Rofco B10 nabakken

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baido
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 21:45

Rofco B10 nabakken

Bericht door Baido »

Hallo, ik heb een Rofco bakoven B10-model. Ik doe ongeveer 45 minuten aan voorverwarmen. Dan de broden erin en 29 minuten met de verwarming op 50 graden. Zijn er leden die de broden langer dan 29 minuten laten bakken? Ik vermoed dat de broden dan beter doorbakken zullen zijn maar om mislukking te vermijden vraag ik het toch maar eerst. Bedankt voor info!!
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Rofco B10 nabakken

Bericht door Vitamine C »

Ligt toch ook aan hoe groot je brood is?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rofco B10 nabakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Zet je gelijk de temperatuur op 50 graden als het deeg erin gaat? Dat heb ik echt nog nooit gedaan en dat is ook niet de werkwijze die Rofco aanbeveelt.

Ik bak mijn broden altijd langer dan 29 minuten, tenzij het kleine broodjes zijn.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B10 nabakken

Bericht door lekkermelig »

Ja, ik zou ook eerder 8-10 minuten op hoge temperatuur bakken, dan de temperatuur omlaag en ergens onderweg de stoomventielen open.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Rofco B10 nabakken

Bericht door De Broodvirtuoos »

De baktijd hangt van verschillende factoren af.
1- Allereerst het deeggewicht; een brood van 850 gram bakt ca. 15 minuten langer dan een brood van 450 gram (van dezelfde samenstelling)

2- Een deeg met (in procenten) meer vocht bakt ook langer. Een volkorenbrood met een vochtpercentage van 65% (of hoger), bakt ca. 10 minuten langer dan een witbrood (ca. 54%), van hetzelfde deeggewicht.

3- Een brood met een vastere kruim bakt langer, dan een brood met een wat opener structuur, omdat het warmte-transport bij een compactere kruimstructuur -tijdens het bakproces- minder snel verloopt (verdampen/condenseren/verdampen/condenseren etc. etc.). Het duurt dus langer voordat de hitte de kern van het brood heeft bereikt.

4- Een brood met veel of meer toevoegingen (vulling e/o broodverbeteraars), zal ook langer moeten bakken, omdat het verstijfselen van de zetmelen wordt vertraagd.

De baktemperatuur én de baktijd is een wet van de "communiceerde vaten". Is de baktemperatuur hoger, dan is de baktijd lager (en andersom)
Bij veel toevoegingen is de kans op een te harde korstkleuring sterk aanwezig, en wordt er in dat geval gekozen voor een lagere baktemperatuur. (en dus een langere baktijd)

Een voorbeeld; een witbrood van 850 g. deeggewicht bakt ca. 35 minuten. Een krentenbrood (ff kort door de bocht) een "veredeld witbrood" bakt 45 minuten, bij een baktemperatuur van ca. 30 á 40 graden lager dan een witbrood, bij hetzelfde deeggewicht

Ook heeft de warmteoverdracht in de oven (straling, geleiding, stroming of een combi hiervan) een sterke invloed. Bij een convectieoven (hoofdzakelijk stroming) is de kans op schroeien sneller aanwezig, dan bij een heetwater-oven (geleiding).
Maar dit wordt waarschijnlijk een te technisch verhaal. Een feit is wel dat ook het type oven, of liever gezegd de warmteoverdracht van de oven, ook een cruciale rol speelt bij de keuze van de temperatuur-instelling.
Het blijft een kwestie van zoeken c.q. uitproberen. Maar ik hoop dat je met deze gegevens verder heb kunnen helpen.

Succes!
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: Rofco B10 nabakken

Bericht door Hetwilmernielukke »

Ik bak sedert een jaar of 12 twee keer in de week brood.
Sinds een maand een B5 in bezit.Ding werkt super.Ik warm wel langer op.Tot het lampje uit gaat en dan nog eens 20 minuten extra.Na 10 minuten draai ik terug naar 50 graden.Totale baktijd voor twee broden is 30 minuten zoals ik het al meer dan 10 jaar doe.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Rofco B10 nabakken

Bericht door De Broodvirtuoos »

Ik bak in mijn Rofco B40 mijn grootbrood (850.gram deeg) af op 250 graden. Direct na het stomen zet ik de thermostaat 30 graden lager. Met andere woorden, ik bak met een "afzakkende" oven mijn grootbrood af.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rofco B10 nabakken

Bericht door lekkermelig »

Ik bak ook in een B40. Meestal 9 minuten op 230, dan stoomventielen open en de temperatuur terug naar 200 (of lager). Iets andere werkwijze, maar levert ook lekker brood op :-).

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie