Hufkens steen oven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakidee

Hufkens steen oven

Bericht door Bakidee »

Als alles goed gaat, komt volgende week mijn steenoven, een Hufkens steenoven. Ook uit Belgie. De oven heeft 2 ovenkamers, met een hoogte van 21 cm, beiden met een eigen deur met kijkvenster. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Hufkens steen oven

Bericht door CJ-Petra »

Even gegoogled, zo'n Hufkens steenoven ziet er ook goed uit.
Veel plezier ermee!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Levinebaktbrood »

Die oven ziet er idd ook goed uit. Beetje zoals de Rofco, maar dan anders ^)^.

Ik kijk uit naar je ervaringen ermee.

Veel plezier ermee!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakidee

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Bakidee »

Bakidee schreef:Als alles goed gaat, komt volgende week mijn steenoven, een Hufkens steenoven. Ook uit Belgie. De oven heeft 2 ovenkamers, met een hoogte van 21 cm, beiden met een eigen deur met kijkvenster. Ben benieuwd.

Tot nu toe heb ik nog niet laten weten hoe mijn ervaringen zijn. Kan ik nu wel doen, laat je er niet door afschrikken.

Toen ik de oven kreeg, bleken de deurtjes niet goed dicht te blijven. Ik mocht de oven wel gebruiken, hoefde niet te betalen en Mijnheer hufkens beloofde me zo snel mogelijk een nieuwe oven te brenegen.
Natuurlijk kon ik daarop niet wachten, en mijn man heeft een oplossing bedacht waarmee ik de deurtjes kan tegenklemmen.

Ondanks dus deze start heb ik geen negatief beeld van de oven. Ideaal werkelijk, 2 deurtjes. Ik kan continu blijven bakken, de themperatuur hoeft niet omlaag omdat de kamers horger zijn. Ik bak als het nodig eerst brood, daarna vlaaien of appeltaart, quiche. En als je dan een stoofschotel voorbereid en in een vuurvaste schaal doet, zet je die in de uitgeschakelde oven die lang warm blijft, en de volgende dag heb je heerlijk stoofvlees.

Ik werk nog steeds met de eerste oven, moet er soms om lachen hoe het eruit ziet. Mijnheer hufkens heeft me laten weten dat de nieuwe oven bijna klaar is. Als hij hem komt omruilen, mag ik hem 14 dagen proberen zónder te betalen. Als hij dan bevalt, kan ik hem betalen. Zoniet, komt hij hem weer zonder consequenties ophalen.

Mijnheer Hufkens maakt de oven zelf, niet in produktie, maar individueel handmatig in elkaar gezet.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Merlijn »

Ik word toch wel erg hebberig van al die beschrijvingen van prachtige ovens, mijn hete lucht inbouw gevalletje schiet dan toch wel erg tekort ;-) (blijf ik mezelf voorhouden) Wat me alleen stoort, is de 'geheimzinnigheid' wat betreft de prijs die rofco en ook de site van hufkens hanteren, waarom niet gewoon de prijzen erbij!? Ik wil toch echt wel weten waar ik aan toe ben en hoe lang ik mijn spaar varken zal moeten mesten voor de oven-bijl erin gaat :D En als het echt heel duur is, misschien toch maar eerst een Bear Teddy kopen :?:
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Bakidee

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Bakidee »

Als je ze een mail stuurt krijg je zeker extra info over de prijzen.
De Hufkens oven was 1480 euro incl. BTW in september, inclusief 2 bakplaten en 2 bakvellen.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Merlijn »

Dat is redelijk! Hmm samen met de Bear Teddy dus 2300 euro of iets in die buurt, dat wordt eind volgend jaar :-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Hufkens steen oven

Bericht door steenbakkertje »

Denk dat de Hufkens oven gewoon een Rofco kloon is .
Wat mij opvalt is dat er 1 thermostaat in zit m.a.w de twee bakvakken kan je niet onafhankelijk van elkaar instellen en dan zie ik het nut er niet van in om twee deurtjes te hebben (eeuuh het valt natuurlijk niet op dat ik een Rofco fan ben :rofl: )

Bij de grotere ovens zoals de B30 en B40 kan je de bovenste bakvlak (dat is 1 van de 3 )wel apart instellen maar het heeft maar 1 deur (denk dat het verlies van de warmte als je de deur open doet gering is daar de warmte in de stenen zit en niet zozeer in de oven )


En I love mijn Roffie :crazy: ( B20)

En ook Rofco (Belgie ) bouwt de ovens ook zelf en als je een e mailtje schrijf krijg je over het algemeen vliegensvlug antwoord !!!!
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Merlijn »

Dat geloof ik onmiddellijk, van dat vliegens vlugge antwoord, maar hij is vast duurder als de Hufkens.. En als ik het goed begreep een aanzienlijk stuk duurder ook nog! Al met al moet ik me voorlopig eerst maar op de BT richten, de oven komt wel als ik over een half jaar nog steeds vol plezier bak :-)
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hufkens steen oven

Bericht door lekkermelig »

Merlijn schreef:Ik word toch wel erg hebberig van al die beschrijvingen van prachtige ovens, mijn hete lucht inbouw gevalletje schiet dan toch wel erg tekort ;-) (blijf ik mezelf voorhouden) Wat me alleen stoort, is de 'geheimzinnigheid' wat betreft de prijs die rofco en ook de site van hufkens hanteren, waarom niet gewoon de prijzen erbij!? Ik wil toch echt wel weten waar ik aan toe ben en hoe lang ik mijn spaar varken zal moeten mesten voor de oven-bijl erin gaat :D En als het echt heel duur is, misschien toch maar eerst een Bear Teddy kopen :?:
Merlijn,

Zo geheimzinnig zijn ze helemaal niet hoor. Je vraagt gewoon per e-mail naar de prijzen, en een half uur later heb je ze. Ik heb zelf eind mei de prijzen opgevraagd, en ik geloof niet dat ik een geheimhoudingsverklaring heb getekend.
Ter info:
Een B10 met twee bakvlakken was 1080, een B20 1350 en een B30 1730. Daar komen nog wat losse dingen bij zoals bezorgkosten. Stoombakken (niet noodzakelijk als ik anderen beluister) zijn extra, bakplaten weet ik eigenlijk niet, zo ik nogmaals moeten vragen. Maar ga ze gewoon mailen, je verplicht je tot niets. Een oven koop je tenslotte niet in een dag. Maar het is wel een stuk makkelijker dan een in je tuin bouwen, want dan ben je zo twee maanden verder ;-) en je moet leren houthakken :rofl2:
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Merlijn »

Tja, op zich heb je gelijk, maar goed bruintje moet het ook kunnen trekken niet waar :-) En houthakken is geen optie voor mij ik heb reuma, dus die buitenoven had ik allang uit mijn hoofd gezet, hoe aanlokkelijk het ook is (ook gezien de lage kosten vergeleken met de Rocfo en de Hufkens) ^)^ Ik doe het voorlopig nog wel met 1 brood per keer..
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Hufkens steen oven

Bericht door bakkerdick »

Dag allemaal,

Over de prijzen kan ik nog het volgende melden. Rofco stond een paar maanden geleden op 'het Voedingsalon' in Brussel, en hanteerde daar beursprijzen. De door 'Lekkermelig' genoemde bedragen herken ik als de brutoprijzen die men daar ook op mijn foldertje schreef. Op de beurs zou de B 20 1250 euro kosten in plaats van 1350, de B 30 1610 in plaats van 1730, en van een KN4 kneder neemt Rofco op de beurs afscheid voor 920 euro in plaats van de standaardprijs van 995 euro.

Voor de snelle beslisser: Er is nu, van 1 tot 9 december, een voedingssalon in Antwerpen ( info: www.voedingssalonantwerpen.be ) waar Rofco ook staat (Paleis 2, stand 2117) en waar die beursprijzen weer zouden worden gehanteerd, zo is mij in Brussel verteld. En anders komt er nog wel een keer een beurs...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Ballie »

Goeie info Dick. Voor de liefhebbers, koopjesjagers en de twijfelaars is dit een uitgelezen kans om deze apparaten voor een iets lagere prijs aan te kunnen schaffen. Daarnaast is het natuurlijk altijd leuk om eens over zo'n beurs te slenteren.

Overigens ook nog welkom op het forum.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Hufkens steen oven

Bericht door bakkerdick »

Dank, ik ben overigens liefhebber, koopjesjager en twijfelaar!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Ballie »

En dus te vinden op de beurs?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Hufkens steen oven

Bericht door bakkerdick »

Als het even kan ga ik die kant nog op, er is een onvervuld verlangen naar een oven waar ik wel stoom in kan blazen, onze Siemens oven heeft onlangs een nieuw gloeielement gekregen omdat het oude element was doorgeroest. Iemand (ik?) had blijkbaar te vaak en te veel water in de oven laten verdampen. Ik zie dat ik ben gepromoveerd/gedegradeerd tot stofhapper. Het zij je vergeven
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hufkens steen oven

Bericht door Ballie »

Och, dat is een dingetje van het forum, na een bepaald aantal berichten wijzigt je rang en komt er een ander plaatje bij te staan. Stelt verder niets voor en heeft nergens invloed op.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie