Oven Ikea

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nina_Janssen
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 15:34

Oven Ikea

Bericht door Nina_Janssen »

Hoi Allemaal,

Ik heb een probleem met mijn oven, die nu ongeveer 3,5 jaar oud is.. ( en dus nog garantie heeft van de Ikea... :grin: ) Het is een hetelucht oven.
De oven verwarmt netjes voor, temperatuur klopt aardig met een losse thermometer die ik erin heb staan.
Maar nu komt het...
zodra ik mijn gerezen brood in de oven zet, zakt de temperatuur bijna 60 graden terug, en haalt dan ook absoluut de temperatuur niet meer die ik ingesteld heb. Ook gaat hij niet gelijk bijwarmen, wat je zou verwachten.... Duurt zeker een minuut of 5... als het niet langer is.

Heb al een monteur erbij gehad, en hij had het erover dat dit normaal (!) is...Dat ik iets lager moet voorverwarmen, en dan de oven uit moet zetten. Brood erin zetten, en dan weer aan en op de juiste temperatuur zetten. Dan zou het wel werken....
Heb helaas nog niet uit kunnen proberen ivm vakantie... Maar heeft iemand hier al eens van gehoord?
Of is het gewoon een fabeltje?
Vind het gewoon zo raar dat het zo lang duurt voor dat hij überhaupt weer gaat opwarmen.

Groetjes Nina
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Oven Ikea

Bericht door papagena »

Tja, ik ben geen oven expert maar in mijn oven daalt de temperatuur ook altijd behoorlijk wanneer ik er een brooddeeg in zet. Dat lijkt me op zich ook vrij logisch. Maar ik vind het monteursverhaal wel vrij typisch.
Word je brood niet goed dan?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Nina_Janssen
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 15:34

Re: Oven Ikea

Bericht door Nina_Janssen »

Op zich lukt het brood wel, maar naar mij idee is het tegenwoordig minder goed gebakken als in het begin.....

Groet Nina
Gebruikersavatar
Remer

Re: Oven Ikea

Bericht door Remer »

Hallo Nina,

Je hebt verschillende kwaliteiten ovens. De beste warmen snel op en hebben een hoog vermogen om de oven snel weer op temperatuur te krijgen na een temperatuurval. Een indicatie hiervoor is de tijd waarin een oven de ingestelde waarde bereikt. Die verschilt per oven. De een doet er dus lang over en de ander kort.
Het lijkt erop dat jouw oven een niet al te hoge capaciteit heeft als hij niet binnen de baktijd na een temperatuurval de oven op de ingestelde temperatuur krijgt. Het weer opwarmen tot de weer ingestelde temperatuur zal bij een goede oven slechts een kleine minuut duren.
Als pas na vijf minuten de oven gaat opwarmen als het brood ingebracht is, is dit niet normaal voor een oven. Die zou normaal vrij snel moeten aangaan. Zeg maar binnen een seconden of 10. Een en ander is afhankelijk van hoe snel de oven afkoelt. Dat is weer afhankelijk van de hoeveelheid warmte die de oven heeft opgeslagen.
De thermostaat werkt binnen twee grenswaarden. Bij de laagste gaat hij aan bij de hoogste uit. Het lijkt er dus op dat de thermostaat of één van de thermostaten (als er meerdere inzitten) kapot is of dat het gewoon aan de matige kwaliteit van de oven ligt.

Om te voorkomen dat de oven teveel afkoelt kun je de oven bij het voorverwarmen op een hogere temperatuur instellen. Na het plaatsen van het product zet je de oven terug naar de gewenste temperatuur.

Dat verhaal van de monteur lijkt mij op het eerste gezicht onzin. Een thermostaat hoef je niet eerst uit te zetten om hem goed te laten werken. De oven werkt niet naar behoren en dat moeten zij herstellen. In ieder geval dient de thermostaat gecontroleerd te worden als het zo lang duurt voordat het opwarmen begint. Dat is niet normaal en duidt op een defect.

Groeten Rick
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven Ikea

Bericht door lekkermelig »

Ben het wel redelijk met Rick eens. Maar binnen een minuut weer op de juiste temperatuur lijkt me wel heel snel, zelfs voor een goede oven. Om wat meer warmtecapaciteit in je oven te krijgen kan je natuurlijk ook met een broodbaksteen gaan werken. Die houden veel meer warmte vast, na openen van je oven zal ie ook eerder op temperatuur zijn. Maar als je oven niet direct weer gaat verwarmen als de temperatuur zo'n end daalt, kan je je inderdaad af vragen of er niet iets mis is met de thermostaat.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Nina_Janssen
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 15:34

Re: Oven Ikea

Bericht door Nina_Janssen »

Dank jullie wel voor de antwoorden. Ben blij dat ik dus niet de enige vindt die dit raar vind. Ga na mijn vakantie nog eens een poging wagen, en weer contact opnemen met de Ikea/reperateur.
Groetjes Nina
Plaats reactie