Bakken in de rofco B40

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 23:46

Bakken in de rofco B40

Bericht door Pascal »

Hoi, ik heb een rofco B40 en gebruik sinds kort alle drie dek van de oven. Ik merk dat bij mij de bovenste het mooist bakt en de middelste harder bakt (lijkt wel of de temp. hier hoger is dan bij de bovenste), terwijl het onderste dek heel bleek bakt. Zijn er hier nog meer forum leden die dit ondervinden en is hier iets aan te doen?

Tnx, Pascal
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bakken in de rofco B40

Bericht door Rik59 »

Ik heb het met mijn conventionele oven en wissel om de zoveel tijd..

Dus baktijd 50 min = 1 x 20 minuten + 2 x 15 minuten en hierin wisselen de drie etages...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken in de rofco B40

Bericht door lekkermelig »

Ik heb dat ook wel met mijn B40. Ik bak alleen niet zo heel vaak met drie etages, en het verschil is niet extreem groot maar je ziet het wel.
Het is ook niet heel verwonderlijk. er zitten meerdere spiralen in, en boven en onder zal je wat meer last van afkoeling hebben. Voel maar eens aan de buitenkant (de deur bijvoorbeeld) dan snap je dat er ook wel wat warmteverlies is.
Ik heb wel eens energiemetingen gedaan, zelfs als het ding al op temperatuur is stookt ie nog als een malloot door.
Ik weet niet precies waar de thermostaat meetpunten zitten, maar dat maakt ook vast uit.
De bovenste etage heeft spiralen boven en onder die etage, de middelste etage profiteert nog mee van de warmte van de onderste. Ik vermoed dat de middelste iets minder heet gaat bakken als je de temperatuur van de bovenste ook wat lager zet, of bijvoorbeeld de bovenste temperatuur een of meerdere minuten eerder terugdraait. Het is een beetje spelen met de knoppen om het verschil te compenseren, of je haalt bepaalde etages er iets eerder uit. Het blijft een relatief simpel apparaat, dus verwacht geen hele gedetailleerde temperatuur en vochtregeling.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakken in de rofco B40

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat heb ik ook met mijn B40. Ik zet de rechterknop (voor het middelste en onderste bakvlak) 10 graden hoger in. Dan wordt de warmte beter verdeeld over de twee bakvlakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Pascal
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 23:46

Re: Bakken in de rofco B40

Bericht door Pascal »

Het probleem is dat de bovenste mooi bakt en de middelste baker veel heter. De onderste bakt veel minder. Ik kan helaas de middelste en de onderste niet apart regelen, aangezien dat onder de rechter knopt valt
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakken in de rofco B40

Bericht door lekkermelig »

Toch maar eens proberen de bovenste iets lager te zetten. Den dat het wel helpt.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Pascal
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 23:46

Re: Bakken in de rofco B40

Bericht door Pascal »

Ik ga het weekend nog eens proberen, alvast bedankt voor de reacties :)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bakken in de rofco B40

Bericht door Melinda »

Levinebaktbrood schreef: ma 26 nov 2018, 16:24 Dat heb ik ook met mijn B40. Ik zet de rechterknop (voor het middelste en onderste bakvlak) 10 graden hoger in. Dan wordt de warmte beter verdeeld over de twee bakvlakken.
Dit is ook zoals ik het doe op advies van Levine. En het werkt bij mij goed.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Vraagje over managen van rijs tijden

Bericht door Bakben »

lekkermelig schreef:Een etage is makkelijker te overzien, maar met drie etages bakt het wel iets anders.
Met name de tweede etage bakt vaak wat donkerder, daar moet je wel wat voor corrigeren.

Ben wel benieuwd waar je moeite mee hebt, want ik vind zelf een Rofco B40 heel fijn bakken.

Wil
Het is zowiezo een fijn toestel.
Tis alleen in het begin wat wennen met de temperatuur, dat ding blijft dus gewoon door stoken en voor dat je het weet is het brood al goed bruin aan de bovenkant.

Ik ben er nog niet goed uit op welke temperatuur ik moet starten, en hoeveel graden de oven effectief heeft nadat al het brood er in zit.


Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje over managen van rijs tijden

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik stel de B40 in op 200/210 C, dan hoef ik de temperatuur niet of nauwelijks terug te draaien tijdens het bakken.

Je kunt ook met dalende temperatuur bakken. Dan zet je de temp op 230 C en dan na ± 12 minuten terugdraaien naar 50 C en de broden verder afbakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Vraagje over managen van rijs tijden

Bericht door lekkermelig »

Er zijn heel veel manieren waarop je met de Rofco goed kan bakken.

Ik stel hem voor de meeste broden in op 230 °C en draai dan na 9 minuten de boel terug naar 180 °C of zoiets. Misschien kan het net zo goed naar 50 °C maar daar is bij een B40 weinig reden voor, de boel brandt zeker niet aan. Tegelijkertijd zet ik de ventielen open.
Als ik broden met veel vet of suiker bak hou ik de temperatuur meestal een stuk lager, 190 °C of iets dergelijks en dan ook de temperatuur omlaag na een minuut of 9.
Maar elke Rofco bakt weer net ff anders, dus het is een beetje uitvogelen wat bij jou het beste werkt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Vraagje over managen van rijs tijden

Bericht door Bakben »

Dat zijn heel andere temperaturen als wat ik gisteren gebruikt heb...

Ik had de oven op 250 gr ingesteld, in de veronderstelling dat de temperatuur een 30 graden zou gezakt zijn nadat ik alles ingeovend had.

Ik heb 12 bus broden gebakken.

Dus dan kwam ik op ongeveer 220 gr uit, de bak temperatuur die ik nodig had.
Ik zette dus ook de thermostaten op 220 gr en nadat ik de oven gesloten had, waren de 2 groene lampjes aan gegaan.

Dan stookt de oven goed door, wat resulteert in een veel donkerdere boven kant. Het viel nog mee qua kleur, maar het was niet wat ik in gedachten had.

Wat ik me wel afvraag, jullie hanteren lagere temperaturen. Is de banktemperatuur dan ook niet te laag?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Vraagje over managen van rijs tijden

Bericht door lekkermelig »

Je ziet, Levine en ik bakken allebei weer op een compleet andere manier met exact dezelfde ovens.

De essentie van een Rofco is dat er een behoorlijk dikke steen in ligt die gloeiend heet is, en ook veel warmte opslaat. Als je je ovendeur opendoet zal de temperatuur wel eventjes omlaag gaan, maar zodra de deur weer dicht is is de boel weer in een mum van tijd op de goede temperatuur. De oven heeft een flinke thermische massa. Het heeft dus niet perse zin om op 250 te beginnen en dan naar 220 terug te schakelen. Als je begint op 230 en na 9 minuten terugschakelt zal je zien dat de temperatuur maar heel langzaam terugloopt.
In andere Rofco's moet je vooral zorgen dat de oven niet te vaak meer aanschakelt omdat de spiralen te dicht op de broden zitten, dan worden ze zwart. Bij een B40 is de afstand groter dus is het niet erg als de oven tussendoor bijverwarmt. Ik schakel terug naar 180, dat is vooral omdat ik daarna meestal nog meer ga bakken en dan maar heel kort bij hoef te verwarmen. Levine houdt de temperatuur gewoon constant iets lager en krijgt vrijwel hetzelfde resultaat.
Bij mij ziet dat er meestal zo uit, niet erg donker gebakken, want dat krijg ik klachten van mijn proefpanel
Afbeeldingveluws desem by Lekker Melig, on Flickr

Als je stokbroden bakt loont het wel om behoorlijk hoog te beginnen (en met veel stoom) voor een optimale dunne en krokante korst. Voor pizza stook ik de oven zelfs op tot 270 °C, gaat de temperatuur niet meer omlaag en krijg ik na een minuut of vijf een prima pizza (in mijn houtoven is dat in 2 minuten al klaar....)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje over managen van rijs tijden

Bericht door Levinebaktbrood »

Rofco adviseert de oven als je er brood in bakt niet hoger in te stellen dan 230 C en dan zodra het deeg begint te kleuren terug te draaien naar een lagere temp.

Ik verwarm in de meeste gevallen voor op 200/210 C, dan hoef ik de broden ook niet zo in de gaten te houden, ze verbranden dan niet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Pascal
Jongste bediende
Berichten: 48
Lid geworden op: di 13 okt 2015, 23:46

Re: Vraagje over managen van rijs tijden

Bericht door Pascal »

Ik bak ook met de B40. Ik verwarm de oven op 250 en zet terug na het inschieten van het brood naar 200/220. Ik bak de broden ongeveer 35/40 minuten. De korst wordt niet te bruin. De middelste deck bakt het hardst en de onderste dek bak minder hard. Ik bak 3 broden van 500 gram per etage.

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie