Nut regelbare boven en onderwarmte

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Nut regelbare boven en onderwarmte

Bericht door joop »

De afgelopen tijd heb ik een aantal vovens zitten bekijken.
Nu zijn er steenbakovens (of rvs bij manz) die verkrijgbaar zijn met regelbare boven en onderwarmte.
Kan iemand mij uitleggen wat de meerwaarde is van deze mogelijkheid?
Alvast bedankt!
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Re: Nut regelbare boven en onderwarmte

Bericht door joop »

Mijn vraag is niet duidelijk,volgens mij: ik bedoel dus de gescheiden temperatuur-regeling. bijvoorbeeld boven 250 graden en beneden 200 graden.
Heeft zoiets een meerwaarden bij broodbakken. Ben ik misschien vandaag toch weer een beetje duidelijker zo......
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
Brood bij Jessica
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 15 sep 2019, 16:13

Re: Nut regelbare boven en onderwarmte

Bericht door Brood bij Jessica »

Ik gebruik de regelbare boeven en onderwarmte proefondervindelijk op deze manier:
Oven met steen 1 uur voorverwarmen met hetelucht en boven en onderwarmte ongeveer 30 gr heter dan baktempratuur. Na het inschieten en vullen van desh stoom zet ik het eerste kwartier alleen de onderwarmte aan. Dan krijg ik een goede ovenrijs en brood mooi opengescheurd. Daarna de bovenwarmte erbij om het brood verder te garen en te kleuren.
Ik wil wel foto's toevoegen van de verschillen, maar ik begrijp dat ze dan al ergens online moeten staan en dat heb ik niet. Behalve op insta.

Groet Jessica
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Nut regelbare boven en onderwarmte

Bericht door lekkermelig »

Zodra je hier vijf berichten geplaatst heb kan je ook foto's uploaden. Foto's elders neerzetten is vaak makkelijker, bv via flickr. Daar hebben we ook wel instructies voor.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Re: Nut regelbare boven en onderwarmte

Bericht door joop »

@Jessica,
Dankjewel voor je reactie!
De vraag kwam bij mij op, daar de meeste broodovens geen gescheiden temperatuuur regeling hebben.
Gezien het feit dat hier op dit forum vele gelukkige rofco gebruikers zijn, die deze mogelijkheid niet missen, tenminste ik ben het niet eerder tegengekomen. Inmiddels heb ik gelukkig via het forum een Manz oven eigenaar eigenaar uitgebreid kunnen spreken, die een van de baketage heeft voorzien van een dubbele regeling. Zijn toepassing is voornamelijk voor andere gerechten dan brood. (Als ik het allemaal goed begrepen heb :D )
Maar op basis van jouw ervaringen kan ik me voorstellen dat het fijn is, om zo de mogelijkheid te gebruiken.
Ik had de hoop al opgegeven dat iemand zou reageren op een vraag van 2 juli, maar nogmaals dank!
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
Brood bij Jessica
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 15 sep 2019, 16:13

Re: Nut regelbare boven en onderwarmte

Bericht door Brood bij Jessica »

@Joop. Ik dacht al mss heb je er niet veel meer aan, maar andere forumlezers eventueel nog wel, dus daarom toch mijn antwoord.
Grt Jessica

lekkermelig schreef: vr 20 sep 2019, 13:11 Zodra je hier vijf berichten geplaatst heb kan je ook foto's uploaden. Foto's elders neerzetten is vaak makkelijker, bv via flickr. Daar hebben we ook wel instructies voor.

Wil
Dank je weer iets wijzer. De intructies van flickr had ik al gelezen. Maar ik wil niet graag nog meer plekken waar ik foto's heen moet zetten. Al die accounts overal :crazy:
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Nut regelbare boven en onderwarmte

Bericht door Frens »

lekkermelig schreef: vr 20 sep 2019, 13:11 Zodra je hier vijf berichten geplaatst heb kan je ook foto's uploaden. Foto's elders neerzetten is vaak makkelijker, bv via flickr. Daar hebben we ook wel instructies voor.

Wil
@Wil
Ik zou ook graag af en toe foto’s willen plaatsen om wat zaken te verduidelijken of baksels te laten zien (Baksels van Frens :lol:), kan ik deze dan nu toch ook uploaden vanaf mijn pc? Heb inmiddels al genoeg berichten zo te zien. :D
Heb het immers niet zo met Flickr, Instagram, Facebook en Co. :evil:
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Nut regelbare boven en onderwarmte

Bericht door lekkermelig »

Als je een nieuw bericht plaats, zie je onder het bericht een tabje Opties en een tabje Bijlagen. Bij het tabje bijlagen kan je foto's plaatsen.

Om eerlijk te zijn ben ik er geen fan van, het kost ons alleen maar heel veel extra webruimte, omdat iedereen van die grote foto's wil plaatsen, maar voorlopig laten we het nog wel in stand.

Het is natuurlijk een kleine moeite om een of ander flut account aan te maken bij flickr of anderen waar je alleen maar wat broodfoto's plaatst. Ik snap mensen hun privacy bezwaren wel, maar ik vermoed dat google allang veel meer van je weet dan jij ooit kan vermoeden. Ik heb laatst zelf eens ergens privacy gegevens opgevraagd, en ook al meld ik nooit wat ik doe. Ondanks wanhopige pogingen het zo ingewikkeld mogelijk te maken moesten ze de gegevens uiteindelijk toch verstrekken. Ae wisten aardig goed wat voor inkomen/huis/familiesamenstelling/auto enzovoorts ik had, en dat ik een eigenzinnige computertechneut was (stond bijna letterlijk zo in het profiel). Goede tip: koop geen auto, haal geen rijbewijs en koop zeker geen huis, dat helpt allemaal :-) want al dat soort gevoelige info is gewoon openbaar opvraagbaar.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie