Rofco b40 vraagje

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maverick
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 21:08

Rofco b40 vraagje

Bericht door Maverick »

Ik ben trotse eigenaar geworden van een rofco b40!
Vrijdag ga ik voor de eerste keer er brood in bakken.
Als test zou ik eerst eens enkel met het bovenste bakvlak werken, en 1 maal tegelijk 4 broden bakken.
Mijn vraag is nu als ik de temperatuur ook moet terug draaien nadat de korst bruin begint te worden
Of als ik de temperatuur gewoon op 200 graden kan laten staan voor de volledige baktijd.
Ik bakte altijd in een hetelucht oven maar denk dat in de rofco bakken nog helemaal iets anders is!
Ik kijk er al naar uit :D
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco b40 vraagje

Bericht door lekkermelig »

Het kan allebei.
Je kan waarschijnlijk bij 200 C bakken en dan de temperatuur zo laten, dat is in ieder geval wat Rofco zegt, en als ik Levine goed begrepen heb bij onze cursus vrijdag bakt zij ook vaak zo.

Ik bak zelf meestal meer met dalende hitte, dus beginnen bij 230, een minuut of 8-10 op dit temperatuur, dampsleuven open en dan de temperatuur terug naar wat lagers. Bijvoorbeeld 150, of zelfs naar 50. Ik denk dat dat niet zoveel verschil maakt omdat een Rofco niet heel hard afkoelt volgens mij. Belangrijk is dat de spiralen na die 10 minuten niet meer continu staan te gloeien, want dan wordt je bovenkant misschien te bruin,.
Ook daar weer een maar: bij broodjes kan je best op continu temperatuur bakken, bij vloerbroden mogelijk ook. Als je ( wat hogere ) busbroden bakt, zo ik zeker de eerste keer bijtijds de temperatuur omlaag draaien, omdat je bovenkant van je brood iets dichter bij de spiralen zit. Dat is precies de reden waarom je bijvoorbeeld een B30 altijd moet terugdraaien, daar is de afstand tussen de bakvlakken veel kleiner.

Succes,
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Pascal
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 23:46

Re: Rofco b40 vraagje

Bericht door Pascal »

Ik heb ook een rotco B40 en bak ook op constante temperatuur. Je hoef het niet terug te zetten. Als het te snel bruin wordt zet ik het terug naar 200/180.
Gebruikersavatar
Maverick
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 21:08

Re: Rofco b40 vraagje

Bericht door Maverick »

Bedankt voor de info :2th:
Plaats reactie