Hallo allemaal

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MeijerB
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 12:37

Hallo allemaal

Bericht door MeijerB »

Goedemorgen deze morgen, ik ben Bert Meijer 50 jaar en heb als hobby’s koken, bakken, klussen en tuinieren, ik ben getrouwd en heb twee dochters. Ook ik ben in de ban van desembrood want ik zie overal zulke mooie broden voorbij komen en je komt ze in restaurants en bij bv een bbq ook steeds vaker tegen, ik vindt deze broden zo lekker maar het is me helaas nog niet gelukt zo’n goed exemplaar te bakken, heb al een aantal keren een prachtig gerezen exemplaar gehad en als ik hem dan omdraai in een bakblik stort hij in en het resultaat is dan vervolgens een heel erg compact en zwaar brood, ik hoop op dit forum heel veel nuttige informatie te vinden wat uiteindelijk zal resulteren in heerlijk luchtig desembrood wat de rest van het gezin ook lekker vindt. Groeten, Bert


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Hallo allemaal

Bericht door papagena »

Welkom Bert,

Zet eens wat foto's van je baksels in een ander draadje en beschrijf precies het recept wat je hebt gevolgd. Zoals bij alles is het bij broodbakken ook zo dat oefening kunst baart. Maar laat eens zien wat je ervan gebakken hebt.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum. Je kunt al je vragen stellen in de daarvoor bestemde rubrieken.

Alvast 1 opmerking. Je schrijft
heb al een aantal keren een prachtig gerezen exemplaar gehad en als ik hem dan omdraai in een bakblik stort hij in en het resultaat is dan vervolgens een heel erg compact en zwaar brood
.
Dat is een verkeerde volgorde. Als je brood in een bakblik wilt bakken dan doe je het deeg direct na het vormen in het bakblik en laat je het daarin rijzen.
In het algemeen: als deeg inzakt dan heb je het te lang laten rijzen en/of niet genoeg op spanning gebracht voor de laatste rijs.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
MeijerB
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 12:37

Re: Hallo allemaal

Bericht door MeijerB »

papagena schreef:Welkom Bert,

Zet eens wat foto's van je baksels in een ander draadje en beschrijf precies het recept wat je hebt gevolgd. Zoals bij alles is het bij broodbakken ook zo dat oefening kunst baart. Maar laat eens zien wat je ervan gebakken hebt.
Hoi, dank voor je reactie. Helaas ben ik vergeten om er foto’s van te maken, intussen niets meer gebakken omdat ik geopereerd ben aan een hernia en voorlopig even rustig aan moet doen, ik hou wel mijn starter in leven [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MeijerB
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 12:37

Re: Hallo allemaal

Bericht door MeijerB »

Levinebaktbrood schreef:Welkom op het forum. Je kunt al je vragen stellen in de daarvoor bestemde rubrieken.

Alvast 1 opmerking. Je schrijft
heb al een aantal keren een prachtig gerezen exemplaar gehad en als ik hem dan omdraai in een bakblik stort hij in en het resultaat is dan vervolgens een heel erg compact en zwaar brood
.
Dat is een verkeerde volgorde. Als je brood in een bakblik wilt bakken dan doe je het deeg direct na het vormen in het bakblik en laat je het daarin rijzen.
In het algemeen: als deeg inzakt dan heb je het te lang laten rijzen en/of niet genoeg op spanning gebracht voor de laatste rijs.
Hoi, dank voor je reactie, de eerste keer had ik hem na het rijzen direct op een bakplaat gedaan maar toen dreef hij helemaal uit en werd het een platte koek, de keren daarop deed ik hem na het rijzen in een springvorm van 22 cm en kon hij dus niet verder uitdrijven, ik heb er iedere keer i.v.m. planning voor gekozen om voor de tweede rijs de koude methode te kiezen misschien dat dit ook met alles te maken heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

Bericht door Levinebaktbrood »

Je moet het deeg goed op spanning brengen dan kan/zal het niet uitzakken. Tip: gebruik een rijsmandje om deeg in te laten rijzen (laatste rijs).

Filmpje batard (langwerpig brood) op spanning brengen/vormen

Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie