Bartscher Heteluchtoven AT90

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Bartscher Heteluchtoven AT90

Bericht door Jos bakt »

Ik lees net het voorstelbericht van @VisserSimon. Hij schrijft dat hij een Bartscher Heteluchtoven AT90 heeft. Dat lijkt me een interessante oven! Ik zie echter weinig berichten over deze oven op het forum.

Wie wil zijn ervaringen met deze oven delen?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bartscher Heteluchtoven AT90

Bericht door lekkermelig »

Als je zoekt op het forum zie je heel af en toe meer mensen die er mee bakken.
Maar het is een hetelucht oven. Niet perse slecht, maar als je nou perse iets nieuws wil kopen zou ik eerder iets met een steen erin kopen, en bij voorkeur niet met hetelucht. Je krijgt er je broden vast wel gaar mee, en misschien ook best wel mooie broden, maar met steen en stoom denk ik wel dat je betere resultaten kan bereiken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Hetelucht

Bericht door Jos bakt »

Ik heb gelezen dat de voorkeur naar onder- en bovenwarmte uitgaat. Ook een steen schijnt gewild te zijn. Toch bak ik in mijn heteluchtoven met 'stoom op mijn manier' (kokend water in blik onder rooster en wanden natspuiten) mooie broden. Ook lees ik dat de professionele bakker heteluchtovens gebruikt.

Ik heb laatst ook in een oven met onder- en bovenwarmte gebakken bij mijn dochter thuis en dat ging minder goed. In die oven was het voorin duidelijk warmer dan achterin. Ik weet dat als je dat hebt dat je dan de broden tijdens het bakken zou moeten omdraaien van voor naar achter. Maar dat vind ik toch wel een beetje gedoe.

Ik heb de Rofco ovens gezien op internet en ook de oven van bakkerijwereld. Ik geloof dat je daar mooie broden mee kunt bakken, maar wat een primitieve ovens zijn dat. Die van bakkerijwereld ziet er nog een beetje modern uit met aparte regelaars voor boven en onderwarmte en die oven is ook snel warm. Ik ben misschien verwend met mijn heteluchtoven (is een combimagnetron) die ook temperatuur/tijd programmeerbaar is.

De reden dat ik op zoek ben naar een andere oven is voornamelijk ingegeven door de hoogte (laagte) van mijn huidige oven. Ik wil een hogere oven hebben want mijn busbrood past er maar net in na bakken.
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Bartscher Heteluchtoven AT90

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

Bartscher heeft ook de AT 120 en deze heeft meer mogelijkheden, en is sowieso in DE een stuk interessanter om aan te kopen :idea:
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Duitsland

Bericht door Jos bakt »

Dankjewel voor de tip. De Duitse prijzen zijn een stuk lager.

Ik lees dat de AT120 een vaste wateraansluiting heeft. Kan stoominjectie ook zonder een vaste wateraansluiting?
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Bartscher Heteluchtoven AT90

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

Geen idee, maak anders gewoon een flexibele aansluiting.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bartscher Heteluchtoven AT90

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb de Rofco ovens gezien op internet en ook de oven van bakkerijwereld. Ik geloof dat je daar mooie broden mee kunt bakken, maar wat een primitieve ovens zijn dat.
Dat is waar, maar meer heb je niet nodig om goed brood te kunnen bakken. Mijn Rofco ovens bakken beter dan mijn geavanceerde oven thuis.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie