Gebruik Rofco B10

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Gebruik Rofco B10

Bericht door JEPEDEWE »

Beste allemaal,
Ik overweeg een Rofco B10 oven te kopen
Toch zijn er een paar dingen niet echt duidelijk:
De oven heeft 2 stenen, ik zou dus 2 stoombakken moeten hebben om op de 2 niveaus stoom te produceren... correct?
Nu, voor zover ik de procedure begrijp
Je zet de oven aan op bvb 220° met de stoombakken er in
De oven is op temperatuur
Ik leg de broden op de steen en giet water in een van de stoombakken...
Ik krijg dus onmiddellijk stoom op bvb het bovenste "verdiep"... ik sluit natuurlijk onmiddellijk de deur...(denk ik dan)
wat met de 2de stoombak?
Doe ik dan een paar ogenblikken later hetzelfde met de stoombak op het "onderste verdiep" of profiteert dit mee van de stoom van het bovenste?

Wat is de bedoeling van die dampsleutels? Kan iemand hier wat meer uitleg over geven?

Met dank
JP
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door Levinebaktbrood »

Je hebt inderdaad 2 stoombakken nodig. Die verwarm je mee tijdens het opwarmen van de oven (1 - 2 uur). Deeg op de stenen en water in beide stoombakken gieten. Deur dicht. Je moet er wel rekening mee houden dat je ruimte verliest door de stoombakken. Het bakoppervlak wordt dus kleiner.

De dampsleupel zet je ± 10 minuten voordat de broden klaar zijn open. De stoom moet uit de oven zodat de broden een knapperiger korst krijgen.

In de B10 bak je altijd met dalende temperatuur. Voorverwarmen op bv. 230 graden, deeg in de oven en zodra het deeg kleur krijgt (na 8 - 12 minuten) draai je de temperatuur terug naar 50 graden en laat je het brood verder bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door JEPEDEWE »

Begin deze week is mijn ROFCO oven aangekomen en de eerste broodjes zijn gebakken... super (hoop ik, ik moet ze nog aansnijden)
Toch een vraagje
Hoe krijg je een brood dacht achteraan staat, op een handige manier uit de oven zonder je handen te verbranden...
Zou de broden eventueel op een bakplaat kunnen zetten maar met die stoom-toestanden kunnen die er niet in natuurlijk
Met dank
JP
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door Levinebaktbrood »

Ovenhandschoen aan en dan met een schietplankje of taartschep de broden uit de oven halen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door Rik59 »

Er zijn langere pizzascheppen te koop bij bol vanaf 30€ ... 80 cm...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door lekkermelig »

Een redelijk lange ovenhandschoen met een triplex plankje/schietplankje zou meer dan voldoende moeten zijn. Die lange handschoen is geen overbodige luxe omdat de rand van een Rofco nogal heet wordt, en daar zit je snel tegenaan.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door JEPEDEWE »

Goeie morgen bakkers
Ik durf de vraag haast niet te stellen maar,
De broden die ik in de Rofco bak, komen er anders uit dan in mijn gewone bakoven van vroeger
Ik heb de indruk dat ze aan de bovenkant (net niet) verbrand zijn en toch niet lang genoeg in de oven gestaan hebben.
Nu is mijn vraag;
Bak ik de broden te warm (220°), of kan het zijn dat ik teveel stoom (hoeveel stoom geven jullie), of moeten de broden er sowieso niet zo lang in (ik reken op 30 min... na 20 min doe ik het dampklepje open)
Ik had ook de indruk dat de broden bovenaan harder gebakken waren dan onderaan in de oven (was wel een ander soort brood dus, misschien ligt het daar aan)

kortom... tips en ervaringen met de oven zijn welkom
Dikke bedankt
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door Vitamine C »

Geen rofco bezitter.

Maar hoe lang verwarm je de oven voor? Het lijkt mij zo uit je verhaal dat de stenen nog niet voldoende zijn verwarmd.
Doe je met dalende temp zoals levine aangeeft, anders verbrand de bovenkant.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door lekkermelig »

Een Rofco moet je lang voorverwarmen, minimaal 1,5 a 2 uur op 230 °C. Na het inschieten kan je stomen, ventiel dicht. Na ongeveer 9 a 10 minuten begint de bovenkant aardig te bruinen. Dan mag het stoomventiel al weer open (stoom is vooral nuttig in het begin) en schakel je helemaal terug naar 50 °C. Na een minuut of 35 a 40 zijn je broden goed, afhankelijk van de grootte.

Alle rofco's behalve de B40 bakken alleen met afvallende warmte. Als je ze na het begin hoog laat staan worden je broden veel te zwart omdat de spiralen relatief dicht op het bakvlak zitten.

Volgens mij is dit de standaardwerkwijze bij een B10. Ik heb zelf een B40 en daar doe ik min of meer het zelfde. Heet opstoken en na 9 minuten ventielen open en de temperatuur omlaag.

Succes!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door JEPEDEWE »

Ik las ook dat je met dalende temperatuur moest bakken, maar ik had de oven nog nodig voor een volgende bak, dus heb ik de temperatuur niet laten dalen..
Hoe doen jullie dat dan concreet?
Thermostaat op 50 zetten, temp laten dalen en dan opnieuw naar 220) voor een volgende bak?

Bedankt voor de hulp
JP
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door lekkermelig »

Ja. Het wordt geen 50 graden hoor, na een half uur is de temp nog veel hoger. Maar na het bakken laat je hem gewoon weer opwarmen tot het thermostaat lampje weer uitgaat.
Ik zou een keer uitzoeken hoe lang dat duurt, maar ik schat dat het zo'n 20-30 minuten is. Dus daar moet je in je planning wel wat rekening mee houden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door Levinebaktbrood »

In een B10 moet je inderdaad met dalende temperatuur bakken. Voorverwarmen op 230 C. Brood erin en na ± 10 minuten gaat het deeg kleuren en dan draai je de temperatuur terug naar 50 C. Als je meerdere broden achter elkaar wilt bakken, dan moet je als het brood uit de oven komt de temperatuur weer omhoog draaien naar 230 C en een half uur wachten met de volgende batch.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door Vitamine C »

Dat is toch wel onhandig met die B10. ( Nou ja anders dan de b40 model)

Dat staat me eindelijk tegen om zo een kleinere oven te kopen, maar de B40 is weer slagje te groot.

Anyway succes met proberen :D
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door lekkermelig »

Er zijn wel meer nadelen te bedenken. Maar als je beschaafde hoeveelheden bakt kan je er echt wel prachtige broden mee bakken. Maar er zijn ook wel andere ovens te koop met steen die goed heet kunnen bv van bakkerswereld. Of met steen en stoombakje in een gewone oven. Gaat ook vaak heel goed en kost een stuk minder.

wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door Vitamine C »

Dat is zeker zo. Ik bak met steen in gewone oven gaat ook goed :)

Laatst met hete lucht en komen ook verrassend lekkere broden uit.
Gebruikersavatar
JEPEDEWE
Jongste bediende
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 17:20

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door JEPEDEWE »

Ik ben wel tevreden over de bakoven, maar ik vind toch dat er een groot verschil is tussen bovenaan in de oven bakken of onderaan...
Wissel jullie de broden soms of hoe gaan jullie te werk?
Bedankt voor de info
JP
Gebruikersavatar
BrodyBrotz
Jongste bediende
Berichten: 26
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 09:04

Re: Gebruik Rofco B10

Bericht door BrodyBrotz »

@Jepedewe,
ik bak ook nog regelmatig met de B10 en eigenlijk geen noemenswaardige verschillen tussen onder en boven. Wel is het belangrijk (zoals ook Levine al aangeeft) om je oven tijdig naar de laagste stand terug te draaien. 10 minuten vind ik wel ruim hoor, ik doe meestal 4-5 minuten voordat ik 'm omlaag draai. Eigenlijk zet ik liever de oventemperatuur in aanvang liever iets hoger (240 gr.?) zodat a.g.v. het vullen en het navenante afkoelen de oven bij (na)verwarmen eerder nabij de 230 gr. komt en je 'm omlaag kan draaien. En nog iets anders: áls (...?) er al verschil is in 'rijshoogte' van je broden, dan plaats ik eigenlijk altijd de 'hoogste' bovenin.
Plaats reactie