Oven? Welke van deze twee?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Recentelijk heb ik me hier aangemeld omdat ik een oude hobby, het bakken van brood weer heb opgepakt. Momenteel ben ik beperkt tot een Dutch oven. Het is wel de bedoeling dat er een electrische oven komt. Ik heb me er enigszins in verdiept, maar aangezien ik een volslagen leek ben op dat gebied doe ik een beroep op de ervaringsdeskundigen die hier aanwezig zijn. Vanwege de prijs valt de Rofco dan ook af.
Mijn oog is gevallen op de volgende twee types waarvan ik de foto's helaas niet geplaatst krijg. Wat vinden jullie hiervan? Ik sta natuurlijk ook open voor andere mogelijkheden.

Itimat 60 liter. Verbruik 1622 watt. Onder- en bovenwarmte waarvan de temperatuur niet onafhankelijk van elkaar in te stellen is. Maximaal 300 gr. C.. Buitenmaten hoogte 31 cm, breedte 58 cm, diepte 43 cm. Binnenmaten zijn niet bekend. Prijs € 110,-
Van hetzelfde merk is ook een 35 liter versie beschikbaar. De binnenmaten daarvan zijn breed 32 cm en diep 30 cm. Vermogen 1300 watt. De temperatuurinstelling wordt daarbij niet vermeld in graden maar in streepjes. De rest hetzelfde als de 60 liter versie. Prijs € 67,50

Deze is dan een stuk duurder, € 277,87. Aangezien deze uit China komt zullen daar circa € 75,- bijkomen aan inklaringskosten en btw. Totaalprijs is dan circa € 350,-
Het gaat om een z.g. pizza oven die toch nog redelijk hoog is. Binnenmaten 35x35x20 cm met een temperatuurbereik van 50-350℃. De boven- en onderwarmte is onafhankelijk van elkaar in te stellen. Het vermogen is 2000 watt. Op de vloer van de oven ligt een hittebestendige steen . De inhoud is 21 tot 30 liter. Jammer dat de transportkosten, circa € 135,- de oven erg duur maken. Als de kleinste maat Rofco oven in een goede gebruikte staat voor circa € 350,- te koop zou zijn zou daar zeker mijn voorkeur naar uitgaan.

Mijn voorkeur gaat uit naar het bakken van vloerbroden, al zal ik ongetwijfeld ook wel busbroden gaan maken.

Jullie adviezen worden erg op prijs gesteld, waarbij ik voor andere mogelijkheden uiteraard ook open sta.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Vitamine C »

Zelf plezier gehad van het merk Bestron voordat ik inbouw oven had. Zou goed kijken naar de hoogte, dat is wel belangrijk bij broodbakken en uiteraard boven en onderwarmte. Voldoende vermogen zodat de steen sneller is opgewarmd.

21 tot 30 liter lijkt me erg klein

Kan je geen inbouw oven doen, kwaliteit toch wel stuk beter
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Voor een beter beeldvorming heb ik de in China verkrijgbare oven de gegevens geplakt.

https://nl.aliexpress.com/item/4000093 ... 3iti&mp=1
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Vitamine C »

Producten uit China zijn wel wat onveiliger/ niet altijd ce gekeurd. Vraag me af of dat slim is bij oven.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Vitamine C schreef: vr 27 mar 2020, 22:39 Producten uit China zijn wel wat onveiliger/ niet altijd ce gekeurd. Vraag me af of dat slim is bij oven.
De oven is dan wel CE gekeurd, maar dat zegt verder niets over de duurzaamheid en de kwaliteit van de gebruikte materialen. Een miskoop van enkele Euro's is nog te overzien, maar een eventuele miskoop bij dit soort bedragen wordt het gelijk een heel ander verhaal. Met dit in mijn achterhoofd en om een teleurstelling te voorkomen begin ik steeds meer te denken aan de Itimat 60 liter die gewoon in Nederland te koop is. Deze heeft dan wel een minder vermogen (1622 watt) en niet de onafhankelijk van elkaar in te stellen onder- en bovenwarmte. Dit laatste vind ik dan wel weer jammer. Al verwacht ik met het oog op temperatuurverlies dat ik met een op maat gemaakte stenen plaat ook aardig in de goede richting kom.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik zou zelf nooit bij AliExpress een oven kopen, überhaupt niets elektrisch. De afwerking is vaak bedroevend slecht en gevaarlijk in gebruik. Als er iets mee is dat heb je niks om op terug te vallen.

Tip: koop de oven niet te klein en omdat je vloerbroden wilt gaan bakken is het verstandig om eerst uit te zoeken of er een pizza-/broodbaksteen in gelegd kan worden en of je met stoom kunt bakken.

Of wellicht nog wat doorsparen en voor een betere gaan. Bij Bakkerijwereld verkopen ze ook losse ovens (in verschillende formaten), daar zit al een steen in. Prijzen weet ik niet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door lekkermelig »

De ovens van bakkerijwereld zijn wel een stuk duurder. 700 euro staat er op de site. Dat is wel een flinke prijs maar deze ovens zijn volgens mij wel wat flexibeler dan een gelijjkgeprijsde Rofco B5, en ze hebben een minder langwerpige bakvloer.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Bedankt dat je Bakkerijwereld even hebt aangehaald Levine. De kogel is uiteindelijk door de kerk en heb de home edition oven bij hun besteld. Deze heeft een vloeroppervlak van 40 x 40 cm. Het heeft onder en bovenwarmte die onafhankelijk van elkaar ingesteld kunnen worden. In tegenstelling tot de Rofco B5 heeft deze geen stoomfunctie. Dat dien ik op te lossen met een waterbakje. De broodbaksteen is dunner (1,5 cm) dan die van de Rofco waardoor deze sneller op temperatuur komt. Gelet op mijn situatie, twee broden per week lijkt me dat een voordeel. Zou wel fijn zijn als er twee 1600 grams broden in kunnen. En zo niet dan maken we ze maar wat kleiner.

Ik heb net jouw boek " brood uit eigen oven" ontvangen. Het ziet er keurig uit en ga me daar de komende dagen in verdiepen.

Bedankt voor de adviezen.

https://www.bakkerijwereld.com/conten ... e-edition
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Levinebaktbrood »

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik heb weleens gebakken in die oven en dat ging uitstekend.

Nog even een opmerking over de Rofco ovens: deze hebben geen stoomfunctie. Er wordt gewerkt met aparte bakken om stoom mee te creëren.

Leuk dat je 1 van mijn boeken hebt gekocht :) . Veel bakplezier!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door lekkermelig »

Gefeliciteerd! Ben wel benieuwd naar je bakervaring met deze nieuwe oven. Ik heb zelf een B40 staan (eigenlijk veel te groot en meer geschikt voor een heel weeshuis, maar wel mooie resultaten). In het verleden heb ik wel een uitgebreide speurtocht naar een oven met steen gedaan, en als deze er toen geweest was had ik hem zeker in de overwegingen meegenomen. Met steen, goed heet te stoken en sneller op te warmen. Klinkt allemaal behoorlijk goed :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Vandaag zijn ze de oven komen brengen. Helaas de gelegenheid nog niet gehad om hem uit te pakken. Dat wordt morgen. Van de resultaten zal ik hier zeker melding van maken. Al moet ik eerst nog wat materialen aanschaffen zoals bakblikken en rijsmandjes. Ook daar heb ik een aantal vragen c.q. wat hulp bij nodig. Die zal ik stellen in een nieuw topic: rijsmandjes en bakblikken. Een inschieter ga ik volgens voorbeeld op dit forum zelf maken.
Gebruikersavatar
Jay-R
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 20:11
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Jay-R »

Ben heel benieuwd naar jouw ervaring met deze oven.
Ben zo zijdelings ook aan het kijken naar een andere oven.
Het grote voordeel van mijn huis tuin en keuken oven is, dat die te programmeren is waardoor ik ‘s morgens een opgewarmde oven heb en gelijk het brood erin kan gooien.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Ik heb de oven nu een aantal maanden en de bakresultaten zijn uitstekend. Vloerbroden heb ik nog niet erin gebakken. Ik wil eerst het bakken in busbroden goed onder de knie hebben. En ik moet zeggen dat dat aardig lukt. Er passen drie blikken in, maar vanwege het stoombakje beperk ik dat tot twee blikken. Ik heb wel nog enkele bakplaten nabesteld om broodjes op te bakken. Dat gaat ook uitstekend. De onafhankelijk van elkaar instelbare onder- en bovenwarmte vind ik bijzonder prettig en heeft zeker een toegevoegde waarde bij het bakproces. De bovenkant wat temperen voorkomt een te bruine bovenzijde. Althans, dat is mijn ervaring tot nou toe.
Het is een robuust apparaat wat na circa 15 minuten op temperatuur is. De oven is goed geïsoleerd waardoor de warmte lang vastgehouden wordt. Verwacht geen extra tierlantijntjes zoals dat de oven te programmeren is zodat deze bakgereed is als je op staat. Dat zit er allemaal niet op. Een aan/uit knop, twee temperatuur instelknoppen en een knop voor de verlichting. Naast een thermometer heb je het dan ook gehad.
De oven is hoog genoeg om er een gietijzeren pan in te zetten waar je je brood in kunt bakken. Al heb ik dat nog niet geprobeerd, ik ga het zeker eens proberen.
Ik ben dan ook erg tevreden over deze oven.
Gebruikersavatar
Jay-R
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 20:11
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Jay-R »

Dank voor de review!

15 min is wel snel, is dan de vloer ook al helemaal warm?
Ben zeer benieuwd naar de vloerbroden, gebruik nu zelf een pizza steen.

Wat overigens prima werkt.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Jay-R schreef: za 12 sep 2020, 07:47 Dank voor de review!

15 min is wel snel, is dan de vloer ook al helemaal warm?
Ben zeer benieuwd naar de vloerbroden, gebruik nu zelf een pizza steen.

Wat overigens prima werkt.
Ik ben uit gegaan van wat de thermometer aangeeft. Kan zijn dat de steen nog niet volledig opgewarmd is. Mijn antwoord moet ik dus schuldig blijven. De eerstvolgende keer als ik ga bakken zal ik de temperatuur van de steen opmeten.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door dirkjanl »

Lees vandaag dit draadje, Joannes,zou je wat foto's willen maken en hier plaatsen? Ik ben erg benieuwd naar de binnenkant en kan tot nu toe geen afbeeldingen of video's vinden. Overweeg ook deze oven, de BW home-edition, aan te schaffen.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door lekkermelig »

Je kan natuurlijk ook gewoon de leverancier eens om info vragen.
Alhoewel een plaatje van een volle oven of de broden die eruit komen natuurlijk ook erg mooi is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Levinebaktbrood »

dirkjanl schreef: wo 08 jun 2022, 14:52 Lees vandaag dit draadje, Joannes,zou je wat foto's willen maken en hier plaatsen? Ik ben erg benieuwd naar de binnenkant en kan tot nu toe geen afbeeldingen of video's vinden. Overweeg ook deze oven, de BW home-edition, aan te schaffen.
Op de website van de leverancier van de BW home edition staan foto's van de oven, ook van de binnenkant. Als je meer info over de oven wil hebben dan je het beste de leverancier, Jan van Snippenberg, mailen of bellen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door dirkjanl »

Dank Levine en Wil, foto's op de site gezien, maar ik zoek ook graag foto's van mensen die de oven in gebruik hebben, hoe het er in het echt uitziet, inclusief een brood of blik. Van de Rofco B5 heb ik dat gezien en dat geeft net even dat beetje extra info. Als ik verder in mijn besuitproces ben zal ik vast ook met de leverancier bellen, misschien ga ik dan wel langs als dat kan.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door lekkermelig »

Ik wil ook wel eens een plaatje zien van een volle oven. En wat eruit komt natuurlijk.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Ik heb afgelopen week gebakken en bak volgende week weer vier broden. Ik zal zorgen voor een fotoreportage.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door Joannes »

Hier de beloofde foto's.
Tweede rijs. Na 45 minuten zet ik de oven aan en verwarm voor tot 240 graden. Deze temperatuur wordt behaald in 15 tot 20 minuten.
DSC05887.JPG
Zodra ik het brood op de plaat geplaatst heb draai ik de boventemperatuur terug naar 200 graden en de ondertemperatuur naar 180 graden. Hogere temperaturen geeft een verbrande bodem en een te donkere bovenkant. Bij busbrood bak ik twee broden per keer en gebruik dan een stoombakje. Deze keer heb ik bij de vloerbroden de wanden besprenkeld met water via een kwast.
DSC05890.JPG
Er passen drie busbroden in of twee vloerbroden.
DSC05892.JPG
DSC05893.JPG
De twee achterste broden hebben 30 minuten gebakken. Ik vond ze wat aan de donkere kant en de voorste heb ik 25 minuten gebakken, vind ik persoonlijk beter.
DSC05895.JPG
Ik ben tevreden met deze oven en bak dan ook met plezier. Ik bakte altijd broden van 800 gram. Vanavond voor de afwisseling eens 600 grams broden gebakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door dirkjanl »

Mooi! En bedankt, ook voor het begeleidende tekst.
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven? Welke van deze twee?

Bericht door lekkermelig »

Leuk! Mooi overzichtje!
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie