Ervaringen Bosch Mum 86

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door papagena »

Ik heb de Bosch Mum 86 professional aangeschaft. Gewoon omdat dze machine mij werd aangeraden in de kookwinkel en omdat ik er behoorlijk veel positieve verhalen over had gelezen op www.testberichte.de

Hij draait brooddeeg als een tierelier. Cake, prima. Veel meer doe ik er niet mee.
Hij maakt weinig lawaai en kan het werk goed aan. Lees vooral testberichte. De positieve recensies kloppen gewoon. Andere mensen hebben de machine niet goed ingesteld.
Het enige grote -punt vind ik de belachelijk waardeloze en oerlelijke handleiding. Dat had voor al dat geld ook wel wat beter gemogen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Merlijn »

papagena schreef:Ik heb de Bosch Mum 86 professional aangeschaft.
Hij draait brooddeeg als een tierelier. Cake, prima. Veel meer doe ik er niet mee.
Ik vind die deeghaak er zo iel uitzien, ik heb in mijn (goedkope) Kenwood ook zo een iel kledinghaakje, en erg goed vind ik die niet kneden. Hoeveel deeg maak je er mee in 1 sessie?
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door lekkermelig »

Het is al eens eerder langsgekomen op dit forum, maar hier staat een review van de mum, waar deze behoorlijk goed uitkomt.

Ik heb zelf de Bosch nog overwogen maar ik heb na wat dubben uiteindelijk toch gekozen voor de Bear. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad, maar ik neem aan dat je met de Bosch ook prima kan kneden.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door papagena »

Merlijn schreef: Ik vind die deeghaak er zo iel uitzien, ik heb in mijn (goedkope) Kenwood ook zo een iel kledinghaakje, en erg goed vind ik die niet kneden. Hoeveel deeg maak je er mee in 1 sessie?
Ik denk dat je je verkijkt op die deeghaak. Ik vind het hele apparaat nogal degelijk over komen.
Of het dat ook is zal de tijd uit moeten wijzen natuurlijk.

Ik heb tot nu toe deeg gemaakt met 1200 gram meel. Dat ging prima. De theorie is dat je er max. 1500 gr. meel in kunt doen.
In mijn geval is dat meer dan genoeg.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik ben hier nieuw op dit forum en heb sinds afgelopen donderdag ook de Mum8. Ben er helemaal blij mee en wil nu ook af en toe zelf brood gaan maken.
Met 2 kleine meisjes in huis moet ik daar echt tijd voor zoeken, maar het lijkt me super leuk.
Ik hoop dat de Mum8 me daar goed mee gaat helpen...

Groet,
Marja
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Nelk

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Nelk »

Ik heb ook een mum 56340 en het mengen gaat goed, alhoewel mijn brood niet mooi hoog word.
Maar dat zal met geduld en zo te maken hebben. Heb hem vooral ook gekocht omdat er een gehakt
molentje bij zit en dat doet het als een tierelier :grin:
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door papagena »

Draai eens een cakedeegje en word dan heeeel gelukkig ;)
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Nelk

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Nelk »

:grin: Moet ik nog proberen ;)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door bakplaat »

Nelk schreef:Ik heb ook een mum 56340 en het mengen gaat goed, alhoewel mijn brood niet mooi hoog word.
Maar dat zal met geduld en zo te maken hebben. Heb hem vooral ook gekocht omdat er een gehakt
molentje bij zit en dat doet het als een tierelier :grin:
Nelleke
Het hoeft echt niet aan je geduld of het mengen en kneden te liggen.Dat je brood niet zo hoog wordt zou kunnen zijn...als je het in een vorm/broodbus bakt...Dat je er te weinig deeg in gebruikt.
Heb pas nog een rekenformule uitgelegd, hoe je de inhoud van de bus berekent.
En je kunt 'm ook tot aan de rand vullen met water.
Deel vervolgens de inhoud door 5 en dat is dan de hoeveelheid bloem/meel waarvan je je deeg kunt maken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Nelk

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Nelk »

Bakplaat, ik denk toch dat het langer moet rijzen, het is redelijk vast brood. Zo`n vliesje trekken heb ik nog nooit gedaan. Gewoon dom gedaan wat er in het boek staat. Mijn krentenbollen zijn krenten koeken geworden. Maar de smaak is goed, dus als we al dat brood opgegeten hebben ga ik voor een herkansing ;)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Ballie »

Pas ook op dat je het deeg niet overkneedt. Dat levert ook een compact eindproduct op. Meestal direct na het bakken wel goed te eten, maar eenmaal afgekoeld zijn ze zwaar, droog en eigenlijk niet echt lekker meer. Met uitzondering van bijv. krentenbrood/bollen. Die zijn dan qua smaak nog wel redelijk, maar wel droog en compact.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Levinebaktbrood »

Nelk schreef:Bakplaat, ik denk toch dat het langer moet rijzen, het is redelijk vast brood. Zo`n vliesje trekken heb ik nog nooit gedaan. Gewoon dom gedaan wat er in het boek staat. Mijn krentenbollen zijn krenten koeken geworden. Maar de smaak is goed, dus als we al dat brood opgegeten hebben ga ik voor een herkansing ;)
Als de bollen koeken zijn geworden kan het ook zijn dat je de deegstukjes niet goed hebt opgebold, dan zakken ze tijdens het rijzen uit. Of je hebt ze te lang laten rijzen, dan zakken ze in.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Nelk

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Nelk »

Denk dat mijn deeg te slap was, ik moest het met de ijstang op het bakblik doen :grin:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Levinebaktbrood »

Tsja ..... brooddeeg met een ijstang op een bakblik doen levert geen mooie bollen op.

Wat is het recept? Wellicht kunnen we er even naar kijken en controleren of het klopt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Nelk

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Nelk »

Komt het recept:

250 gr bloem
4 gr zout
40 gr basterdsuiker
2 eieren
13 gr gist verse
¾ dl melk
50 gr boter
250 gr rozijnen

Ik heb dit uit een heel oud boekje, nog van de huishoudschool, moet zeggen dat de smaak heel lekker is. Ik las ook ergens dat als het deeg te slap is je er nog wat bloem bij mag doen. Dat wist ik toen nog niet. Maar ik ga het nog is proberen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt beter iets vocht achterhouden dan bloem toevoegen. Probeer het eens met ½ dl melk. Vocht kun je ook beter afwegen dan afmeten in een maatbeker, maatbekers wijken namelijk af. En welke maat voor eieren heb je gebruikt. Dat kan ook een verschil maken. Een M ei weegt ongeveer 50 gram (zonder schaal). En omdat er vrij veel boter in zit kun je die beter pas toevoegen als de bloem het vocht (de melk en de eieren) heeft opgenomen. Dan krijg je echt een ander deeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
desembakkertje
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 11:53

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door desembakkertje »

Ik heb een Bosch Mum 54320, daar heb ik nu een jaar mee gekneed. Hij doet het prima, maar dan wel voor kleine hoeveelheden. Ik ben op zoek naar een nieuwe machine voor grotere hoeveelheden. Ik heb al verlekkerd zitten kijken naar de berichten over de Teddy Bear, maar schrik nog terug voor de prijs, dus ik twijfel... :?

De Mum 86 kan blijkbaar wel grotere hoeveelheden aan??
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door miesje1959 »

De prijs van de Bear is wel even schrikken. Sinds een tijdje ben ik ook in het bezit van de Bear. Echt een heerlijke machine. :2th:
Als je budget het enigszins toelaat en je hebt het er voor over, doen!!
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Nelk

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Nelk »

Levinebaktbrood schreef:Je kunt beter iets vocht achterhouden dan bloem toevoegen. Probeer het eens met ½ dl melk. Vocht kun je ook beter afwegen dan afmeten in een maatbeker, maatbekers wijken namelijk af. En welke maat voor eieren heb je gebruikt. Dat kan ook een verschil maken. Een M ei weegt ongeveer 50 gram (zonder schaal). En omdat er vrij veel boter in zit kun je die beter pas toevoegen als de bloem het vocht (de melk en de eieren) heeft opgenomen. Dan krijg je echt een ander deeg.
Eerst deze maar opeten, en dan opnieuw. Ik had m eieren. Dus waarschijnlijk teveel vocht.
Gebruikersavatar
desembakkertje
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 11:53

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door desembakkertje »

hoi Astrid, met zo'n berichtje als dat van jou ga ik al bijna voor de bijl, ofwel richting Bear :G :G :G Ik heb al zoveel enthousiaste reacties gezien!!

(nog even dubben ;B
Gebruikersavatar
Remer

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Remer »

Hallo Desembakkertje ,(mag ik vragen wat je naam is, dat communiceert wat makkelijker ?)

Lastige keuze, zeker niet slecht gezien de ervaringen van anderen, maar de video laat zien dat ook deze machine "veel vrije beweging kent'.
https://www.youtube.com/watch?v=aIf3tMFTsp4

Een machine om deeg te kneden heeft een apart ontwerp. Die heeft een vast huis en een groot koppel bij lage toeren. Dus als je alleen deeg wilt kneden is de keuze gauw gemaakt. Dan kies je voor dit ontwerp.

Een multifunctionele machines hebben vaak een lift, waardoor allerlei ongewenste bewegingen (speling) mogelijk worden. De Hobart N50 is de stabielste in zijn soort en geluidsarm door het ontwerp en ook zeer geschikt om deeg mee te kneden. Marktplaats kun je ze 2de hands kopen.

De prijs is uiteraard ook van belang. Maar aan een half werkende machine heb je niets. Zeker voor dit soort machines geldt; goedkoop is duurkoop.
Gebruikersavatar
desembakkertje
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 11:53

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door desembakkertje »

Hoi Rick,
Dank je wel voor je reactie, ik heb het filmpje gezien, die was toch van de Bear, of niet? Je kunt mooi zien hoe het kneden gaat.
Inmiddels zat ik ook alweer te kijken bij de Espressions mixmaster, maar ik vind het toch echt belangrijk om niet steeds porties achter elkaar te moeten kneden, dus dan kom ik toch weer richting Bear.
Die Hobart is voor mij nieuw, had ik nog nooit van gehoord. Zal ik ook nog eens naar kijken. ;K

Groet, Marieke
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Ervaringen Bosch Mum 86

Bericht door Levensplezier »

Als je voor een Kitchenaid opteert moet je eens naar dit filmpje kijken. Er bestaat een speciale kneedhaak voor brooddeeg voor deze machine die te koop is via Ebay.nl Zoek maar naar deeghaak Kitchenaid.

https://www.youtube.com/watch?v=f-Qcclv ... pywRtHuyMw
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Plaats reactie