Hobart N50

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elizabet

Hobart N50

Bericht door Elizabet »

Werkelijk niemand hier met een Hobart op het aanrecht? Dat verbaast me, aangezien ze tweedehands redelijk betaalbaar zijn en oersterk.

Afbeelding

Ik ben er in elk geval dik tevreden mee, en mijn moeder (die al 20 jaar brood bakt met een Hobart als kneder) ook. Mochten er mensen zijn die een aankoop overwegen: Ik zou t doen (mits in goede staat, natuurlijk, want Hobart Nederland servict nog wel machines, maar vraagt daar vrij exorbitante bedragen voor)
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Hobart N50

Bericht door bakkerdick »

Prachtmachine! Hobart is natuurlijk gewoon leverancier van professioneel materiaal, in heel wat bakkerijen staat Hobart spul ( in een maatje dat echt niet meer op het aanrecht past!) Ik heb er op marktplaats weleens naar gezocht, en ook wel eens iets gezien bij een faillissementsveiling van een bakkerij, maar dan zag het er meestal al wel erg gebruikt uit. Met mijn twee linker handen ( ik laat een lekke fietsband nog bij de fietsenmaker plakken) moet ik daar dan niet aan beginnen. Jouw opmerking over de tarieven van Hobart Service sterkt me in de overtuiging dat ik er verstandig aan heb gedaan geen tweedehandsje te kopen. Maar, ik vind het mooie apparaten, en ook deze oogt in dat staalgrijs zo lekker industrieel.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Hobart N50

Bericht door bakplaat »

Oersterke machines bijna niet stuk te krijgen.En ik weet nog wel dat de meeste bakkerijen waar ik werkzaam was een onderhoud/servicecontract met Hobart hadden,wat wel wat prijsvriendelijker was en je er op rekenen kon,dat de machines in topconditie bleven.
En mocht het toch een keer mis zijn,wat haast nooit voorkwam,kon je ervan op aan dat het 'euvel' spoedig verholpen werd. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Hobart N50

Bericht door Elizabet »

Die mega-machines heb ik ook wel zien staan op Marktplaats inderdaad, wel geweldig :-)

Maar wel terecht wat je zegt, bakkerdick, die van mij bleek namelijk echt teveel lawaai te maken toen ik m gekocht had (ja, in een verkoperspraatje getrapt, die gast zei dat t apparaat alleen zo ratelde omdat-ie leeg draaide, maar met deeg was t natuurlijk nog hetzelfde verhaal) en bij de Hobart service wilden ze niet eens een afsrpaak maken over onderzoekskosten, mailden ze alleen het uurtarief en wat ze wel niet dachten dat er allemaal mis mee was (veel, kan ik u vertellen). Daar raakte ik erg geirriteerd van, en heb m toen toch maar zelf (samen met de geliefde, allebei in het bezit van technisch inzicht en 2 rechterhanden gelukkig) opengeschroefd. Bleek een kwestie te zijn van alle bouten waarmee het motorhuis inhing even aandraaien, en toen draaide het apparaat fluisterstil :P Ik was zo blij als een kind echt, heb m die dag wel 10 keer eventjes aangezet om te horen hoe stil of dat-ie was ;B
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Hobart N50

Bericht door Merlijn »

Wow, met zo veel kunde kun je ook rustig een dergelijke machine kopen! Ik had er in mijn strooptocht naar keukenmachines ook al naar gekeken, maar die in markplaats zagen er in doorsnee uit alsof ze net nog uit de oorlog thuisgekomen waren.. Dat durfde ik dus niet aan.
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
gvdb
Gaat de goede kant op
Berichten: 55
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 23:29

Re: Hobart N50

Bericht door gvdb »

Halo mensen heb er vorig jaar ook een tweedehands gekocht bij een bakkerijmachine handel in Nijverdal. Wat een super machine heel sterk en tot nu toe noch geen enkel probleem mee gehad . Echt een aanrader
gr Gerrit
Ik kneed mijn deeg met een Hobart N50 en bak in een gewone oven en een Unox anna classic heteluchtoven.
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Hobart N50

Bericht door Elizabet »

Leuk Gerrit! Ja, ik ben ook nog steeds heel content. Al droom ik soms al weleens van een maatje (of 2) groter....
Gebruikersavatar
Fietje

Re: Hobart N50

Bericht door Fietje »

Ik ben nieuw hier op het forum en sinds gisteren hebben wij -eindelijk- ook een Hobart N50 en zojuist mijn eerste broden (bio en zuurdesem) uit de oven gehaald... SUPER. Wat een opluchting voor mijn zere handen en wat een resultaat. We zijn er ontzettend blij mee, ondanks dat het een machientje is uit 1972. Er moet nog wel het één en ander aan opgeknapt worden en daarom zoeken wij een technische tekening of hulp van iemand die al eens de schroeven eruit heeft gedraaid. Fijn wanneer jullie zouden kunnen helpen/adviseren/meedenken/aanraden. Warm geurende groet
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: Hobart N50

Bericht door Peetje »

Hoi Fietje,
Leuk zo'n kneder!
Je schrijft dat je er eindelijk een hebt. lang gezocht? En waar uiteindelijk?
Ik vind ze op marktplaats zo duur en oud eruit zien, dat ik dan maar even doorspaar voor een bear denk ik dan...Tenzij ik goede verhalen van je hoor, misschien zoek ik dan ook even door.

Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Fietje

Re: Hobart N50

Bericht door Fietje »

Peetje,
Lang gewacht... wat is lang? In mijn geval een dik half jaar en gevonden op marktplaats voor 350. Gewoon GOED schoonmaken en eventueel opnieuw een kwastje eroverheen aan de buitenkant doet wonderen. Wij willen hem weer top hebben, dus willen ook de binnenkant bekijken. Hij doet het in ieder geval prima, niet te groot en past goed op het aanrecht. Wanneer ik 3 broden bak (van ruim 1 kilo/stuk) moet ik het wel in 2x laten kneden maar dat is natuurlijk geen enkel probleem.
Wij gebruiken de machine behalve voor kneden (nog) nergens anders voor.
Gebruikersavatar
Peetje
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: di 15 apr 2014, 20:29

Re: Hobart N50

Bericht door Peetje »

hoi Fietje,

Leuk om te horen. Waarmee kneedde je hiervoor en merk je veel verschil?
Ik ben voorlopig nog aan het sparen en doe het nog even met mijn actionkneder (ook best tevreden).

Groetjes, petra
Gebruikersavatar
Remer

Re: Hobart N50

Bericht door Remer »

Hallo Fietje,

Ik heb ook zo'n Hobart N50 en heb wel wat linken, foto's en een service-handleiding.
Zelf heb ik al eens het een en ander vervangen, waaronder het achterste bronzen lager dat vooral slijt. Ik ben van plan om op korte termijn de machine te demonteren en van nieuw vet te voorzien.

Voor degene die toch een ander gelijkwerkend apparaat overwegen; de machine is onovertroffen. Nagenoeg alle planeetmengers hoor ik in hun voegen kraken als zij een deegje kneden. De motoren vooral. Dat komt omdat bij de meeste de motoren elektronisch in toeren worden teruggeregeld. Het kneedvermogen (kracht) loopt daarbij aanzienlijk terug. Bij de Hobart gebeurd dat m.b.v. een tandwielkast. De motor draait altijd op hetzelfde toerental. Bij een lager toerental van de kneedhaak wordt de aandrijving daarom juist krachtiger.

Rick
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Hobart N50

Bericht door Elizabet »

Dag Fietje,

Ik was even wat afwezig hier. Tekeningen heb ik niet van de Hobart, maar als je even goed kijkt kom je er snel genoeg achter hoe hij opengeschroefd kan worden. Volgens mij zitten er een paar schroeven in de bolle achterkant waarmee je het huis open kunt maken (Remer, klopt dat? t Is alweer even geleden dat ik m open heb gehad..)
Gebruikersavatar
Remer

Re: Hobart N50

Bericht door Remer »

Hallo Elizabeth,

Ik heb op mijn antwoord en aanbod aan Fietje geen reactie gehad. Dan steek ik er verder ook geen energie meer in zul je begrijpen.
Gebruikersavatar
ppizza007

Re: Hobart N50

Bericht door ppizza007 »

Ik ben sinds kort ook in het bezit van een 2ehands Hobart N50. Het maakt wel herrie en ben van plan om het open te maken. Service manual en onderdelen-lijst heb ik op het net kunnen vinden. Weet iemand waar je onderdelen kan bestellen ? Bij Hobart zelf of ... ? Heeft iemand ook vet vervangen ? welke type ?

Bij voorbaat dank !
Pizza.007
Gebruikersavatar
Goof
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 20:18

Re: Hobart N50

Bericht door Goof »

Hallo allemaal,

Ook ik heb sinds een paar dagen een oude n50 die echt eens nieuw vet moet krijgen.
Nou heb ik al eens voorzichtig geprobeerd om hem open te maken (pen uit de as van het planeet stuk) maar het laat zich niet verwijderen en is durf niet goed kracht te zetten.
Is er nog iemand die hier een tip heeft of een handje hulp?
Ook loopt hij niet helemaal lekker in de buitenste tandring, is doe iets te verstellen? Gaat om een tiende mm, gok ik.
Bij voorbaat dank voor reacties.
Arjan
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Hobart N50

Bericht door Lang delfje »

Ik heb een exploded view van de N50. Als je een PB stuurt met je mail adres zal ik deze naar je mailen.
Plaats reactie