Bakken in B30

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gfk739

Bakken in B30

Bericht door gfk739 »

Goedemorgen mede-bakkertjes,

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een tweedehands B30. Ik ben er zooooo blij mee. Gisterenavond al direct enkele broden in gebakken en dit lukte perfect.

Ik heb alleen een vraag en ik lijk zo niet het antwoord te vinden in de zee van informatie die er beschikbaar is. Ik vind het gemakkellijk om een veel dingen achter mekaar te maken. Dus eerst een resem broden, dan kleine broodjes, dan een pizza,... Maar ik begrijp niet goed hoe ik dan moet omgaan met de temperatuur. Want nu laat ik de oven opwarmen op 230°, ik zet mijn broden er in als hij goed opgewarmd is, na 8 minuten zet ik de temperatuur op 50° en laat het brood verder bakken. Tot daar geen probleem. Maar wat als ik daarna nog broodjes wil bakken? Moet ik dan eerst de temperatuur terug verhogen naar 230°? Of kan ik blijven verder bakken op de restwarmte?

Kan iemand mij hier even mee verder helpen?

Alvast super bedankt!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken in B30

Bericht door lekkermelig »

Eerst weer een kwartiertje of iets langer opwarmen.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bakken in B30

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Eerst weer een kwartiertje of iets langer opwarmen.
Goed advies van Wil.
gfk739 schreef:Maar wat als ik daarna nog broodjes wil bakken? Moet ik dan eerst de temperatuur terug verhogen naar 230°? Of kan ik blijven verder bakken op de restwarmte?
In mijn Rofco (B40) stel ik de temperatuur in op 200 graden als ik 230 moet hebben. De bovenste steen wordt bij mij altijd 30 gr. warmer. Daar houd ik dus rekening mee.
Je zou kunnen opmeten hoe warm het wordt als je de klok op 200 graden doet. Dan weet je waar je rekening mee moet houden.
De instelling van mijn oven doe ik als volgt: linker knop 200 gr, rechter knop 210 gr. Dat is dus als ik een temp van 230 nodig heb.
Misschien dat je hier wat aan hebt. :G
En gefeliciteerd met je Rofco hè. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Bakken in B30

Bericht door stillekracht »

Inderdaad tussen de bak gangen in steeds weer op temperatuur laten komen.

Beginnen met het product dat de hoogste temperatuur nodig heeft en daarna steeds lager.

De bakvakken hebben niet gelijke temperaturen. Dus meten is weten.

Met de linker temperatuur knop verwarm je alleen het bovenste vak. Dat regelt de spiraal aan de bovenkant en de spiraal onder de bovenste steen.
Plaats reactie