B40 of B30

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 23:46

B40 of B30

Bericht door Pascal »

Hoi, Ik overweeg een rotco B40 aan te schaffen, maar twijfel nog een beetje. Kunnen jullie mij vertellen wat het grootste verschil is met het bakken in een "normale" oven (thuis oven) en kun je er ook kleine brood en zachte bolletjes goed in bakken. is de rotco ook geschikt voor patisserie producten en wat is het verschil tussen de B30 en de B40.
Groetjes,

Pascal
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: B40 of B30

Bericht door lekkermelig »

Ik heb zelf een B40. Belangrijkst verschil tussen B30 en B40 is dat je een B30 na 7 a10 minuten op hoge temperatuur moet terugdraaien naar 50 C omdat het brood anders verbrand. Omdat de afstand bij een B40 tussen de bakvlakken groter is hoeft dat niet. Nou kan je met terugdraaien van de temp prima bakken, je moet alleen de oven daarna weer opwarmen voor de volgende batch, ook niet echt problematisch trouwens, tenzij je heel veel wilt bakken achter elkaar.
Een B40 is net even wat flexibeler, het is aan jezelf of je dat prijsverschil er voor over hebt.
Met bijna alle gewone ovens kan je ook prachtige broden bakken, vooral als je er een steen in legt en een goede voorziening voor stoom. Het voordeel van een rofco is de veel hogere capaciteit, je kan rustig 75 broodjes in een keer bakken, of 12 broden of drie plaatpizza's, goed voor 12 personen in een keer. Dan moet je wel ook een grote mixer hebben, anders wordt het aardig klooien om voldoende deeg te maken voor al die broden. Ik merk zelf dat de mixer echt de beperking is, ik bak eerder 3 x 4 broden achter elkaar dan 12 in een keer, dus meestal benut ik maar eenderde van de bakcapaciteit. Een Rofoc kan je ook heel heet opstoken, veel heter dan een gewone oven, dat is eigenlijk alleen voor pizza een klein voordeel.
Een nadeel van de Rofco's vind ik ook het stroomgebruik, ze vreten stroom, ook als ze al op temperatuur zijn, maar vergeleken met bijvoorbeeld een zuinigere maar duurdere Manz verdien je het verschil nooit terug. Ik hoor ook steeds meer verhalen dat de temperatuur regeling niet zo heel geweldig is tussen de verschillende bakvlakken, maar als je ooit in een houtoven gebakken hebt is ie best nog nauwkeurig hoor :-)

Ben je een fanatieke bakker en bak je veel, dan heb je vast veel plezier van een B40. Maar als je een goede normale oven hebt en hooguit twee broodjes tegelijk bakt, kan je je afvragen of je het geld aan een B40 wil uitgeven. Wij hebben zelf geen fatsoenlijke gewone oven en ik had een meevallertje toen ik mijn B40 wilde kopen, maar als ik nu kijk hoe vaak ik de volledige capaciteit benut weet ik niet of ik weer een B40 zou kopen. Maar spijt heb ik er echt niet van, voor feestjes en dergelijke is het ook waanzinnig handig.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: B40 of B30

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb eerst een B30 gehad en heb nu de B40. Achteraf gezien had ik meteen de B40 moeten kopen. Ik vind de B40 veel makkelijker in gebruik.

In een B30 (en de kleinere modellen) bak je altijd met dalende temperatuur. Je begint op een hoge temperatuur , bijvoorbeeld 230 C(afhankelijk van wat je bakt) en zodra het deeg begint te kleuren (tussen de 7 en 10 minuten) moet je de temperatuur terugdraaien naar 50 C. Doe je dat niet, dat verbrand het brood.

In een B40 kun je ook op constante temperatuur bakken, al draai ik in de praktijk de temperatuur vaak toch nog wat terug. Omdat de afstand tussen de bakvlakken hoger is kun je veel meer met de temperatuur 'spelen'.

Je kunt allerlei soorten brood bakken in de Rofco, dus ook klein brood/zachte broodjes.

Je kunt ook patisserie producten in de Rofco bakken, ik vind dat dat in de B40 beter gaat dan in de B30. Aangezien ik niet zoveel cakes/taarten/koekjes bak doe ik dat bijna nooit in de Rofco.

Het handige aan de B30 en B40 is dat je ook alleen het bovenste bakvlak kunt verwarmen. Handig als je niet zoveel in 1 keer bakt. Als je de hele oven wilt gebruiken is de voorverwarmtijd ± 2 uur, als je alleen het bovenste bakvlak wilt gebruiken dan is de voorverwarmtijd ± 1 uur.

Die voorverwarmtijd is voor mij ook een reden om, als ik maar 1 taart of cake bak, de Rofco niet te gebruiken. Mijn gewone oven is in ongeveer 15 minuten op temperatuur.

Ik zou zelf mijn gewone oven niet kunnen missen, de Rofco oven vind ik een aanvulling. Ik heb trouwens de Rofco's niet thuis staan, maar in mijn workshopruimte. Regelmatig bak ik thuis ook brood. In mijn oven thuis heb ik een steen liggen en daar bak ik dezelfde mooie broden als in de Rofco.

Als je per keer maar 1 of 2 broden bakt en je hebt ook een goede 'gewone' oven, dan is de aanschaf van een B40 een beetje zonde van het geld.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Pascal
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 23:46

Re: B40 of B30

Bericht door Pascal »

Alvast bedankt voor het uitleggen van de twee types rotco's. Is er een verschil tussen rotco en manz?
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Re: B40 of B30

Bericht door joop »

Manz is volgens mij een "droomoven"* maar.......
Je zou model 30/3 kunnen vergelijken met de B40.
2160 euro voor de rofco versus 3560 euro (prijslijst 2014) voor de manz..........
Dag "droom" oven voor mij ;B

http://www.manz-backoefen.de/haushalt_0 ... 68&lang=de
http://www.manz-backoefen.de/haushalt_0 ... 202014.pdf

*wat volgens mij voor de manz pleit:

- Mooier (is natuurlijk een bijzaak)
- Volledig rvs
- Veiliger, buitenkant word veel minder warm dan rofco (denk aan kinderen)
- lager stroomverbruik
- Duitse degelijkheid, groot bedrijf met meer zekerheid voor garantie en onderdelen
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: B40 of B30

Bericht door Melinda »

Prima commentaren van Levine en Wil. Helemaal mee eens.
Kleine aanvulling: ik heb in de B40 al verschillende keren (naast allerlei soorten brood) ook vlaaien, appeltaarten en koekjes gebakken. Gaat prima.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: B40 of B30

Bericht door lekkermelig »

Manz is natuurlijk een prachtige oven, ook omdat er mooie inbouwversies van zijn. Ze zijn behoorlijk zuinig in stroom, maar niet echt zuinig voor je portemonnee. Astrid heeft ooit een tweedehands op de kop kunnen tikken, maar dat is echt zeldzaam, nieuw zijn ze onbeschaafd duur. Het concept is ook iets anders, je hoort ze niet met stoom te gebruiken, omdat ze hermetisch afsluiten hebben ze vanzelf al veel vocht in het begin. De manier van bakken is ook iets anders.
Het is wel aardig om je te realiseren dat Manz een duitse oven is, en dat er op duitse blogs ook veel over geschreven is.

Een van de meest bekende hobbybakkers van duitsland gebruikt helemaal geen Manz, omdat hij het een veel te dure oven vind, en hij de prestaties van zijn standaard Siemens oven prima vindt, een inbouwoven van zo'n 600 euro zonder speciale toeters en bellen. Het enige speciale is dat de oven goed sluit en ook goed heet gestookt kan worden.

https://www.ploetzblog.de/tipps-und-tri ... ge-fragen/


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Pascal
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 23:46

Re: B40 of B30

Bericht door Pascal »

Ik heb de B40 aangeschaft en vandaag stokbrood in gebakken. Ik vroeg me af of alle broodsoorten een goed resultaat geven in de rotco zoals croissants.
Plaats reactie