Ik had jullie beloofd eea. te laten zien aangaande de bouw van mijn hobby-bakkerij. Bijgaand een collage van wat ontwikkelingen in de afgelopen periode.
In het weekeinde van de 15e februari begonnen met uitgraafwerkzaamheden in onze schuur en afgelopen weekeinde (21e maart) eerste bakactiviteiten kunnen starten. Morgen (donderdag de 25e maart) wordt de Rofco B40 bezorgd vanuit België (vanwege Cornona mocht ik hem afgelopen weekeinde niet meer zelf uit België ophalen). Ook ontvang ik morgen de eerste pallet met biologische meelproducten al. Dat wordt volop genieten!
De bouw van de bakkerij had ik strak en goed gepland, veel zelf gedaan, materialen hergebruikt en een paar zaken aan de aannemer uitbesteed. Belangrijk onderdeel was de installatie van een 5-groepenkast met alvast nog een krachtstroomgroep (je weet maar nooit). De Rofco B10, Rofco B40, de beide Mecnosud kneders (IM5AM en IM12AM) en de elektrische boiler zitten allemaal op een aparte groepen. De verlichting, afzuiging, verwarming, rijskast (MEC L864.1), broodsnijmachine, koelkast en koffiemolen voor Havermeel te maken zitten allemaal op 1 groep. Leuk voor diegenen die meer willen weten en wellicht ook een thuisbakkerij overwegen?
Alles op stroom …? Inderdaad ja, met het verdwijnen van de Salderingsregeling kan het geen kwaad om ons ‘teveel’ aan opgewekte stroom (en dat is veel) zélf op te gebruiken. Maar dat is weer een heeeel andere tak van sport.
Vooralsnog beperk ik mijn broodbakactiviteiten tot het maken van forse (ca. 1.125 gr.), biologische volkoren tarwe/rogge (80/20) broden die in de buurt gretig aftrek vinden. Eind maart, 1e week april wil ik in de weekenden écht gaan leveren. Mijn bakkerij werkt overigens compleet met een zg. Voedselveiligheidsplan (HACCP gecertificeerd). Het blijft bij afhalen en geen verkoop aan de deur.
Wanneer het goed loopt denk ik er ook over om op zaterdagen ambachtelijke stokbroden te gaan bakken met Frans, biologisch T65 bloem. Maar nu nog even niet, ... moet wel een hobby blijven natuurlijk
Voor vragen kun je mij altijd een PB of een emailtje sturen.