Mobiele oven en rijskast

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teunverrest
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 22:17

Mobiele oven en rijskast

Bericht door teunverrest »

Binnenkort zal ik me wat uitgebreider voorstellen, maar heb nu toch al een vraag.

Na de zomer ga ik beginnen met het geven van workshops brood bakken. Omdat ik nog zo'n 2 (!) jaar moet wachten tot ik een definitieve ruimte kan gaan inrichten in een monumentaal pand (moet eerst gerestaureerd worden), wil ik op verschillende locaties gaan starten met de eerste groepjes.

Ik wil wel gelijk starten met een goede oven en rijskast en zat gezien de ruimte de eerste jaren te denken aan een b20 en een rk30. Echter ik vroeg me af of iemand ervaring heeft in het regelmatig verplaatsen van deze apparatuur. Zelf zat ik te denken ze in te bouwen in houte kisten of flightcases, heb al even contact gehad met Rofco over de voorwaarden, oa in verband met warmteontwikkeling.

Kortom wie heeft er ervaring? Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mobiele oven en rijskast

Bericht door lekkermelig »

Tja,
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar als je nieuw op dit forum komt vinden we het toch wel aardiger als je je eerst even voorstelt voor je begint met vragen.
Vooral ook als je cursussen gaat geven, dat vinden we allemaal wel interessant.

Wat betreft die Rofco's. De ovens zijn loodzwaar, dus als je ze auto in, auto uit moet slepen heb je in ieder geval een laadklep of iets dergelijks nodig. Of een heel sterke rug. Wij hadden hier al moeite om ze binnen te krijgen over een drempeltje, omdat je te weinig tilruimte had. Maar met wat handige loopplankjes en dergelijke valt dat wel op te lossen. Ik denk dat met name de ovens niet zo heel schokgevoelig zijn, er zitten weinig bewegende delen in, maar ik zou er zeker geen houten bekisting omheen timmeren. En hoe vaak ga je er mee slepen? Als je klaar bent na een dagje cursus zijn je ovens nog lekker warm, warm genoeg in ieder geval om je handen te branden. Maar ik zou het gewoon eens bij Rofco informeren, ik ken hier op het forum alleen mensen die hun Rofco van de hal naar de keuken rijden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
teunverrest
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 22:17

Re: Mobiele oven en rijskast

Bericht door teunverrest »

Hi Wil

je hebt helemaal gelijk hoor. Ik ben deze week alleen in het buitenland en druk bezig mijn plannen scherp te krijgen. Volgende week zal ik me uitgebreid voorstellen.

Ik realiseer me ook dat met name het gewicht het grootste obstakel gaat zijn. Heb ook al even contact gehad met Mischa van Rofco en hij bevestigde, wat jij ook stelt, dat het transport zelf geen punt moet zijn. Hij kende ook iemand dit zijn oven in een foodtruck had ingebouwd.
Ik had inderdaad ook gezien dat er een aantal leden zijn die hun oven op wieltjes hebben gezet en er van de hal naar de keuken mee rijden, maar misschien zijn er ook andere leden die er wel eens mee op stap gaan. Mede een reden voor mij om voor een b20 te kiezen, die is zo'n 20 kg lichter dan een b30.

Volgende week meer van mij!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mobiele oven en rijskast

Bericht door Levinebaktbrood »

De oven blijft na het bakken erg lang warm. Ik moet er niet aan denken dat ik hem iedere keer zou moeten vervoeren. Ten eerste om het gewicht en ten tweede om de hitte. Nou is een B20 (die ik zelf te klein vind om workshops mee te geven) wel lichter dan de B40's die ik heb, maar het blijft een log ding. Zonder steekwagen niet te vervoeren en zoals Wil ook al zegt heb je een laadklep oid nodig. Inbouwen kan wel, maar dan moet er wel ruimte rondom de oven zijn ivm de hitte. De buitenkant van de oven wordt behoorlijk heet, je kunt je hand er niet op leggen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie