Smallere bakplaten voor Rofco B40?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Smallere bakplaten voor Rofco B40?

Bericht door Melinda »

Omdat ik benieuwd ben naar reacties van Rofco B40 gebruikers het volgende.

Bijna standaard heb ik de stoombakken in de B40 staan en daar ben ik erg tevreden over. Krijg daar prachtige stoomontwikkeling van en ik hoef niet bang te zijn dat ik het ovenglaasje kapot spuit. :crazy:
Voor mij komt het probleem als ik met de stoombakken heb gebakken en dan een volgende batch wil doen op de bakplaten van 47x47. Dan moet ik dus die hete stoombakken eruit halen en ergens (veilig) neerleggen. :roll:
Ik vind dat ontzettend griezelig, want ze zijn loodzwaar en loeiheet. Daarbij kunnen er kindjes in de buurt zijn. Die blijven wel weg van de oven, maar toch. :o
Nu bedacht ik, dat het handig zou zijn als er ook smallere bakplaten zouden worden geleverd, zodat ik die naast de stoombakken kan schuiven. Ze moeten dus iets smaller zijn. Dus b.v. 47x43 (of 42?).

Een paar maanden geleden heb ik er met Micha van Rofco over gesproken en hij zei dat het wel een mogelijkheid is. Er bleek nog iemand naar gevraagd te hebben, waarvoor hij die zou maken. Gelijk doorgegeven dat ik die ook wel wil hebben. En hopelijk komen ze.

Nou ben ik dus benieuwd of er meer B40 bakkers zijn, die het wel een aardige optie zouden vinden. Wat denken jullie? (En mannen bakkers, ik snap heus wel, dat het voor jullie een "eitje" is om die bakken in smoorhete toestand eruit te halen, :lol: maar voor mij is het griezelig)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Smallere bakplaten voor Rofco B40?

Bericht door lekkermelig »

Ik gebruik mijn stoombakken ook vrijwel altijd, met of zonder bakplaten.
Als ik broodjes maak op een plaat haal ik de stoombakken er even uit, en zet ze daarna weer op de plaat. Als ik de platen eruit haal inderdaad eerst de bakken eruit.
Ze zijn inderdaad kokend heet en zwaar. Nou hoef ik er niet enorm mee te zeulen, meestal pak ik ze op met hele lange handschoenen, waarin ik vaak nog een doek (of nog een handschoen) heb zodat je de vingertjes niet brandt, want EEN simpele ovenwant is niet genoeg. Heb na drie keer mezelf verbranden aan de deur ondertussen ook wel geleerd om niet met korte mouwen aan te bakken. Maar ik bak zelden op drie platen tegelijk, dus bij mij verhuizen de stoombakken naar de onderste plank. Dus goed inpakken, en niet te veel verplaatsen. Kinderen in de buurt van een hete rofco is zeker een slecht idee. Ik vind dat ook de randen van deuren wel heel heet worden als ie dicht is, en natuurlijk de dampsleutels, dus verboden terrein. Maar meestal gelukkig geen kleine kinderen hier bij de oven, en de beesten vinden het een ENG Ding, bijna nog enger dan een vuilniswagen :o vooral als de deur van de oven open gaat.

Dus kleinere platen, ja, niet extreem noodzakelijk, maar wel heel handig. Of ik de bestaande platen nu door kleinere zou willen vervangen weet ik nog niet, hangt ook een beetje van de prijs af.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Lezertje
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: za 25 okt 2014, 18:39
Locatie: Belgie

Re: Smallere bakplaten voor Rofco B40?

Bericht door Lezertje »

Het stoombakverhaal ken ik ondertussen ook, maar waarom zou je smallere platen willen ? Ga je na de stoombak (broodjes, baguettes ?) vet en suikerhoudende baksels maken ? Kan je dan toch ook op een los vel ?

Heb bij aanschaf vellen bovenop gekocht en die 5 cm kleiner gemaakt, stoombak op steen, vel ernaast. Met een (lekker) brede schietplaat haal je vel eruit of leg je een nieuw vel bovenop met je bereiding.

Schietplaat kan gerust een triplex of multiplex zijn waarvan 1 zijde licht aangeschuind is. Zoniet even velletje lichten en plaat eronderdoor schuiven,

Trouwens, je schreef B40, de B30'gers kunnen eenzelfde oplossing misschien gebruiken, en de kleinere ovens ook, maar dan nog smaller.

Bak ze warm :-)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Smallere bakplaten voor Rofco B40?

Bericht door lekkermelig »

Het is gewoon handig om bepaalde dingen op een bakplaat te maken, vooral kleinbrood en allerlei plakkerige zaken. Die laatste hebben geen stoom nodig, de eerste wel. Maar het is me al meerdere malen gebeurd dat ik vanwege de tijdplanning eerst iets zoals krentenbollen maak (zonder stoom, op een bakplaat) bij lagere temperatuur en daarna bijvoorbeeld desembrood (met stoom, zonder bakplaten) op hogere temperatuur. Dan is het wel erg handig dat je stoombakken al opgewarmd zijn, maar ze zitten behoorlijk in de weg.
Ben het wel met je eens dat je hetzelfde kan bereiken met grote schietplanken en kleinere bakvellen (heb ik ook, en velen met mij), maar je loopt er iets minder snel mee rond. Verder denk ik dat sommige dingen mooier bakken op alleen steen (dus zonder vellen en zeker zonder bakplaat).
Dus voor mij geen kleinere platen, maar ik snap de behoefte wel. Ik zou wel eens van die mooie gaatjesplaten willen zien, net als voor de Manz zoals deze bij ketex
Afbeelding, maar dan in de goede maat.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Smallere bakplaten voor Rofco B40?

Bericht door miesje1959 »

Een Rofco heb ik natuurlijk niet en achteraf voor mij ook niet erg geschikt.
Die hete bakken zou ik echt niet kunnen sjouwen, Bij de Manz hoeft dit gelukkig niet .
Toen ik de Manz kocht heb ik er ook een gaatjes plaat bij gekocht. Echt ideaal. Je maakt optimaal gebruik van de hete plaat en hoeft er niets in te schieten. Mijn broodjes werden ook te donker vond ik om ze rechtstreeks op de hete plaat ( wel met bakvel) te schieten.
Met de gaatjes plaat heb ik dit helemaal niet en is bovendien erg handig.

Maar nogmaals, hoe de situatie in de Rofco is weet ik natuurlijk niet.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Smallere bakplaten voor Rofco B40?

Bericht door Melinda »

Lezertje schreef:Het stoombakverhaal ken ik ondertussen ook, maar waarom zou je smallere platen willen ? Ga je na de stoombak (broodjes, baguettes ?) vet en suikerhoudende baksels maken ? Kan je dan toch ook op een los vel ?

Heb bij aanschaf vellen bovenop gekocht en die 5 cm kleiner gemaakt, stoombak op steen, vel ernaast. Met een (lekker) brede schietplaat haal je vel eruit of leg je een nieuw vel bovenop met je bereiding.

Schietplaat kan gerust een triplex of multiplex zijn waarvan 1 zijde licht aangeschuind is. Zoniet even velletje lichten en plaat eronderdoor schuiven,

Trouwens, je schreef B40, de B30'gers kunnen eenzelfde oplossing misschien gebruiken, en de kleinere ovens ook, maar dan nog smaller.

Bak ze warm :-)
Lezertje, het "probleem" is gelukkig al lang opgelost. ;) De smallere bakplaten heb ik kunnen bestellen bij Rofco en ik gebruik ze regelmatig. Ben er superblij mee.
Hoef dus nooit meer te sjouwen met superloodzware, loeihete stoombakken. :Z:

Bakvellen had ik ook al op maat gesneden, maar het is toch niet handig als er vettig- of zoetigheid uit je gerecht druipt, op de steen. Daarvoor is een bakplaat met opstaande randen toch handiger. Bovendien kun je er makkelijker koekjes op bakken. Die schiet je op een bakvel toch niet zo makkelijk in de oven.
lekkermelig schreef:Het is gewoon handig om bepaalde dingen op een bakplaat te maken, vooral kleinbrood en allerlei plakkerige zaken. Die laatste hebben geen stoom nodig, de eerste wel.
Schietplaten hebben wij op maat laten zagen bij de houthandel, heb ik elders een foto van gepost. Heel erg handig.
Rofco heeft die smallere bakplaten trouwens niet standaard. Er was toevallig nog iemand anders, die erom gevraagd had, dus ik had mazzel dat ik ze ook kon bestellen. :G
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Plaats reactie