroom kloppen doet die prima. Met de K-klopper mengt die veel lucht in het beslag en ook slagroom wordt met de garde mooi luchtig en stevig.
De machine maakt redelijk was geluid. Je kunt er nog een gesprek bij voeren maar je moet wel iets harder praten. Ik heb een open keuken en de kinderen klagen of de TV wat harder mag als ik met de machine aan staat.

Zoals je begrijpt uit mijn bovenstaande ervaringen ben ik niet helemaal tevreden met de Quigg KM2010.
Mijn doel was om mooi brooddeeg te kneden en dit lukt in mijn ogen niet goed genoeg met deze machine.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

Groeten,
Arthur
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Quigg

Bericht door TigerManZ »

Hoi Arthur,

Ik deel gedeeltelijk jouw mening maar moet erbij zeggen dat ik niet die grote hoeveelheden deeg kneed.
Heb tot nu toe max 500gr meel/bloem gebruikt en het kruipt na verloop van tijd omhoog langs de deeghaak.
Toch als je goed blijft kijken dan gebeurt er echt wel wat.
Bij twijfel het deeg een keer van de haak halen... ?

Mijn broden zijn inderdaad ook wat stevig maar niet erg compact.
Maar merk niet echt verchil met de broden die ik met de hand kneed, dus ik ben tevreden over de machine.

Om ermee te starten en er achter te komen of het brood bakken over 1, 2 of 3 jaar nog steeds tot de hobby hoort is het toch een prima apparaat?
Stel dat het apparaat dan een keer kapot gaat en het brood bakken is nog steeds leuk is een Kenwood of Kitchenaid te overwegen.
Stel dat de hobby een beetje over is dan staat er geen heel duur apparaat in de kast...

Wel ben ik blij te lezen dat hij zulke grote hoeveelheden prima aan kan, dat had ik nog niet gelezen.
M.a.w. dan kan ik dus makkelijk 2 broden tegelijk kneden :G

Bedankt!
Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Quigg

Bericht door bakplaat »

Hallo Arthur

Die actie die je hebt ondernomen om een stukje van de kneedhaak af te zagen,was helemaal niet nodig hoor. :mrgreen:

Het lijkt idd. wel dat het deeg niet verder meer gekneed wordt als het om de haak draait,maar dat is echt niet zo hoor.Zelfs met mijn Kenwood machine en ook anderen met planetaire draaisystemen zoals ook de Kitchenaid etc. draait het deeg ook om de haak.

Er gebeurt...om het ook met de woorden van Han te zeggen... echt wel wat hoor let er maar op,er wordt van onderaf steeds weer een stukje deeg losgemaakt wat dan weer naar boven gaat en dat herhaalt zich het gehele kneedproces door.
Controleer dit maar eens als het deeg weer om de haak draait,door iets 'kleurigs' aan het deeg toe te voegen,maar wel weinig hoor,bijv. een drupje kleurstof of wat (onverdunde) limonadesiroop of wat cacaopeoder.Je zult zien,dat dit heen en weer van onder naar boven gaat en op den duur vind je er helemaal niks meer van terug. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Arthur

Re: Quigg

Bericht door Arthur »

Hoi Tigermanz en Bakplaat,

Eerst wil ik reageren op jullie bevindingen/meningen (excuus voor de late reactie)
Als startmachine is dit een uitstekende keus. Je betaald niet teveel en de machine kneedt best goed. Ik wil echter broden bakken die prachtig rijssen en luchtig zijn en dat kunnen andere (duurdere) machines nog beter (Bear, Maxima, Hausler) denk ik! Dus ik spaar verder.

Bakplaat: Gezien je ervaring. Wie ben ik als startend hobby bakkertje om daar over te redetwisten. Maar zoals je in de bovenstaande tekst kunt lezen leg ik mijn doelen wat hoger dan je van deze machine mag verwachten.

Inmiddels twee weken verder en ik heb in de tussentijd weer wat deegjes gedraait met de Quigg.
Zelf 2kg deeg. Bij 2kg komt het deeg soms meer dan 5 cm boven de kom uit. Dit is dus teveel en de machine stinkt ook een beetje naar 10 a 12 minuten draaien op staan 0 (voor stand 1). Wel mooie broden geworden en best luchtig.
Mijn eindoordeel: Voor het geld een prima machine!
Gebruikersavatar
fannydegryse

Re: Quigg

Bericht door fannydegryse »

Hallo

kan er mij iemand vertellen wanneer deze machine juist te koop was op eind 2012. Mijn machine is defect maar vind het bonnetje niet meer. Aldi is beried om een nieuwe kassaticket te maken voor mij.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
ariannek

Re: Quigg

Bericht door ariannek »

@fanny: ik kan je niet helpen met de datum,maar ik denk dat je dit bedrag niet contant betaald heb,maar per pin....
Dan zou je dus op je afschrijving de datum kunnen zien.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Quigg

Bericht door TigerManZ »

De week voor de kerst, dat weet ik omdat ik hem toen van mijn ouders heb gekregen.
Dus mijn eerste deeg was voor een aantal kerststollen waarvan o.a. mijn ouders er ook een gekregen hebben.

Wat is er kapot gegaan? Weet je ook waardoor?
Kan ik van leren zodat ik niet dezelfde vergissing bega...

Suc6 met de Aldi!
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
fannydegryse

Re: Quigg

Bericht door fannydegryse »

hallo

ik was de blender aan het gebruiken en plots kwam er rook en een enorme stank uit. Anders ben ik heel tevreden met dit toestel.

mercikes
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Quigg

Bericht door TigerManZ »

Vreemd....

Heb ik de blender nog niet gebruikt, grijps sneller even een staafmixer uit de kast dan het hele apparaat uit de bijkeuken vanaf de schap.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: Quigg

Bericht door Kneedhaak63 »

Zijn er inmiddels nog gebruikerservaringen met deze quigg ?
Ik zag hem onlangs bij de Aldi in België voor 149,00 euro, en 3 jaar garantie :idea:
Na twijfel enkele dagen later terug gegaan, maar alle machines waren verkocht :roll:
Gebruikersavatar
Rikkert
Deegkneder
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 19:45
Locatie: Terborg

Re: Quigg

Bericht door Rikkert »

Ik gebruik de Quigg nu inmiddels ruim anderhalf jaar en ben er erg tevreden over.
De machine is degelijk en sterk, ik kneed er deeg mee voor twee broden van 650 gram bloem/meel en het resultaat is goed.
Het deeg kruipt wel langs de kneedhaak omhoog, maar alles wordt wel goed gemengd.
Dat is goed te zien als ik in wat rijkere degen de boter toevoeg op het moment dat de rest van de ingrediënten al zijn gemengd, de boter wordt dan goed opgenomen en mooi door het deeg gedraaid.
Ook de bijgeleverde mengbeker functioneert goed en de platte klopper en de garde werken naar behoren.
Een duurdere machine, zoals een Bear of een Rofco, zal zeker een beter resultaat geven, maar de Quigg heeft een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.
En dan had ik de mazzel dat ik de machine voor €95,- kon kopen als een aanbieding tijdens een heropening van een Aldi winkel hier in de buurt. :G
Groet,
Rik.
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: Quigg

Bericht door Kneedhaak63 »

Dank je wel Rik, hier kan ik wel iets mee.
Uit eindelijk wil ik ook wel een professionele kneder, maar om te beginnen lijkt die Quigg zo gek nog niet.
Wat is eigenlijk de oorzaak van het "omhoog kruipen van het deeg ?
Ligt dat soms aan de vorm van de kneedhaak ;K

Gr, Erwin
Gebruikersavatar
Rikkert
Deegkneder
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 19:45
Locatie: Terborg

Re: Quigg

Bericht door Rikkert »

Dat ligt inderdaad aan de vorm van de kneedbaar, bij de Qiugg heeft deze een haakvorm en bij de duurdere kneedmachines is dit meer een spiraal.
De Mixmaster 1000 zit daar wat vorm van de kneedbaar mooi tussenin, heb ik begrepen.
De prijs van deze machine ligt rond de € 400,-
Groet,
Rik.
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: Quigg

Bericht door Kneedhaak63 »

Ok Thanx,
Dan houd ik die Quigg eens in de gaten waar die opduikt.
Haak aanpassen kan ik zelf wel, en ga dan na een tijdje voor een echte kneder.

Gr, Erwin
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Quigg

Bericht door TigerManZ »

Ook mij bevalt de Quigg prima.
M.a.w. een prima prijs/kwaliteit verhouding :grin:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
gamma_ed

Re: Quigg

Bericht door gamma_ed »

Mijn QUIG KM 2011 heeft een defect, printplaat stuk en heb hulp nodig.

Wil de onderdelen ervan vervangen, maar ze zijn zwart geblakerd, kan het niet meer lezen. Misschien dat iemand een foto van de print wil maken voor mij, zodat ik kan zien wat er op de componenten staat zodat ik ze kan vervangen? Printplaat zit aan de onderzijde, onderplaat eraf schroeven en je bent er al. Wil het ook wel doen als je het niet aandurft.

Of misschien wil iemand zijn keukenmachine wel wegdoen, defect of goed, laat maar weten.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Quigg

Bericht door Ballie »

Probeer eens of je de print met een vlakgom weer een beetje schoon kunt krijgen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Quigg

Bericht door TigerManZ »

Leverancier zit in Heteren nabij Driel/ Arnhem, kunnen zij jou niet verder helpen?

Ben net thuis na een feestje en heb wat biertjes op, ga nu niet schroeven aan de Quigg...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Quigg

Bericht door lekkermelig »

gamma_ed schreef:Mijn QUIG KM 2011 heeft een defect, printplaat stuk en heb hulp nodig.

Wil de onderdelen ervan vervangen, maar ze zijn zwart geblakerd, kan het niet meer lezen. Misschien dat iemand een foto van de print wil maken voor mij, zodat ik kan zien wat er op de componenten staat zodat ik ze kan vervangen? Printplaat zit aan de onderzijde, onderplaat eraf schroeven en je bent er al. Wil het ook wel doen als je het niet aandurft.

Of misschien wil iemand zijn keukenmachine wel wegdoen, defect of goed, laat maar weten.
Beste gamma_ed, vraag het gewoon eerst eens bij de leverancier, en als dat niet lukt: stel je hier eerst even voor (daar houden wel wel van) en ga dan vragen stellen.


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie