Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door knapperiger »

Beste thuisbakkers, ik overweeg een oven aan te schaffen om brood en pizza's te bakken (onze huidige oven kan dat niet). Ik denk aan de Rofco B5 of het Home Edition-model van Bakkerijwereld. Die BW-oven lijkt me veel handiger omdat er een ruit in zit waardoor je het brood of de pizza in de gaten kunt houden zonder de deur open te maken (warmteverlies).

Op de site van BW staat helaas niets geschreven over het toevoegen van vocht/stoom tijdens het bakproces. Zijn hier mensen die daarmee ervaring hebben en die kunnen vertellen hoe dat werkt met de BW Home Edition-oven?

Groeten,
Onno (net voorgesteld)
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door hjeverts »

De oven van BW heeft naar wat ik weet geen stoomsleutel. Echter is het volgens mij wel mogelijk om een bakje mee te verwarmen en op de website is ook aangegeven dat zij je bij aanschaf gaan adviseren hoe je dit het beste kan doen.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door knapperiger »

Bedankt voor je antwoord, Hans. Ik heb het ook aan de mensen van BW gevraagd, maar was benieuwd naar de ervaringen van thuisbakkers. Wel gek eigenlijk dat ze die informatie niet even op hun website zetten, dat voorkomt toch heel veel vragen.

Groeten,
Onno
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door lekkermelig »

Stel je vooral niets voor van een stoomsleutel. Dat is gewoon een gaatje in de deur waar de stoom door kan ontsnappen.
Wat betreft het warmteverlies: Dat zal wel los lopen. Beide ovens hebben dikke stenen die goed heet worden. Zodra de deur dicht is komt de oven wel snel weer op temperatuur, iig een stuk sneller dan een gewone oven.

Ik heb een B40 staan hier, maar dat is wat overdreven. Gezien de prijs zou ik niet snel een B5 kopen. De oven van Bakkerijwereld is feitelijk een heel hoge pizza oven (niets mis mee). Die van Rofco kan je alleen met vallende warmte bakken, dus anderhalf a twee uur opwarmen, bakken, temperatuur laag draaien en na het bakken een half uurtje opwarmen voor de volgende ronde. Je krijgt er vast mooie resultaten mee, maar als je daar met een stoombak gaat werken hou je nog minder ruimte over op je bakvloer. Ik vermoed dat je met een BW oven meer oven voor je geld krijgt, maar ik heb er zelf nooit mee gebakken, dus ik zou zeker eens informeren bij mensen die er een hebben.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Joannes »

Ik bak ruim een jaar in een oven van BW en ben zeer tevreden. Er gaan twee busbroden in waarbij je voldoende ruimte over houdt om een stoombakje te plaatsen. Ik gebruik daar een rond gietijzeren bakje voor met een doorsnede van 10 cm.
Bak ik echter vloerbroden dan is daar geen plaats meer voor. Na het plaatsen van het brood spuit ik even tegen de zijwanden van de oven en dat geeft voldoende stoom.
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door knapperiger »

Bedankt voor jullie uitvoerige antwoorden, Wil en Joannes.

Waarschijnlijk werkt het natspuiten van de ovensteen ook met de Rofco (om geen schaarse ruimte op te offeren voor een stoombakje). Ik zal nog eens kijken naar de B5, de B10 en de BW-HE ovens en dan de knoop doorhakken.

Onno
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Levinebaktbrood »

Denk er aan dat de B5 van Rofco een echt kleine oven is. Je kan er bijna niets in kwijt. De oven moet al lang voorverwarmen en als je nog iets wil bakken dan moet de oven eerst weer op temperatuur komen. Je moet altijd met dalende temperatuur bakken. Je begint op hoge temperatuur (ca 230 graden, afhankelijk van wat je bakt) en na 8 - 10 minuten moet je de temperatuur terugdraaien naar 50 graden en dan het brood verder bakken.

De oven van Bakkerijwereld hoeft minder lang voor te verwarmen en je kunt meer spelen met de temperatuur en op constante temperatuur bakken.

En ja, je kunt in de oven van Bakkerijwereld met stoom bakken, je kunt er een klein stoombakje bij zetten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Hans
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 14:17

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Hans »

Dag, ik gebruik de oven van Bakkerswereld nu twee jaar en over het algemeen ben ik tevreden. Hij is snel op temperatuur en houdt de warmte goed vast. Ik gebruik een lush bakje voor de stoom. Ik kan er twee flinke vloerbroden in kwijt. Omdat het een hoger gemaakte pizzaoven is kan je hem loeiheet maken. 400C is geen probleem en dan bak je er hele lekkere pizza’s mee. Bijkomend voordeel is dat je met die hoge temperatuur ook de vloer van je oven weer brandschoon krijgt. Alle vlekken weg!
De stokbroodjes blijven kleine stokbroodjes door de maatvoering. Maar ik kan er mee werken.
Enige nadeel is dat het niet goed lukt om de temperatuur goed te krijgen. De afstelling is grof en wijkt bij mij wel 50 graden af. Als je dat eenmaal weet kan je er mee uit de voeten. Maar dan heb je nog het probleem van de afstelling. Een cake kan ik er niet mee bakken want daar is de afstelling echt te grof voor. Maar voor het broodbakker is hij top. En gunstig qua prijs.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik neem aan dat je een oven van Bakkerijwereld hebt en niet van Bakkerswereld. Heb je al contact opgenomen met Jan over die 50 graden afwijking? Dat lijkt me niet goed. Je moet zeker een cake in die oven moeten kunnen bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Karoline
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 16:50

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Karoline »

Ik heb sinds oktober 2021 3 BW home edition ovens. 1 van 2200 watt en 2 van 1100 watt. Bij deze ovens koop je een stoombak die je langs de kant kan zetten, smal en lang en staat niet in de weg. Omdat de oven geen afsluitrubbers heeft gaat de stoom zelf de oven weer uit dus je hebt geen dampsleutel nodig. Ik bak alles in de oven, wel wat puzzelen met de temperatuur omdat boven en onder appart geregeld worden.
De zwaardere oven is sneller warm en kan naar hogere temperatuur, 400 graden
De 2 lichtere ovens doen er wat langer over maar halen de 300 graden ook.
Ik heb de ovens op deze manier aangeschaft omdat ik dan meerdere dingen tegelijk kan bakken in fases of op andere temperaturen.
Ik ben enorm blij met de ovens.
Gebruikersavatar
Ed72
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 23:18

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Ed72 »

Hallo allemaal, ik bak gewoonlijk in de inbouwoven(Electrolux), nou ben vaak aan het rondkijken en broodoven kom je niet vaak tegen voor thuisgebruik.
Echter ik kwam laatst een BW home edition tegen op marktplaats. Dus kontakt gezocht, oven is 1,5 jaar oud met stoombakje en bakplaat de eigenaar wil een grotere.
Deal gesloten maar nu moet hij nog naar mijn huis en dat staat in zuid Hongarije 🤔,een kennis van mij gaat gelukkig geregeld naar Nederland en die nemen hem deze maand voor me mee😃
Zal wel ff wennen zijn, maar ik kijk er naar uit om hem in gebruik te nemen!
Gebruikersavatar
Ed72
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 23:18

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Ed72 »

Hallo allemaal, bak inmiddels met de bw-home-edition, ik moet wel erg wennen aan de instellingen, brood wordt snel te donker als je niet oplet.
Ook wordt het brood of bolletjes achterin sneller bruin dan voorin, heeft iemand ook deze ervaring met deze oven, of tips wat de temperatuur onder en boven betreft?
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Lang delfje »

Meestal als een oven ongelijk bakt is er iets mis met de afdichting van de deur.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Joannes »

Ed72 schreef: wo 01 feb 2023, 21:05 Hallo allemaal, bak inmiddels met de bw-home-edition, ik moet wel erg wennen aan de instellingen, brood wordt snel te donker als je niet oplet.
Met name bij busbrood zal het brood te donker worden. Ik doe het als volgt: de oven voorverwarmen op 240 graden. Na het plaatsen van de bussen gaat de temperatuur boven naar 200 graden en de ondertemperatuur naar 180 graden. Dat geeft bij mij een goed resultaat.

Bij vloerbroden schiet ik de broden niet op de steen in de oven, maar kiep ik de rijsmandjes gewoon om op een dunne bakplaat die bij BW te koop zijn. Op de bakplaat ligt bakpapier waarmee je kan schuiven als de broden niet mooi centraal uitgestort zijn.
Ook hier verwarm ik voor op 240 graden. Na het plaatsen van het brood gaat de ondertemperatuur naar 180 graden. Direct na de ovenrijs is de bovenkant van het brood al enigszins verkleurd en gaat de temperatuur terug naar 200 graden. Op deze manier afbakken geeft mooie eindresultaten.
Gebruikersavatar
Ed72
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 14 nov 2022, 23:18

Re: Ervaringen met BW Home Edition + stoom?

Bericht door Ed72 »

Johannes, bedankt voor de tip, ik ga er mee experimenteren. 😃
Plaats reactie