Objectieve mening gevraagd (maat oven)

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dekker
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:03

Objectieve mening gevraagd (maat oven)

Bericht door Dekker »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een tweedehands oven (op 230v) zodat ik meerdere ronde broden kan bakken.
Voor mijn gevoel heb ik het meeste baat bij een oven die 60x40cm platen kan hebben, wat is jullie mening hierover?
Het lastige is namelijk dat deze ovens niet vaak voorbij komen namelijk. Maar ik wil ook geen kleinere kopen en daar later spijt van krijgen.

Welke maat gebruiken jullie?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Objectieve mening gevraagd (maat oven)

Bericht door lekkermelig »

60 x 40 is helemaal niet zo gangbaar voor een thuis oven. Rofco is 48x48, manz is iets kleiner zelfs, en BW home edition is volgens mij 40x40 om maar een paar broodovens voor thuisgebruik te noemen.
Ik denk dat het wel redelijk kansloos is om die 60x40 al selectie wens te nemen. Er worden sowieso heel weinig ovens tweedehands aangeboden.
Je moet je vooral eerst afvragen hoeveel brood je wilt bakken en hoe vaak. Voor veel mensen zou een normale oven (dus niet alleen voor brood) al goed genoeg werken. De broden die eruit komen kunnen iig van dezelfde kwaliteit zijn als je een steen en wat stoom mogelijkheden hebt. Tenzij je natuurlijk net zo'n brakke hetelucht/magnetron geval hebt als ik :-) want die kan maar tot 200 °C.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Objectieve mening gevraagd (maat oven)

Bericht door Victory »

Ik denk dat de enige manier om die maat thuis te krijgen en 90cm fornuis is. Die zijn, afhankelijk van het merk, zelfs net iets groter dan jouw aangegeven wens. Mijn budget werkt prima! Ik bak er 3 batards of 4 Kaiser broodbussen tegelijk in. Bakt als een tierelier. 3 kleinere ronde of 2 grotere kan ik ook tegelijk bakken. Een 2kg rond brood gaat ook prima.

Verder wat Wil zegt, je zoekt voor een 'gewone' oven een bijzondere maat...
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Dekker
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:03

Re: Objectieve mening gevraagd (maat oven)

Bericht door Dekker »

Bedankt voor de reacties.
Ik zoek vooral een grotere oven zodat ik meerede ronde broden in 1x kan bakken (zodat ik er ook 1 of 2 in de vriezer kan doen). Het lastige is dat ik vaak tijdgebrek heb (of iig lastig kan plannen wanneer ik kan mixen, rijzen en bakken) en de kleine combi in de keuken kan slechts 1 brood per keer, en die is dan dezelfde dag weer op :lol: mijn Famag kan iig voor meerdere broden kneden.

Ik denk dat ik het hier niet voor elkaar krijg om de hele keuken te verbouwen zodat ik een grotere inbouw-oven ter beschikking heb.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Objectieve mening gevraagd (maat oven)

Bericht door lekkermelig »

Ik stop in een Rofco B40 meestal drie grotere (800g) of vier kleinere (600g) langwerpige broden per etage. Ik denk dat er ook wel drie grotere ronde broden passen, maar die bak ik alleen als de langwerpige vormen op zijn of als ik een miche van 2 kilo bak. Dan past er ook maar een trouwens.
In een Manz kan je misschien drie langwerpige broden per bakvlak kwijt, en heel misschien ook wel drie ronde, maar dat is al veel meer passen en meten. In zo'n BW home edition weet ik het niet. Ik denk niet dat je daar drie ronde broden in kwijt kan?
het zal niet meevallen om een ruime tweedehands te vinden, maar wie weet heb je geluk. Nieuwe Rofco's zijn vrij prijzig en hebben lange levertijden. Manz is mooi maar peperduur. Die BW ovens kan je ook in setjes van twee of drie kopen als je daar ruimte voor hebt. En geld natuurlijk alhoewel ze een end goedkoper zijn dan Rofco. Misschien iets minder makkelijk te gebruiken, maar daar twijfel ik zelfs over, ik vermoed dat het prima bakt.

succes met je zoektocht.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie