Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

Over ovens in alle soorten en maten
Door Pascal
Hoi, ik heb een rofco B40 en gebruik sinds kort alle drie dek van de oven. Ik merk dat bij mij de bovenste het mooist bakt en de middelste harder bakt (lijkt wel of de temp. hier hoger is dan bij de bovenste), terwijl het onderste dek heel bleek bakt. Zijn er hier nog meer forum leden die dit ondervinden en is hier iets aan te doen?

Tnx, Pascal
Door Rik59
Ik heb het met mijn conventionele oven en wissel om de zoveel tijd..

Dus baktijd 50 min = 1 x 20 minuten + 2 x 15 minuten en hierin wisselen de drie etages...
Door lekkermelig
Ik heb dat ook wel met mijn B40. Ik bak alleen niet zo heel vaak met drie etages, en het verschil is niet extreem groot maar je ziet het wel.
Het is ook niet heel verwonderlijk. er zitten meerdere spiralen in, en boven en onder zal je wat meer last van afkoeling hebben. Voel maar eens aan de buitenkant (de deur bijvoorbeeld) dan snap je dat er ook wel wat warmteverlies is.
Ik heb wel eens energiemetingen gedaan, zelfs als het ding al op temperatuur is stookt ie nog als een malloot door.
Ik weet niet precies waar de thermostaat meetpunten zitten, maar dat maakt ook vast uit.
De bovenste etage heeft spiralen boven en onder die etage, de middelste etage profiteert nog mee van de warmte van de onderste. Ik vermoed dat de middelste iets minder heet gaat bakken als je de temperatuur van de bovenste ook wat lager zet, of bijvoorbeeld de bovenste temperatuur een of meerdere minuten eerder terugdraait. Het is een beetje spelen met de knoppen om het verschil te compenseren, of je haalt bepaalde etages er iets eerder uit. Het blijft een relatief simpel apparaat, dus verwacht geen hele gedetailleerde temperatuur en vochtregeling.

Wil
Door Levinebaktbrood
Dat heb ik ook met mijn B40. Ik zet de rechterknop (voor het middelste en onderste bakvlak) 10 graden hoger in. Dan wordt de warmte beter verdeeld over de twee bakvlakken.
Door Pascal
Het probleem is dat de bovenste mooi bakt en de middelste baker veel heter. De onderste bakt veel minder. Ik kan helaas de middelste en de onderste niet apart regelen, aangezien dat onder de rechter knopt valt
Door lekkermelig
Toch maar eens proberen de bovenste iets lager te zetten. Den dat het wel helpt.
Brood uit BBM rijst steeds niet

Als je met rijst-/amandel en/of boekweit meel enz.[…]

Het scheuren kan komen door het niet goed opmaken […]

M’n eerste croissants

Even nieuwsgierig: Waarom doe je dit hele proces […]

Broodbakklungel

Welkom, Als je wilt bakken zonder tarwe is het we[…]