magnetron oven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
omatje

magnetron oven

Bericht door omatje »

goede dag. 3 weken terug heb ik een SHARP magnetron R 97st gekocht.
Om daar mijn baksels in te verwezelijken.

MAAR, jammer genoeg verbrand alles wat in de linker achterhoek staat. b v op de bakplaat gezette soezen. of een broodbus die op een meegeleverd rek staat krijgrt aan de achterwand een ZEER VERBRAND STUK
Zo valt er een deel van de beschikbare plaat ruimte af, wat toch voor en nieuwe oven erg raar is.
Mijn man denkt dat dit normaal is maar daar kan ik niet mee leven . wat kan ik doen. behalve bij de leverancier mijn beklag doen.


kan nu alleen iets bakken als ik een rond rooster op het draai plateau zet zodat de baksels niet vuurtdurend met de sterke hitte in aanraking komt.

ben erg teleurgesteld in dit produkt.
vr gr omatje
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: magnetron oven

Bericht door TigerManZ »

Dat is vervelend :cry:

Terug gaan naar de winkel en kijken wat ze er daar van zeggen, wellicht moet het apparaat terug omdat er iets niet goed in is afgeregeld?
Geen idee... zo technisch ben ik niet. Maar het is in ieder geval wel de moeite waard want als ik Kieskeurig.nl mag geloven is het geen goedkoop apparaat, dus mag je er wel iets van verwachten, toch?

Een kennis van me heeft met een inbouw oven, ik dacht ook van Sharp, dezelfde klacht. Daar wordt het opgelost om halverwege de baktijd de taart/brood/ovenschotel/enz. een halve slag te draaien... Tsja, is ook niet handig maar 't schijnt wel te werken, dus wie weet kan dit een oplossing zijn als er vanuit de winkel geen actie wordt ondernomen.

Suc6 Omatje!
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: magnetron oven

Bericht door bakplaat »

Zelf heb ik dat soms in mijn oven (Ariston) ook wel eens Omatje en vooral als ik bak op een van de bovenste richels,maar gelukkig niet een echt extreme verbranding.
En dan draai ik de bakplaat ook een kwart slag om,zo wordt het baksel toch goed gaar en egaal van kleur.
Omdat je oven wel dit probleem heeft,zou ik ook doen wat TigerManZ adviseert...zsm. terug naar de winkelier en hopen dat je oven volgens de garantiebepalingen gerepareerd of vervangen wordt door een nieuwe.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: magnetron oven

Bericht door Ballie »

Waarschijnlijk verbranden de producten op die plek omdat daar de warmte de oven in wordt gevoerd (geblazen?). Ik denk nl dat het een hetelucht oven. Ik had hier zelf ook altijd last van. Achterin verbrande alles, terwijl alles voorin vrij licht van kleur bleef.

Ik heb dit opgelost door aan de achterkant een strook aluminiumfolie over de hele breedte van de bakplaat (dubbelgevouwen, anders valt 'ie te makkelijk om) een stukje onder het product te steken en dan omhoog te vouwen, tot het net boven de producten uitsteekt. En dan schuin van de achterwand af. De hete lucht wordt nu over de producten heen geleid, waardoor de warmte beter door de ruimte wordt verspreid, en de producten minder makkelijk verbranden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: magnetron oven

Bericht door papagena »

In mijn combi kan ik alleen maar bakken op het draaiplateau. Ik vrees dan ook dat dit de bedoeling is. Ik zou Sharp toch even bellen hierover.
Ik had daarmee te weinig ruimte om flink te bakken en heb voor een paar euri een tweedehands oven aangeschaft die het stukken beter doet.
Gebruik de combi nog maar zelden.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
omatje

Re: magnetron oven

Bericht door omatje »

naar de verkoper geweest, die stuurde mij Natuurlijk weer door naar de techniche dienst van Sharp. daar kreeg ik te horen dat dit euvel HEEL NORMAAL IS volgens hun dan.
kijk. als ik een magnetron met een binnenruimte van 40 cm koop mag ik toch verwachten er een bakplaat van 40 cm in te kunnen gebruiken om een dosis koekjes te bakken... en niet de helft van de plaat te beleggen met koekdeeg.
Ik denk dat bij wirlpool dit niet voorkomt
voor dat die stuk ging had ik daar nooit problemen mee. dus sharp is op bak gebied gewoon een miskleun.


om aan mijn garantie te komen naar de dealer geweest. die gaf mij een telefoon no van de technische dienst van sharp. leuk,,, het eerste wat ik te horen kreeg,, dit is niet zo erg ,,,,heel normaal en meer van die opmerkingen, is gewoon altijd zo

Maar om van mij af te komen beloofde hij, iemand te sturen om de magnetron op te halen om te bekijken of er iets aan gedaan kan worden,,,, alleen ,, volgens hem was er niets mis met het apparaat
dus het wordt nu afwachten.
DENK OOK NIET MIJN GELD TERUG TE KUNNEN KRIJGEN, TENZIJ RADAR ER OP AF GAAt.. Ha HA
Gebruikersavatar
omatje

Re: magnetron oven

Bericht door omatje »

vraag aan; papagena
wat soort oven heb je nu?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: magnetron oven

Bericht door papagena »

Ik heb een soort oeroven van Etna. Alleen gas. En alleen onderwarmte.
Zonder licht. Dus dat is niet echt handig want ik zit altijd met een zaklamp te pielen.
Ook zit er geen fatsoenlijke temperatuurregeling op. Het heeft zeker een jaar geduurd voor ik het beestje getemd had.
Maar goed, het is dus een oven en zeker geen topoven. Ik bak er inmiddels prima mee maar vind het geen aanrader.
Gelukkig staat half Marktplaats vol met ovens dus...
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: magnetron oven

Bericht door Soepkipje »

Hmmm , zie ik net maar misschien niet zo handig om jouw (hetzelfde) probleem op 2 verschillende plaatsen neer te zetten, maar goed ik zet mijn antwoord dan ook maar even hier neer.
omatje schreef:goede dag.
ik zit vol met vragen.
hopelijk kan ik die hier kwijt

doordat mijn Sharp combi de baksels aan de achterkant verbrand, geeft de leverancier op dat ik dan de bakplaat maar moet draaien tijdens het bakken, van bv soezen , koekjes of iets van bladerdeeg.
of alleen de ronddraaiende bodemplaat gebruiken

kan ,tijdens het bakproces de deur van de oven wel geopend worden. zakt dan het deeg niet in, ik denk aan kleine caketjes op de bakplaat gezet in papieren vormpjes of bladerdeeg dat dus in de oven moet rijzen
onderbreek je daarmee de goede gang van zaken en krijg dan geen goed resultaat
ik heb al geprobeert de heetste plek af te dekken met alu folie maar dat hielp ook niet
a s maandag wordt de magnetron opgehaald door hun technische dienst om te kijken of er iets mis mee is.
alleen, deze mensen wijzen naar mijn idee alle op en aanmerkingen van mij af zodat ik gefrustreerd aan mij zelf ga twijfelen
deze Sharp wordt aanbevolen vanwege dat hij de temperatuur goed vast houd tijdens het bak proces.
kost ruim 400 euro, geen klein goedkoop dingetje ,

vr gr omatje
Nou omatje misschien/hopelijk kan ik een paar vragen beantwoorden.
Om te beginnen mag je toch rekenen op een deugdelijk apparaat en verwachten dat die doet wat hij moet doen ......dus ook gewoon bakken zonder (handmatige) kunstingrepen!
Als je bij (kleine en grote) cakes en soufflés bv bakplaten of vormen halverwege moet gaan draaien, dan kan ik je inzakken garanderen!....dus dat is zeker niet bij alle baksels een optie om dat aanbranden te voorkomen!
Misschien is het (kijk hier de handleiding op na!!) ook niet mogelijk om (sommige?) producten te bakken zonder de ronddraaiende plaat (en ja waardoor je helaas heel veel ruimte verliest).
Er is dus misschien wel inderdaad niks aan de hand (omdat je je ronddraaiende plateau verplicht moet gebruiken) of als de handleiding zegt dat je ook zonder draaiplateau kunt bakken is misschien een ventilator stuk.

Mijn al meer dan 20 jaar oude combi's* (van Bosch) hebben geen draaiplateau, maar de magnetronfunctie draait rond.....(en destijds bewust voor gekozen om zo meer ruimte te hebben voor grotere ovenschalen) en is ook ideaal voor ovengerechten omdat ze in combinatie met ovengerechten de helft van de baktijd berkorten.

* Heb een tijdje terug een net zo oude maar voor mij "nieuw" en veel minder intensief gebruikt exemplaar voor 25 Euro erbij gekocht via Marktplaats zodat ik nu kan beschikken over 3 ovens. :-)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
omatje

Re: magnetron oven

Bericht door omatje »

hallo mensen.
mijn combi is naar de technischedienst geweest.
Na 1 week weer thuis.
kreeg te horen dat er niets mis is met de oven.verbrande koekjes op de bakplaat ? nou, dan leg je daar toch niets , kan het ook niet verbranden, simpel toch.
en eigenlijk dat ik dan maar een treefje op het draaiplateau moet zetten zodat alles rond kan draaien.

jullie begrijpen wel dat ik hier flink van baal, maar ben toch nog even naar de winkel geweest , om het te bespreken. Ik kreeg een ander treefje, wat juist de goede hoogte heeft om naar verhouding de eerste richel te benaderen, zodat een cake blik of mijn pas aangeschafte pizzasteen daar op gezet kan worden

zo zal ik mijn combi maar gaan gebruiken, met"schoonheid foutje, alles went tenslotte

groetjes van omatje
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: magnetron oven

Bericht door TigerManZ »

OOhhhh... da's niet leuk want je hoopt een ander antwoord te krijgen waar men vemeld het probleem op te hebben gelost! :(

Op zich netjes dat de winkel je een ander treefje mee gaf als pleister op de wond... :?

Probeer dus een manier te vinden dat je zo min mogelijk hinder van het probleem ondervind...

Suc6
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: magnetron oven

Bericht door Merlijn »

Ik vraag met toch echt af of dit antwoord door de consumenten recht beugel kan, gooi op het kassa of radar forum eens een topic in de lucht, en kijk of je veel respons krijgt. Het is wonderbaarlijk hoe snel bedrijven reageren als je op dit soort plaatsen moppert, ze hebben zelfs vaak personeel in dienst die dit soort fora volgt, en klachten direct afhandelt (ik heb hier zelf ervaring mee, geen respons van Tmobile, na wat ventileren op beide fora direct een mail en een regeling). Misschien heeft de fabrikant of anders de leverancier ook iets dergelijks, vooral dus ook de naam van de winkel noemen naast het merk en type. Zet de merknaam met type nr ook in je topic of post header, dit maakt het vinden voor andere met soortgelijke klachten makkelijk.
Succes!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Plaats reactie