Gasoven zonder bovenwarmte: hoe haal je hier het beste uit?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Bart

Gasoven zonder bovenwarmte: hoe haal je hier het beste uit?

Bericht door Bakker Bart »

Hoi,

ik heb een gewone gasoven met alleen onderwarmte. (het grillelement dat erin zit kan helaas nooit gelijktijdig met de oven aan)
Alhoewel deze oven beter presteert als mijn ouwe Etna gasoven blijft de bovenkant van hetgene ik bak erg licht. Ik heb al een themperatuurmeting gedaan maar midden- of bovenin is de themperatuur gelijk en helemaal onderin ong. 10 graden warmer maar brood, cake e.d. moet je altijd in het midden van de oven plaatsen. Ook afbakbroodjes (ja, die koop ik nog steeds!) die ik op een rooster middenin de oven van 220 graden leg zijn na 8 minuten aan de onderkant bruin en de bovenkant zeer licht...zo jammer.
Mijn vragen:
1) Is er een manier om de bovenkant van mijn baksels (ook de afbakbroodjes) toch iets bruiner te krijgen? (bij brood is dat suiker heb ik begrepen maar cake zit daar al boordevol mee!)
2) Is er hier op het forum nog iemand die een gasoven met alleen onderwarmte gebruikt (of heeft gebruikt) en die zijn/haar ervaringen en tips met me wil delen?

Ik hoop op een heleboel tips en trucs want ik heb de oven pas en het is de bedoeling dat ik er de rest van mijn leven mee ga bakken.
Het is een gasfornuis van Smeg SNL 61 GX 8 (voor degene die dat wil weten)

Groet,

Bakker Bart
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gasoven zonder bovenwarmte: hoe haal je hier het beste u

Bericht door bakplaat »

Bakker Bart schreef: ik heb een gewone gasoven met alleen onderwarmte. (het grillelement dat erin zit kan helaas nooit gelijktijdig met de oven aan)
Alhoewel deze oven beter presteert als mijn ouwe Etna gasoven blijft de bovenkant van hetgene ik bak erg licht.
Hallo Bakker Bart.
HIer een tip die je misschien goed van pas zal komen:

Zet tijdens de laaste minuten van het bakproces de gasbrander uit en de grill aan.Op de restwarmte van het gas gaat het bakproces nog even door en de grill zorgt voor wat meer kleur.
Houd het wel heel goed in de gaten,want door de hitte van de grill kunnen je baksels ook (te) snel te donker worden.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakker Bart

Re: Gasoven zonder bovenwarmte: hoe haal je hier het beste u

Bericht door Bakker Bart »

Dank je Bakker Cor! Ik ben hoopvol gestemd en ga het bij mijn eerstvolgende "baksel" gelijk proberen.

Groet,

Bakker Bart
Plaats reactie