Rofco B20

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Rofco B20

Bericht door apvangoud »

Dag allemaal!

Ik kan binnenkort een gebruikte Rofco B20 ophalen! Het 'thuisfront' is akkoord :D,

Ik begrijp dat je met een Rofco oven met dalende temperatuur moet bakken dus na +/- 10 minuten na het inschieten de temperatuur moet terugdraaien.

Hoe werkt dit bij kleinbrood? Die bakken natuurlijk een stuk korter dus dan meteen terugdraaien of juist helemaal niet?

Als er verder nog tips & tricks zijn dan hou ik me aanbevolen!

Alvast bedankt! :2th:
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Rofco B20

Bericht door apvangoud »

O sorry ik zie dat ik t in de verkeerde categorie heb geplaatst, wat dom! Had het in de gauwigheid niet in de gaten. Gaat natuurlijk om een oven en niet om een kneder.
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B20

Bericht door lekkermelig »

Hoi Aart,

Gefeliciteerd met je nieuwe oven, daar ga je vast veel plezier van hebben.
Ik heb zelf een B40, en dat is nou net de enige waar je niet perse met dalende warmte hoeft te bakken, maar het kan wel.

De reden om met dalende warmte te bakken: Na de korstvorming kan je in elke oven sowieso de temperatuur wat omlaag draaien, maar in een Rofco moet je wel. De verwarmingsspiralen zitten redelijk dicht boven je brood, dus als je oven bij gaat warmen omdat je de temperatuur constant wil houden zou het brood verbranden. Door de stenen vloer houdt een Rofco de warmte prima vast dus als je brood eenmaal begint te bruinen kan de verwarming uit.
Ik denk dat je met een B20 rustig na een minuut of 7-8 de temperatuur lager kunt zetten. Voordat je temperatuur echt serieus gedaald is, zijn je broodjes al gaar en verbranden ze in ieder geval niet.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Rofco B20

Bericht door apvangoud »

Dat is duidelijke info Wil, dank je!

Groeten,
Aart
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
jobwol
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 mar 2014, 13:39
Locatie: Doorn
Contacteer:

Re: Rofco B20

Bericht door jobwol »

Hoi Aart,

Kijk dat is nog eens een goed vooruitzicht. Ik heb zelf een Rofco B10 (een maatje kleiner) en bak er al jaren naar volle tevredenheid mee. In het begin is het wat uitproberen. Meestal start ik met voorverwarmen op 230 graden. Dat doe ik een minuut of 8-10 totdat het brood begint te kleuren (daar is dat mooie kijkglaasje voor). Op dat moment draai je de temperatuur terug naar 50 graden en zal het brood door de hitte van de steen verder gaar worden. Hoe lang is uiteraard afhankelijk van het gewicht van je brood. Luxe brood start ik meestal op een graad of 180. De laatste 10-20 minuten van je baktijd zet je de dampsleutels open zodat het vocht kan ontsnappen.

Het brood wordt het allermooiste als je het rechtstreeks op de steen bakt. Voor het inschieten gebruik ik meestal roggemeel; dat verbrand niet zo snel. Voor brood wat vet bevat of luxe brood (met vruchten of noten) zou ik een bakplaat gebruiken. De suikers en vetten branden in je steen en maken hem erg smerig. Wil je geen bakplaten gebruiken, dan gebruik je PTFE bakfolie. Gewoon bakpapier gaat niet werken omdat de steen te heet wordt.

Lasagneschotels zijn wat complexer in deze oven. Dat kan alleen als hij aan het voorverwarmen is omdat er anders geen bovenwarmte is en je geen mooi laagje op je ovenschotel krijgt.

Na verloop van tijd komt er een bruine aanslag op het kijkglas en op je ovendeur. Die kun je verwijderen met amoniak. Smerig klusje maar hij ziet er weer uit als nieuw. En verder gewoon heel veel bakken en plezier aan beleven.
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Rofco B20

Bericht door apvangoud »

Bedankt voor de tips Job! Daar kan ik zeker mee uit de voeten!
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco B20

Bericht door Levinebaktbrood »

Job, deze zinsnede is onduidelijk en klopt niet:
Meestal start ik met voorverwarmen op 230 graden. Dat doe ik een minuut of 8-10 totdat het brood begint te kleuren
De oven moet je voorverwarmen op 230 C. Dit duurt (afhankelijk van het model oven) 1 - 2 uur. Pas dan zet je het deeg in de oven en na 8 - 10 minuten (zodra het deeg gaat kleuren) draai je de temperatuur terug naar 50 C.

Dit snap ik niet
Lasagneschotels zijn wat complexer in deze oven. Dat kan alleen als hij aan het voorverwarmen is omdat er anders geen bovenwarmte is en je geen mooi laagje op je ovenschotel krijgt.
. Waarom zou dat niet kunnen als de oven al op temperatuur is?

De bruine verkleuring op het kijkglaasje kun je ook verwijderen met een scheermesje. Gaat makkelijker dan met ammoniak.

De oorspronkelijke vraag was hoe het bakken met klein brood gaat. In de B30 draaide ik bij zachte broodjes de temperatuur niet terug, want die hebben maar een minuut of 10 nodig. Bij kleine harde broodjes (die een langere baktijd hebben) draaide ik de temperatuur wel terug. Ik heb nu een B40 en dan hoeft terugdraaien niet (maar mag wel).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
jobwol
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 21 mar 2014, 13:39
Locatie: Doorn
Contacteer:

Re: Rofco B20

Bericht door jobwol »

Dat was inderdaad een te snelle stap en een denkfoutje. Goede aanvulling. ik zal de tekst aanpassen.

Die lasagne schotels krijgen bij mij geen lekker bruin krokant korstje als ik ze in een goed voorverwarmde oven schuif. Wellicht doordat de spiraal van de bovenwarmte niet aanstaat omdat het heet genoeg is?
Bear Teddy | Rofco B10 | http://bakkenbijjob.nl
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Rofco B20

Bericht door john-b-bak »

Wanneer de oven niet voldoende kleur geeft aan het product kun je misschien eens proberen met een iets lagere temperatuur te starten en n a het inovenen de bovenwarmte te stimuleren door de verwarmingsspiralen in te schakelen?!?
Succes
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Rofco B20

Bericht door apvangoud »

Inmiddels ben ik weeral een tijdje aan het bakken met de B20. Mooi oventje alleen wat wel opvalt is dat van de drie bovenste bakvlakken, de onderste verreweg het heetst lijkt te zijn en de bovenste het minst waardoor de bakresultaten ook wat uiteen lopen. Herkennen jullie dit?
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Rofco B20

Bericht door john-b-bak »

Ik heb vroeger tientallen ovens en vooral winkeloventjes gehad en ik kan je zeggen dat ze allemaal wel ergens afweken. Je moet echt met een oven leren bakken en zijn eigenaardigheden leren kennen.het voordeel van een hetere,onderste vloer is dat de warmte opstijgt en (theoretisch )de bovenste vloeren de warmte enigszins zullen overnemen .
Gebruikersavatar
apvangoud
Deegkneder
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 21 sep 2014, 10:18

Re: Rofco B20

Bericht door apvangoud »

Ja dat klopt, inmiddels bak ik er al wat langer mee en leer 'm zo zoetjes aan best aardig kennen :-) 't gaat al meer naar mijn zin in ieder geval!
Iedereen bedankt voor alle tips en rofco oven wijsheden! :2th:
Groeten,
Aart

Bear Teddy Varimixer - ATAG Stoomoven - Maxima 20 liter 2 snelheden spriaalkneder- Famag Grilletta 2-speed spiraalkneder - Maxima EPO XL 2 oven.
Plaats reactie