Rofco of Unox Bakerlux?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Rofco of Unox Bakerlux?

Bericht door Nico »

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik zou me heel graag een oven kopen om mijn brood in te bakken. Maar ik twijfel enorm.

Ik twijfel tussen de vaste waarde, de Rofco B10 of een combi oven de Unox Bakerlux (https://unox.horeca.international/baker ... matig-slot)

er natuurlijk een enorm verschil tussen beide. De een is een pure broodoven, de ander is een combi steamer. De laatste de Unox dus kan uitgerust worden met een dikke aluminium plaat (https://unox.horeca.international/acces ... 875-fakiro) die voor een gelijkaardig effect moet zorgen bij het broodbakken als de steen die wordt gebruikt in broodovens....

De reden voor mij om voor de Rofco te gaan is zijn bevestigde status als goede broodoven. Terwijl de combisteamer die niet echt heeft aar daarnaast een enorm voordeel heeft om uiteraard ook voor andere dingen thuis kan gebruikt worden.

Daarnaast bak ik vrij regelmatig op vraag van vrienden en kennissen Brioche brood. Kenmerkend is dat ik ze niet te donker bak. Mijn vrees is een beetje dat dat in een Rofco misschien moeilijker haalbaar is? In een combisteamer heb ik tijdens enkele workshops op een school met een combisteamer wel mooie resultaten gehaald waardoor ik dus zeker ben dat het dus lukt om in een combisteamer brioches te bakken zonder dat ze te donker gebakken zijn.

Dus wat denken jullie? Kan je in een Rofco perfecte brioches bakken die niet te donker zijn? Of gaat een Rofco daar toch te hard voor?

Alvast bedankt voor jullie inzicht :-)
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Rofco of Unox Bakerlux?

Bericht door Nico »

Gisteren eindelijk mijn nieuwe oven kunnen gaan ophalen.

De keuze die ik uiteindelijk heb gemaakt is een beetje onorthodox voor een thuis bakker. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een (tweedehands) Unox Bakerlux oven.
Dat is een convectieoven (hete lucht dus) met ingebouwde stoomfunctie. Ik kan dus de luchtvochtigheid naar believen zelf instellen.

De reden waarom ik heb gekozen voor deze oven is eigenlijk omdat ik geen zin had te zitten "klooien" met stoombakjes of plantenspuitjes. Deze ovens zijn zo uitgerust dat je het bakproces naar believen kan bijsturen. Warme luchtovens hebben wel het nadeel droge warme lucht te blazen en de korst te snel uit te drogen. Maar daar hebben deze ovens een oplossing voor.

Je kan de oven zo instellen dat hij tijdelijk stopt met ventileren. Het bakproces kan in stappen worden uitgevoerd zoals:

1 minuut 100% stoom op 260 graden aan verminderde ventilatie snelheid
10 minuten aan 150 graden zonder ventilatie zonder stoom. In deze stap gaat de oven gewoon in rust stand eigenlijk
30 minuten aan 220 graden met verminderde ventilatie 0% stoom

Bijkomend voordeel in deze convectieoven is dat er geen weerstanden zijn bovenaan of onderaan, maar wel direct rondom de ventilator. Bij mijn vorige gewone oven vond ik dat een nadeel omdat de bovenkant van het brood al snel durfde aan te branden.

Tijdelijk ligt mijn oude pizzasteen er in. Binnenkort komen er 2 dikke pizzasteel platen in. dan kan ik 4 grote of 6 kleine broden bakken.

En nu bakken maar :-)

Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco of Unox Bakerlux?

Bericht door lekkermelig »

Interessant!
Ovens hebben natuurlijk vooral de eerste 10 minuten of nog iets langer stoom nodig voor een flinke ovenrijs. Die wordt er normaal gesproken bij een hetelucht oven alweer redelijk snel uitgeblazen, en dat zie je dan aan de doffe korst. Maar ik begrijp dat deze oven daar trucjes voor heeft. Ben heel benieuwd hoe je hier mooie stokbroden mee kan bakken bijvoorbeeld. Dus heel veel stoom in het begin, knetterheet en daarom een dunne korst.

Rofco's bakken leuk, maar hebben natuurlijk ook hun nadelen. Vooral dat geklungel in een B40 waarbij je nooit dezelfde temperatuur hebt op alle drie de etages. Ik haal heel vaak de broden van de onderste plank nog een paar minuten naar boven om ze wat bij te laten kleuren, niet ideaal dus. En ik ben niet zo gecharmeerd van de afwijkende maten, zodat je geen normale bakplaten kan gebruiken die in alle profi apparatuur gewoon past.
De energie rekening na mijn dagje bakken gisteren: plm 5 euro na een uur of 7 verwarmen, ongeveer twee keer zo veel als een gelijjkwaardige Manz.. Dan moet je best een serieuze hoeveelheid brood bakken....( wat ik trouwens ook gedaan heb, een kilo of 15 aan deeg :-) )

Groeten,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Blackbully
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 23:06

Re: Rofco of Unox Bakerlux?

Bericht door Blackbully »

Mooie oven uitgezocht!!

Sinds onze verhuizing hebben we alleen een snack oven, en een houtgestookt fornuis waar een oven in zit.
Geen geweldige resultaten dus het brood bakken staat op een laag pitje. Zat zelf ook naar deze Unox te kijken. Blijf je even volgen hoe het bevalt. En andere vraag. Heb je hem met kalk filter aan de waterleiding? Of heb je een andere oplossing gekozen?
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Rofco of Unox Bakerlux?

Bericht door Nico »

Dank je wel!

De oven bevalt me wel. Al is het heel erg wennen aan al de functies. De luchtstroom is wel héél erg sterk. Zelfs in zijn laagste stand blaast hij eigenlijk veel te hard om brood te bakken.

Gelukkig kan je de oven zo instellen dat hij bijvoorbeeld 10 minuten niet ventileert. Maar dan zakt je temperatuur wel heel erg snel. Dit alles kan wel vrij eenvoudig opgelost worden. Een steen plaatsen in de oven en Unox verkoopt ook een luchtstroom reductie set.

Ik heb intussen alles besteld bij een Unox verdeler in België. Maar na een maand nog niets ontvangen, zelfs mijn mails worden niet beantwoord. Maar bon, dit doet hier niets ter zake.

In principe zou ik inderdaad een ontkalkingsset moeten gebruiken. Ik heb die nog niet. Ook die staat gepland voor binnenkort aan te kopen. Eerst een betrouwbare dealer vinden :roll:

Ik heb wel al enkele leuke (en ook enkele minder leuke) resultaten behaald. Ik plaats ze binnenkort even in mijn foto topic.
Gebruikersavatar
Blackbully
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 23:06

Re: Rofco of Unox Bakerlux?

Bericht door Blackbully »

Ben toch niet voor de Unox gegaan. Heb nu een EffeUno P134HA op de kast staan.
Toch bedankt voor je info.
Nu maar eens kijken of ik weer in het ritme kan komen om brood te bakken
Plaats reactie