Waar op letten bij broodoven / pizzaoven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
crnib
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 02 aug 2019, 15:34

Waar op letten bij broodoven / pizzaoven

Bericht door crnib »

Ik wil in mijn tuin een broodoven / pizzaoven maken of kopen. Hebben jullie ervaring hiermee, en wat zijn de valkuilen die ik moet mijden?

Welke type stenen moet ik nemen, welk type leem, het wordt een houtgestokte oven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waar op letten bij broodoven / pizzaoven

Bericht door lekkermelig »

Uit jouw verhaal concludeer ik dat je een leemoven wil bouwen en geen steen oven?

Ik heb zelf een oven van klei/zand (oftewel leem) in de tuin staan die ik zeven jaar gelden gebouwd heb. Ik heb dat proces redelijk uitgebreid beschreven op mijn zwaar verwaarloosde blog™ .
http://www.lekkermelig.nl/kleioven-1-om-te-beginnen/

Naast alle informatie die je daar vindt nog een paar opmerkingen:
* Een steenoven is vele malen duurder dan een klei/leem oven. Denk aan een paar honderd euro vs een paar duizend euro, zeker als je alle materialen en gereedschap meetelt.
* Steenoven is veel degelijker, minder gevoelig voor het weer.
* Hoe vaak denk je de oven te gebruiken? Ik gebruik mijn houtoven nu vrijwel alleen voor een paar keer pizza per jaar. Brood bak ik heel af en toe wel in de houtoven, maar in mijn Rofco gaat dat vele malen beter, en vooral het is veel eenvoudiger. Neemt niet weg dat ik het nog steeds erg leuk vind om brood in een houtoven te bakken. Om deze redenen ben ik blij dat ik geen duizenden euro's aan een steenoven uitgegeven heb, mijn kleioven voldoet ook aardig.
* Het book Build your own earth oven van Kiko Denzer is buitengewoon nuttig als je een klei/leem oven wil bouwen.
* Hou voldoende ruimte vrij rond je oven om spullen neer te zetten. Altijd handig om ongebakken pizza's of ingredienten te kunnen stallen of zelfs ter plekke je pizza's te bereiden. Nog handiger als dat onderdeel is van je ontwerp.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie