houtoven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin

houtoven

Bericht door Robin »

Dag iedereen,

ik heb een houtoven op de kop kunnen tikken zoals je kan zien op bijgevoegde link:

http://bakovens.be/bakovens

Dit weekend probeerde ik hem voor de eerste keer uit. Normaal bak ik al jaren in de elektrische oven in de keuken maar ik wou dit zeker eens proberen.
Ik stookte de oven tot 180-190 graden en liet het brood er 45 min in. Resultaat: het brood zag pikzwart ! Met een mes alles eraf gekrabt en eens een stukje geproefd. Zeer zeer lekker brood.
Is er iemand die me op weg kan helpen om te leren bakken met dergelijke oven ? Ik vermoed dat ik hem minder warm moet stoken...

Alvast bedankt!

Robin
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: houtoven

Bericht door TigerManZ »

Hoi Robin,

Leuk zo'n oven!
Heb geen ervaring met (zulke) houtovens maar ik zou eerst de temperatuur eens controleren met een andere thermometer.
Misschien wijkt de meter van de oven af?
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
edwin
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 22:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: houtoven

Bericht door edwin »

Dag Robin,
ik heb geen directe ervaring met deze oven, maar ik heb wel ervaring met houtovens. Ik weet zeker dat je met deze oven heel goed kunt bakken. (zou er best een willen hebben maar in een appartement gaat dat moeilijk) Volgens mij moet je deze oven flink warm stoken zodat de stenen goed warm worden en dan laten stabiliseren voordat je de deegstukken inschiet. Controle met een laserthermometer lijkt me wel nuttig.
Succes & groet, Edwin
le pain, c’est du gâteau
2 x Rofco B40 & Maxima MPM20 met 2 kuipen & 15 plaats rijskast
http://WWW.EDWINBAKTBROOD.NL
Gebruikersavatar
Ronny

Re: houtoven

Bericht door Ronny »

Hallo Robin

vroeger hadden wij een houtoven voor 18 broden wij verwarmde hem tot 190gr dan haalden we de gloeide asse uit dan met een natte dweil hingen we over de vloer en lieten we de temp zakken tot 170 g dan het brood in voor 45min

groeten Ronny
Gebruikersavatar
miranda
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 23:12
Locatie: Kudelstaart

Re: houtoven

Bericht door miranda »

Robin,

Ik heb een ander houtoven in de tuin staan, wij stoken de houtoven op flik op naar ongeveer 300 graden en laten
Dan de temperatuur terugzakken naar 200 graden. Dan schiet ik er mijn broden in. Terwijl het brood er in zit
Stoken we niet meer er is nog wel een rode gloed in het hout maar geen vlammen. Ik hoop dat je hier iets aan heb.

veel plezier met je nieuwe oven.

Miranda
Bear teddy varimixer, gewone oven, rofco b10, hout oven
Gebruikersavatar
Robin

Re: houtoven

Bericht door Robin »

Dag iedereen,

hartelijk bedankt voor de tips en reactie's! Ik ben echt gedreven om de over te gebruiken en ga de verschillende tips zeker proberen ! Ik hou jullie op de hoogte !!

Robin
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: houtoven

Bericht door Jean »

Kijk hier eens Robin:

http://www.broodovenforum.com
Plaats reactie