Mijn winteroven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danuta

Mijn winteroven

Bericht door Danuta »

Leuk om al die ovens te zien, ik ben hier aangeland omdat ik volgend jaar een nieuwe elektrische erbij wil hebben maar nu heb ik dus een grote gewone maar daarnaast heb ik een houtoven voor verwarming met kleine bak en kookgelegenheid en ik moet eerlijk zeggen dat als eht aan mij lag en de temperaturen het toestanden, deeze oven altijd brandde :)

In de winter bak en braad ik bijna alles op dit apparaat als we alleen zijn, als er veel visite is gaat natuurlijk de grote elektrische aan het werk :)

Afbeelding

Vooral dat er altijd een warme oven voorhanden is vind ik erg makkelijk. Heb ook al naar een AGA gekeken maar aangezien het hier elektrisch moet vind ik de kosten van elektra buiten proportioneel.

De grote wordt ingewisseld tegen een kookveld en een gewone oven en een broodbakoven maar ik ben er nog niet aan uit of het deze wordt:
http://www.backdorf.de/index.php?Elektr ... fen-PRIMUS

Of een Rofco, iemand op het kaasmakenforum vestigde mijn aandacht daarop (waardoor ik per ongeluk over dit forum struikelde) en ben mij aan het inlezen....


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Mijn winteroven

Bericht door bakkerdick »

Hi Danuta,

Mooi, zo'n houtoven. Ik ben in het verleden vaak in Tjechie geweest, heb daar ook vakantiehuisjes gehuurd, en daar zaten vaak vergelijkbare houtovens of ook wel 'kachelofens'(tegelkachels) in. Toen bakte ik nog niet, maar ik denk er nog weleens aan terug, met zo'n oven moet je mooie bakresultaten kunnen halen. Over de Rofco's, ik ben een tevreden maar volgens sommigen erg kritische Rofco gebruiker, als het draadje 'zwarte onderkant' in het onderwerp Rofco je nog niet was opgevallen moet je dat misschien nog maar eens doorlezen. Misschien vind je het amusant, hopelijk is het ook leerzaam voor je, het mooiste zou zijn dat je het amusant en leerzaam vindt. In elk geval zie je er een paar meningen en gedachten, en zelfs wat feiten.
Zoals gezegd, ik ben een tevreden Rofco gebruiker, maar ik heb wat kanttekeningen o.a. over de thermostaat. Ook staat mijn deurtje wat krommer in de sponning dan de deur van de Rofco van een medeforummer waar ik eens heb meegebakken ( allebei B40), en een deukje bij aflevering in diezelfde deur werd bij Rofco als een onmogelijkheid afgedaan. Alle ovens zouden bij de afdeling expeditie zijn geïnspecteerd. Deze ene niet zo goed blijkbaar. Ach, ik heb de oven niet voor de sier gekocht, en hij bakt er niet minder om, ik heb het er dus maar bij gelaten...

Ik heb even niet naar de prijs van de oven in jouw Link gekeken, destijds bleken Duitse ovens fors duurder (Manz, herinner ik me, de bakkers die daarmee werken noemen zich geloof ik Manzianer, zijn die hier op dit forum?). Ik heb er wel gezien met een ruitje in alle deuren ( voordeel, je kan al je broden in de gaten houden) en er zijn er ook die 'allseitig chamottiert' zijn, of een soortgelijke tekst. Ik neem aan dat zijwanden en achterwand dan ook met chamottesteen bekleed zijn, de deur met het ruitje waarschijnlijk niet( dat kijkt zo lastig). Waarschijnlijk geeft dat nog een mooiere warmteopslag. De Rofco heeft baktegels en thats it. Verder sluit ik niet uit dat de Duitse productiekwaliteit konstanter is, en de kwaliteitscontrole 'gründlicher', waarbij gezegd moet zijn dat de klaagpuntjes (kromme deur, deuk, wonderlijke thermostaat) aan mijn Rofco de bakkwaliteit niet hoeven te verminderen, als je eenmaal met de eigenaardigheden van de thermostaat heb leren omgaan.


Tot zover mijn ervaringen, succes met de keuze!
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Mijn winteroven

Bericht door Danuta »

HI Bakkerdick.

De Duitse oven waar ik een oogje op hebt zijn beduidend duurder maar wel optisch een stuk aangenamer om naar te kijken :))5 zijden chamotte dus en 1 deur met groot raam wat het makkelijk maakt om de boel in de gaten te houden.

Slechts 1 verdieping dus alles is 'gelijkvloers' en de onderwarmte is apart van de bovenwarmte te regelen....

In principe hetzelfde idee als een houtbakoven voor buiten die je opwarmt met een vuurtje, daar is de vloer ook altijd minder warm dan de koepel...beginnen bij 2000 euro ongeveer en dan kun je 3 kilo brood tegelijk bakken, 2600 voor 5 kilo enz... Je kunt hem zo neerzetten of inbouwen, no prob, ziet er uit als een beetje grote moderne oven.

Ik ga mij eens inlezen over de Rofco, ik heb nog de tijd, begin volgend jaar augustus pas aan de keuken als alle meezit :) Bedankt voor de info.


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mijn winteroven

Bericht door lekkermelig »

Hoi,

Er zijn hele discussies op duitse fora te vinden over haussler vs manz. Jij doelt waarschijnlijk op de haussler ovens, die idd stenen bekleding hebben. Als ik de geluiden moet geloven zijn de manz ovens veel zuiniger, maar dat is geen steen. Wordt wel veel gebruikt om brood in te bakken, maar ook andere zaken, het schijnt vooral zo te zijn dat ze goed het vocht in de oven houden waardoor ze veel beter geschikt zijn voor brood dan andere ovens.
Ik heb naar beide ovens gekeken, je zou bijvoorbeeld een workshop kunnen volgen bij een van deze bedrijven, dan weet je meteen of het aan je wens voldoet. Ik had zelfs een artikel gespot waarbij iemand beide bedrijven vergeleek maar ik ben de link ff kwijt.

Zelf heb ik een Rofco B40, daar kan per keer 12 kilo brood in, of 4 als je alleen op het bovenste vlak bakt. Rofco is een stuk voordeliger (nou ja, een B40 is nog steeds boven de 2000 euro...) maar voor dat geld krijg je wel een oven die werkelijk voortreffelijk werkt voor brood. Het uiterlijk: tja, als je een ultramoderne glimmende keuken hebt past een Rofco er niet zo goed bij als de duitse concurrentie. Persoonlijk vind ik de Rofco's niet mooi, en dan druk ik me netjes uit. Maar ze werken wel prima.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Mijn winteroven

Bericht door Danuta »

Hi Wil, neuh is niet echt nodig om mooi te zijn en ik heb zeker geen strakke glimmende keuken, ook de nieuwe wordt zo niet. Maar hij moet makkelijk te openen en te sluiten zijn voor mij en ik wil altijd eigenlijk goed kunnen kijken maar is niet perse nodig :)) Wat mij op dit moment de Rofco nog niet echt in overweging doet nemen is dat zo een geval hier wat moeilijker te verwerken is...

Afbeelding

Ik heb een ruime keuken (plusminus 32 vierkante meter) maar 3 deuren, 1 raam, een hele hete kachel in de winter, weinig stopkontacten en muren gevuld met rotsblokken maken het allemaal wat ingewikkelder met apparatuur :)) De duitse kan ik gewoon op een nog te bouwen extra werkaanrecht plaatsen. De Rofco denk ik heeft toch een ander soort plaats nodig gezien de hoogte....

Dus ik moet alles meenemen in deze :)) de Manz, weet ik niet, een gewone oven kan ik overal kopen, ook met hogere temperaturen, wat mij van de Rofco en de Häussler fijn vind is nu eenmaal de chamotte bekleding...en als je slim plant kun je in 1 bakgang eerst pizza, dan brood, dan gebak en daarna slowcookvoer maken :))


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mijn winteroven

Bericht door lekkermelig »

Kijk,

Heb ik het toch nog voor je gevonden.
Uit deze link: http://www.chefkoch.de/forum/2,37,329632/
Wer einen Ofen möchte, der hauptsächlich zum Brotbacken dienen soll und wer langfristig planen kann, für den ist wahrscheinlich der Häußler die bessere Wahl Aber den Häußler muss man halt 1,5 Stunden vorheizen und dann noch 30 Minuten warten, bis sich die Hitze komplett verteilt hat. Wer das nicht möchte und zudem noch drucklos dampfgaren möchte, der kauft besser den Manz. Bei Manz ist der Ofen nach 20 Minuten auf Betriebstemperatur und durch die Dichtigkeit des Gerätes verliert er die Hitze nicht. Das bedeutet, dass er kaum nachheizt. Fallende Hitze, wie bei den Elektrosteinbacköfen von Häußler, gibt es auch hier. Man schaltet den Manz dann einfach aus. Und es ist ja nicht so, dass man das Brot nicht essen kann – es ist immer noch sehr gut, mit feiner Kruste und tollem Innenleben.
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Mijn winteroven

Bericht door Danuta »

Hi Wil, ik ben lid van efkoch en zit daar in verschillende groepen, zal er eens rond gaan snuffelen en eens in mijn broodbakgroep vragen waar zij mee bakken :))

Bedankt voor de moeite, klinkt toch interessanter dan ik dacht :))
Mijn extra diepvriezer is eindelijk gearriveerd en heb ik eindelijk wat ruimte extra voor als ik visite krijg om ineens een berg boord te bakken en die deels in te vriezen, scheelt weer wat werk :"


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Mijn winteroven

Bericht door Elizabet »

Prachtig Danuta (en hoi, we komen elkaar ook weleens op n ander forum tegen ;-) ) die houtoven!

Haussler vs Manz vs Rofco, daar heb ik me ook ns in verdiept, toen er een Haussler te koop stond op Ebay. De Rofco bleek sowieso flink zuiniger dan de Manz, en hier in Nederland een stuk makkelijker (nou ja, ook zeker niet wekelijks natuurlijk) tweedehands te krijgen. De Haussler viel voor mij ook vooral af omdat-ie niet meerdere bakvlakken heeft, geloof ik. Met de Rofco ben ik erg tevreden, bakken op steen geeft wel echt een extra dimensie, vind ik.
Plaats reactie